1515

Låneplattformen spränger miljardvallen

Fintechstartupen Lendify har nu lånat ut över en miljard kronor till svenska privatpersoner, varav majoriteten under de senaste 18 månaderna. Enligt IR-chefen Erika Eliasson beror tillväxten på att Lendify vinner marknadsandelar från de klassiska bankerna. 

Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg samt IR-chefen Erika Eliasson.
Lendifys vd och medgrundare Nicholas Sundén-Cullberg samt IR-chefen Erika Eliasson.Foto:Patrik Olsson, Patrik Olsson (Di)

Låneutmanaren Lendifys marknadsplats fortsätter att uppvisa stark tillväxt. Nu har bolaget nått en milstolpe och lånat ut över en miljard kronor till privatpersoner i Sverige.

Lendify erbjuder så kallade peer-to-peer-lån, vilket betyder att privatpersoner finansierar varandras lån utan de klassiska bankernas inblandning. 

”Vi kan erbjuda en bättre kundupplevelse och ränta till låntagarna och en väldigt bra avkastning, i förhållande till risk, till investerarna. Acceptansen och intresset för vår modell ökar hela tiden”, säger Erika Eliasson, chef för investerarrelationer på Lendify.

Läs mer: Lendify ökar utlåningen med 236 procent 

Hon är övertygad om att Lendify nu vinner andelar från stor- och nischbanker på den svenska marknaden för blancolån, som bedöms ha en storlek på runt 200 miljarder kronor. 

”Så är det definitivt. Vi vänder oss endast till kreditvärdiga låntagare, det vill säga personer som i vanligt fall lånar från någon av bankerna. Många av våra kunder flyttar sina dyrare lån från bankerna till oss för att vi kan erbjuda bättre villkor”, säger Erika Eliasson.

I januari 2018 uppgick genomsnittsräntan, tolv månader bakåt, till cirka 8,4 procent för låntagarna hos Lendify. Avkastningen uppgick under samma period till runt 6 procent.

Bolaget grundades under 2014 och så sent som i november i fjol hade Lendify lånat ut totalt 500 miljoner kronor. Ett halvår senare har denna summa alltså fördubblats.

”Under de första åren så la vi grunden till den tekniska, digitala plattformen. Vi ansökte även om tillstånd och bedrev mycket administrativt arbete. Men under 2017 tog vår utlåning verkligen fart och det visar på att vår modell är extremt skalbar”, säger Erika Eliasson.

Hon förväntar sig att tillväxten ska hålla i sig för Lendify, som just nu lånar ut i en takt motsvarande 1,5 miljarder kronor på årsbasis. Erika Eliasson uppger att ungefär 10 procent av alla sökande i dagsläget beviljas lån via plattformen.

Läs mer: Lendify tar in 400 miljoner – ska lånas ut till privatpersoner 

Antalet aktiva investerare har ökat till 7 400 personer. Så sent som i januari 2018 tog Lendify in ytterligare 400 Mkr för utlåning från institutioner genom obligationer. 

”Institutionella investerare är redan vana att bedöma kreditmodeller och den här typen av risk”, säger hon.

Med hjälp av deras kapital vill Lendify framöver locka fler privatsparare till plattformen. I takt med att volymerna blir större och antalet utgivna lån ökar, blir riskspridningen i portföljerna bättre, säger Erika Eliasson.

”Det är ju ofta så att det professionella kapitalet kommer in tidigare än småsparare i nya tillgångsslag. Vi har respekt för att det tar längre tid att etablera ett nytt räntealternativ bland privatinvesterare.”

I Lendifys ägarkrets finns till exempel Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, affärsängeln Fredrik Wallenberg samt Vostok New Ventures vd Per Brilioth och Lundin-toppen Ashley Heppenstall.

Under det senaste räkenskapsåret, som var brutet och avslutades i april 2017, omsatte Lendify drygt 4 Mkr med en förlust på 41 Mkr. Det senaste bokslutet har däremot ännu inte offentliggjorts.

Läs mer: Lendify tar in 112 miljoner i riskkapital – bolagsvärderingen rusar 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?