1515

Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid”

Medituner gick segrande ur pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day. Deras digitala självhjälpsverktyg för astma föll både publiken och juryn i smaken.

Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.
Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.Foto:Emma-Sofia Olsson

”Astma är en dyr sjukdom som kostar 8 miljarder kronor om året i Sverige”, sade Henrik Ljungberg vars tre år gamla bolag Medituner vann pitchtävlingen på Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day.

Hans bolag direktkvalificerar sig därmed till årets upplaga av Di Digital Startup Tour där 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier ligger i prispotten.

”Vi ser att det går bra i verksamheten och det är en bekräftelse att vinna en sådan här tävling”, säger han till Di Digital efter vinsten.

Bolagets CE-märkta och kliniskt verifierade produkt Asthmatuner, som hjälper patienten att själv mäta sin astmastatus för att få en rekommendation på inhalator och dosering, övertygade både juryn och publiken.

”Det här gör att man kan angripa en kronisk sjukdom på ett evidensbaserat sätt”, sade medgrundaren Henrik Ljungberg under pitchen när han beskrev Asthmatuner.

Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Henrik Ljungberg, som själv är läkare, säger att produkten är utvecklad med sjukvårdens behov i åtanke.

”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid som läkare. Det går snabbt för mig att skapa behandlingsplaner för ett stort antal patienter”, sade han under pitchen.

Målet är att Asthmatuner, som smyglanserades för två månader sedan, ska underlätta för både patienten och läkaren. Istället för att patienten går till en vårdcentral, svarar på kontrollfrågor och ger en ögonblicksbild av sitt tillstånd ska ska läkaren få datan automatiskt på distans.

"Vi har en stor fördel av att sitta i sjukvården och veta hur man ska anpassa verktyg till de system som finns", säger Henrik Ljungberg vars medgrundare är Björn Nordlund och Eric Alhanko.

Under 2018 sker den skarpa lanseringen av Asthmatuner. Affärsmodellen är i dag att själva mätaren har en kostnad och att det utöver det kopplas på ett abonnemang.

Förutom Asthmatuner utvecklar bolaget även ett diagnosverktyg för astma som lanseras i höst och ett patientutbildande astmaverktyg som kommer till årsskiftet. I framtiden ser bolaget dessutom en möjlighet att implementera AI i bolagets produkter.

Utöver Medituner pitchade även Bellpal, vars klocka för äldre larmar vid fallolyckor, MinMVC som ska göra det lättare för gravida att kommunicera med barnmorskor samt Daqatra, vars digitala läkarmottagning ska överbrygga språkliga och kulturella barriärer.

Daqatra och Medituner var de två bolag som valdes ut av juryn, varefter publiken alltså korade Medituner som segrare. 

I juryn satt:

Andreas Lindblom, vd och grundare av Sciety
Sanna Westman, Investment Manager på Creandum
Lina Boreson, på Smile Incubator
Staffan Lindstrand, partner på Healthcap

Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia Olsson
Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia OlssonFoto:Emma-Sofia Olsson

Under evenemanget intervjuades även Min Doktors medgrundare Magnus Nyhlén om hur han gått från att vara entreprenör, till att bli läkare, för att sedan bygga bolag igen.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum under tisdagen i Stockholm.

Förra årets upplaga vanns av det digitala vårdbolaget Doctrin, som sedan vann även Startup Tour.

Läs mer: Doctrin vinnare av Di Startup Tour


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?