1515

Landstingsgranskning: Kry och Min Doktor ställer fel diagnoser

De digitala vårdcentralerna Kry och Min Doktor samarbetar med Region Jönköping för att kunna ge läkarvård på nätet. Men landstingets granskning ger bolagen bakläxa i tre av fyra fall.

De digitala vårdcentralerna får bakläxa för att ha ställt felaktiga diagnoser.
De digitala vårdcentralerna får bakläxa för att ha ställt felaktiga diagnoser.Foto:Kry.

Enligt en granskning av Jönköpings landsting, lever de digitala vårdcentralerna Kry och Min Doktor inte upp till fastställda riktlinjer för att diagnosticera halsfluss och lunginflammation. Det rapporterar Dagens Arena.

Det är just i Jönköping som Kry (NTL) och Min Doktor (NTL) har samarbeten med fysiska vårdcentraler, vilket är ett krav för att få driva en digital vårdcentral.

Läs även: Ersättningen till digitala vårdcentraler kan halveras 

Tidigare har de digitala vårdcentralerna fått kritik från olika håll för att ha svårt att ställa rätt diagnos, eftersom mötena endast sker via skriftlig kommunikation eller videolänk. I Region Jönköpings granskning, som tittat speciellt på diagnoser för halsfluss och lunginflammation, visar det sig att de digitala vårdcentralerna ger felaktiga prognoser i en majoritet av fallen.

Både Kry och Min Doktor har ställt diagnos för lunginflammation i ett 40-tal fall vardera och endast en tredjedel av Krys patienter har fått rätt handläggning. I Min Doktors fall var det ännu värre, enbart en av fyra diagnoser var ställda i enlighet med landstingets riktlinjer.

Läs även: 7 startupbolag som vill digitalisera vården 

Av de felaktigt ställda diagnoserna hade samtliga av Min Doktors patienter fått antibiotika. I Krys fall var det 23 av 26 patienter. 

”De enda fall av misstänkt pneumoni som vi tycker har handlagts korrekt, är de fall där man hänvisat vidare till en fysisk läkare, eller har ordinerat hostmedicin”, säger Malin Bengnér, ansvarig smittskyddsläkare inom Region Jönköping, till Dagens Arena.

Min Doktor och Kry har tillsammans tagit in 190 miljoner kronor i riskkapital. Bland investerarna finns riskkapitalbolagen Creandum, Index Ventures, EQT Ventures samt entreprenörerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, grundare av den ryska Blocket-kopian Avito. 

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?