1515

Låneplattformen Savelend köper Billecta – ska erbjuda investeringar i fakturaköp

Låneplattformen Savelend köper den digitala faktureringstjänsten Billecta. Affären är värd cirka 40 miljoner kronor, enligt Di Digitals källor.

Ludwig Pettersson, vd för Savelend.
Ludwig Pettersson, vd för Savelend.Foto:Savelend

Savelends affärsidé är att erbjuda en investering- och sparplattform för krediter. På bolagets plattform kan vanliga småsparare låna ut pengar till andra privatpersoner, enligt en så kallad peer-to-peer-modell. Enligt sajten erbjuder man en ”förväntad årlig avkastning på 7-9 procent”. 

Härom veckan kunde Di Digital berätta att låneförmedlaren tagit in 10 miljoner kronor genom en nyemission av aktier. Enligt vd Ludwig Pettersson skulle pengarna användas till fortsatt tillväxt i Europa, samt till ett strategiskt förvärv.

Läs mer: Savelend tar in kapital – siktar på börsen 

Nu står det klart vad detta förvärv är.

För Di Digital avslöjar Savelends vd att man köper den digitala faktureringstjänsten Billecta. Köpeskillingen är hemlig, men enligt Di Digitals källor betalar Savelend (NTL) med en kombination av kontanter och aktier värda cirka 40 miljoner kronor. Kalkylen är baserad på Savelends senaste värdering på 150 Mkr. 

Läs mer: Stings fakturabolag Billecta tar in miljonbelopp 

Billecta (NTL) grundades 2014 och innehar ett inkassotillstånd från Datainspektionen. Bolagets tjänst hjälper idag tusentals företag att automatisera sina fakturaflöden. Billecta kan användas till allt från skapande av fakturor till avprickning, bokföring, påminnelse och kravhantering. 

”Köpet av Billecta är strategiskt viktigt då vi får tillgång till deras faktureringssystem för företagare. De har en volym på sex miljarder kronor årligen”, säger Savelends vd Ludwig Pettersson.

Han uppger även att Billectas plattform ska öppnas upp för Savelends användare.

”Vi ska ge våra användare möjligheten att investera i fakturaköp som i sin tur gör att Billectas kunder kan erhålla en attraktiv rörelsefinansiering. Till en början kommer vi ta en del av denna finansiering i egen bok men på sikt ska alla våra fakturaköp finansieras av de som investerar via Savelend”, säger vd Ludwig Pettersson.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?