1515

Lämnade som vd för hälsoappen efter åtta år – blir investerare

Teknikprofilen Henrik Torstensson har valt att lämna vd-posten hos träningsappen Lifesum efter åtta år. Nu byter han sida och blir investerare hos det norska riskkapitalbolaget Alliance Venture. ”Det kändes helt rätt när möjligheten dök upp”, säger han.

Lifesums tidigare vd och medgrundare Henrik Torstensson går över till riskkapitalbolaget Alliance Venture.
Lifesums tidigare vd och medgrundare Henrik Torstensson går över till riskkapitalbolaget Alliance Venture.Foto:Evelina Carborn

Henrik Torstensson har varit vd för appen Lifesum, som hjälper sina användare att leva mer hälsosamt genom att hålla koll på så väl matintag som träningsrutiner, sedan 2013. Tidigare i år uppgav bolaget att de har nått över 50 miljoner användare, med USA följt av Europa som sina största marknader.

Under sommaren 2021 valde dock Henrik Torstensson att kliva av från vd-posten och lämna sin operativa roll på Lifesum.

”Efter åtta år som vd, samtidigt som Markus Falk kom hem till Sverige från USA där han byggt upp Lifesums kontor, kändes det rätt att lämna över till Markus inför nästa steg på resan”, säger han i dag.

Nu står det klart att Henrik Torstensson, som tidigare även haft chefsroller på teknikbolag som Stardoll och Spotify, byter kostym och blir investerare. Han blir en av de ansvariga för riskkapitalbolaget Alliance Ventures kontor i Stockholm.

”Jag har arbetat operativt i 20 år och byggt bolag och startups. Nu känns det väldigt spännande att få investera, det kändes helt rätt när möjligheten dök upp. Jag hoppas kunna stötta bolag i en tidig fas med den erfarenhet och kunskap jag samlat på mig”, säger Henrik Torstensson.

Alliance Venture grundades i Norge och stängde i fjol en ny fond på 580 miljoner kronor. Några av investerarna var då Nysnø Climate Investments, Europeiska investeringsfonden, svenska Saminvest och den norska pensionsfonden KLP. 

Den mest framgångsrika investeringen har skett i den digitala matbutiken Oda, som tidigare hette Kolonial och är en sorts motsvarighet till svenska Mathem. Kinnevik har också investerat i bolaget som nyligen blev Norges första enhörning, ett onoterat teknikföretag värderat till över 1 miljard dollar.

Kontoret i Stockholm har hittills letts av Anders Hallin, med en bakgrund på Kry och Skype, som nu blir Henrik Torstenssons kollega. I Sverige har Alliance Venture hittills blivit delägare i återvinningsbolaget &Repeat, mjukvarubolaget Alexis HR för personalvård samt hämtmatsbolaget Curb Food.

”Både Stockholm och hela Norden är en fantastisk miljö att investera i. Vi kommer oftast gå in i ett tidigt skede när bolaget tar in sina första pengar, men är generalister och tittar på många olika sektorer”, säger Henrik Torstensson.

Han kvarstår dock som styrelseledamot och delägare i Lifesum. Största ägare i bolaget är den tyska mediekoncernen Bauer, följt av Nokias investeringsarm NGP Capital, riskkapitalbolaget Draper Espirit, Henrik Torstensson och hans medgrundare Marcus Gners samt brittiska Balderton Capital.

Under det senast redovisade räkenskapsåret, som löpte mellan maj 2019 och april 2020, summerades intäkterna till totalt 226 miljoner kronor. Förlusten skrevs samtidigt till 42 Mkr. Bolaget har ingen annonsaffär, utan nästan alla intäkter utgörs just av direktbetalningar från kunder. 

”Jag ser ljust på framtiden för Lifesum. Vi är ett grymt team som fortsätter bygga ett bra bolag och en bra produkt, som vi gjort sedan starten”, säger Henrik Torstensson.

Läs mer: Svenska hälsoappen en av världens största – valde lån framför nytt riskkapital


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?