1515

Låneförmedlaren Savelend får grönt ljus av FI

Lånebolaget Savelend, som tidigare stoppats av Finansinspektionen, får nu grönt ljus. Bolaget ägnar sig åt att förmedla lån mellan långivare, så kallade peer-to-peer-lån.

Ludwig Pettersson, vd för Savelend.
Ludwig Pettersson, vd för Savelend.Foto:Savelend

”Det är fantastiskt skönt. Vi har jobbat med detta länge och detta är ett kvitto på att det vi gör är korrekt”, säger Ludwig Pettersson, vd för Savelend (NTL).

Bolaget grundades 2013 och första lånet förmedlades 2014. I december samma år ansökte man om att bli konsumentkreditinstitut, i linje med den nya lag som just införts.

Men marknaden hamnade under lupp i höstas då Finansinspektionen gick ut med att de skulle granska bolag med plattformar som erbjuder lån från privatpersoner till andra privatpersoner. Detta efter den stora skandal som lånesajten Trustbuddy orsakade efter att olovligt ha lånat ut insatta pengar.

Läs mer: Miljonbluffen i Trustbuddy – så här gick det till

”Finansinspektionen hörde av sig och hade två frågor. De ville se hela vår lånebok och hur vi hanterade kreditförluster”, säger vd Ludwig Pettersson.

Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019

Savelend fortsatte att förmedla lån mellan privatpersoner efter detta och i februari ansökte man om att bli registrerad betaltjänstleverantör.

”Vi hade ett samarbete med Amfa Bank, men ville börja utföra betaltjänsterna på egen hand”, säger Ludwig Pettersson.

FI skickade en rad kompletteringsfrågor under sommaren som Savelend besvarade i slutet av augusti. Men bolaget fick avslag i början av september.

”Det var med hänvisning till vår kreditbedömning. Det handlade om att vi inte tog in uppgifter om övriga kostnader per månad. Vi använde schablonsuppgifter från Konsumentverket, men vi ändrade det och skickade in omprövning”, säger vd:n.

Det är denna omprövning som nu beviljats.

”Vi fick beskedet under måndagskvällen”, säger Ludwig Pettersson.

Savelend är nu registrerad betaltjänstleverantör. Nästa steg blir att bli ett betalningsinstitut, i likhet med bland annat Lendify. Då får man förmedla betalningar för mer än 360 Mkr per år.

Läs mer: Avito-grundarna med när Lendify tar in 70 Mkr

”Vår målsättning är att förmedla en kvarts miljard 2017 och lansera i ett annat europeiskt land”, säger Ludwig Pettersson.

Målet är att bli en marknadsplats för alternativa investeringar. Konsumentkrediter, billån, fakturaköp, med mera. 

Tidigare i somras tog Savelend in 2,7 Mkr från en rad affärsänglar.

”Vi ska ta in mer kapital 2017 och siktar på börsnotering 2019”, säger vd Ludwig Pettersson.

Debatt: ”Regeringen kan göra Sverige till ett ledande fintech-land”


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?