1515

Lånebolaget Lendo byter vd och letar uppköp i utlandet

Lånejämförelsetjänsten Lendo rekryterar en ny vd och siktar på internationell expansion. ”Vi letar spännande uppköp”, säger Lendos ordförande Dan Ouchterlony.

Roar Bjærum, ny vd för Lendo, och Lendos ordförande Dan Ouchterlony.
Roar Bjærum, ny vd för Lendo, och Lendos ordförande Dan Ouchterlony.

Schibsted SCHB -2,42% Dagens utveckling ägda Lendo, som jämför villkor och upphandlar låneansökningar hos olika långivare, är på väg in i en ny fas. Bolaget är redan verksamt i Norden, Polen och Österrike. I år ska man expandera till Spanien, och fler länder står på tur. 

”Vi letar nya länder för organisk utrullning, och spännande uppköp”, säger Lendos styrelseordförande Dan Ouchterlony.

Vi letar nya länder för organisk utrullning, och spännande uppköp.

Som ett led i Lendos geografiska expansion flyttas huvudkontoret från Stockholm till Oslo, där även Schibsted har huvudkontor. Ägaren rekryterar även Roar Bjærum som ny vd. Sverigechefen Hanna Neidenmark blir kvar som Nordenchef. 

Roar Bjærum har erfarenhet av utveckling av nya tjänster inom finansiell teknik. Han har jobbat på både Nordea och Telenor, där han haft flera ledande roller, bland annat med ansvar för att bygga upp internationella verksamheter.

”Roar kommer in både med nya perspektiv och en gedigen och relevant erfarenhet. Vi är otroligt glada att få honom ombord på Lendos spännande resa”, säger Dan Ouchterlony, som även är chef för fintechsatsningarna inom Schibsteds investmentbolag Schibsted Growth. 

Han menar att Lendo är på väg att bli en global aktör inom finansiella tjänster. 

”Vi jobbar idag i sju länder. I fokus framåt ligger både att bana väg för snabbare expansion och produktutveckling inom samtliga marknader. Den sammanhållande hubben under Roars ledning kommer att bli avgörande för detta”, säger han.

Lendo grundades i Sverige 2007 och den norska mediekoncernen började investera i bolaget redan 2009. Ett stort steg togs i november 2010 då man dubblade sin ägarandel till 97 procent i en affär värd 92 miljoner kronor. Grundarna Thomas Hjelm och Fredrik Jung Abbou lämnade då bolaget, medan grundaren och vd:n Dennis Ahlsén blev kvar.

Just nu investerar vi cirka 100 miljoner kronor per år i vår globala expansion.

Av Schibsteds kvartalsrapport framgick att Lendos omsättning ökade med 4 procent till 917 miljoner kronor (882 miljoner norska kronor) under 2019. Rörelseresultatet (EBITDA) minskade samtidigt med 52 procent till 161 Mkr (155 miljoner norska). Det innebär en försämring av rörelsemarginalen, från 38 till 18 procent.

Omsättningen i Sverige ökade med 14 procent, enligt rapporten. Men i Norge föll omsättningen till följd av övergången till ett nytt regulatoriskt ramverk. 

”Det var ett tufft år i Norge i fjol, men vi såg en ljusning i slutet av året. Just nu investerar vi cirka 100 miljoner kronor per år i vår globala expansion”, säger Dan Ouchterlony.

Läs mer: Från tidningar till tech – Schibsted siktar på startups 

I samband med etableringen av Lendos huvudkontor i Norge har bolaget ansökt om en europeisk PSD2-licens för att kunna utveckla ännu bättre tjänster och skapa värde för kunder och partners.

Lendos ledning består nu av Roar Bjærum, Hanna Neidenmark, Mikaela Grännby och Dagfinn Teigland. Under våren ska ytterligare roller att tillsättas. Dennis Ahlsén lämnade Lendo 2016 för att grunda Bynk, som numera heter Rocker.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?