1515

Läkaren vann pitchtävlingen: ”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid”

Medituner gick segrande ur pitchtävlingen på Health Tech Pitch Day. Deras digitala självhjälpsverktyg för astma föll både publiken och juryn i smaken.

Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.
Henrik Ljungberg från Medituner, och Christina Kennedy, chefredaktör för Dagens Medicin som modererade Health Tech Pitch Day tillsammans med Di Digitals Jonas Leijonhufuvd.Foto:Emma-Sofia Olsson

”Astma är en dyr sjukdom som kostar 8 miljarder kronor om året i Sverige”, sade Henrik Ljungberg vars tre år gamla bolag Medituner vann pitchtävlingen på Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day.

Hans bolag direktkvalificerar sig därmed till årets upplaga av Di Digital Startup Tour där 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier ligger i prispotten.

”Vi ser att det går bra i verksamheten och det är en bekräftelse att vinna en sådan här tävling”, säger han till Di Digital efter vinsten.

Bolagets CE-märkta och kliniskt verifierade produkt Asthmatuner, som hjälper patienten att själv mäta sin astmastatus för att få en rekommendation på inhalator och dosering, övertygade både juryn och publiken.

”Det här gör att man kan angripa en kronisk sjukdom på ett evidensbaserat sätt”, sade medgrundaren Henrik Ljungberg under pitchen när han beskrev Asthmatuner.

Läs även: Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år” 

Henrik Ljungberg, som själv är läkare, säger att produkten är utvecklad med sjukvårdens behov i åtanke.

”Jag har byggt verktyget så att jag kan spara tid som läkare. Det går snabbt för mig att skapa behandlingsplaner för ett stort antal patienter”, sade han under pitchen.

Målet är att Asthmatuner, som smyglanserades för två månader sedan, ska underlätta för både patienten och läkaren. Istället för att patienten går till en vårdcentral, svarar på kontrollfrågor och ger en ögonblicksbild av sitt tillstånd ska ska läkaren få datan automatiskt på distans.

"Vi har en stor fördel av att sitta i sjukvården och veta hur man ska anpassa verktyg till de system som finns", säger Henrik Ljungberg vars medgrundare är Björn Nordlund och Eric Alhanko.

Under 2018 sker den skarpa lanseringen av Asthmatuner. Affärsmodellen är i dag att själva mätaren har en kostnad och att det utöver det kopplas på ett abonnemang.

Förutom Asthmatuner utvecklar bolaget även ett diagnosverktyg för astma som lanseras i höst och ett patientutbildande astmaverktyg som kommer till årsskiftet. I framtiden ser bolaget dessutom en möjlighet att implementera AI i bolagets produkter.

Utöver Medituner pitchade även Bellpal, vars klocka för äldre larmar vid fallolyckor, MinMVC som ska göra det lättare för gravida att kommunicera med barnmorskor samt Daqatra, vars digitala läkarmottagning ska överbrygga språkliga och kulturella barriärer.

Daqatra och Medituner var de två bolag som valdes ut av juryn, varefter publiken alltså korade Medituner som segrare. 

I juryn satt:

Andreas Lindblom, vd och grundare av Sciety
Sanna Westman, Investment Manager på Creandum
Lina Boreson, på Smile Incubator
Staffan Lindstrand, partner på Healthcap

Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia Olsson
Juryn på Health Tech Pitch Day. Foto: Emma-Sofia OlssonFoto:Emma-Sofia Olsson

Under evenemanget intervjuades även Min Doktors medgrundare Magnus Nyhlén om hur han gått från att vara entreprenör, till att bli läkare, för att sedan bygga bolag igen.

Health Tech Pitch Day är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa och ägde rum under tisdagen i Stockholm.

Förra årets upplaga vanns av det digitala vårdbolaget Doctrin, som sedan vann även Startup Tour.

Läs mer: Doctrin vinnare av Di Startup Tour


Innehåll från EOSAnnons

Industriell 3D-printing i metall öppnar upp för många nya möjligheter

Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.
Värmeväxlare, kopparapplikation och EOS Digital Factory.

Industriell 3D-printing, även kallat additiv tillverkning, är en precis, effektiv och tillförlitlig metod som klarar komplex design och är överlägsen traditionella tillverkningsmetoder när det kommer till att optimera produktion inom tillverkningsindustrin. Världsledande teknikleverantören EOS har nyligen inlett ett utvecklingspartnerskap med Audi, och det är bara ett av alla sätt där de hjälper kunder världen över med en mer effektiv produktion i både plast och metall.

EOS är internationellt ledande inom additiv tillverkning och erbjuder maskiner och support till servicebyråer och kunder inom stora tillverkningsindustrier som olja och gas, flyg-, fordon- och medicinteknik – industrier som står inför ständigt växande utmaningar såsom krav på resurseffektivitet, logistik och optimering.

Industriell 3D-tillverkning öppnar upp för många nya möjligheter och de senaste åren har intresset varit stort för just metall-3D-skrivare. EOS erbjuder, förutom 3D-skrivare, ett brett utbud av material som aluminium, titan, koppar och flertalet superlegeringar. Maskinerna finns i flera utföranden med en till fyra lasrar och varierande byggvolymer och automatiseringsgrad

– Med hjälp av en pulverbäddslaser appliceras tunna lager med metallpulver som sedan smälts till den geometri som användaren efterfrågar. En stor fördel med additiv tillverkning är att man kan skapa väldigt komplexa geometrier i ett stycke utan att behöva sätta samman flera komponenter. Pulverlagren är så tunna som 0,02-0,08 millimeter per lager, vilket ger ett väldigt precist resultat. Materialet och kraven på applikationen styr vilken lagertjockleck som används, säger Jesper Bjarneteg, Field Service Engineer, EOS.

Utvecklingspartnerskap med Audi

EOS M 400 är en av de större metallskrivarna i produktportföljen. Med 1000 watt lasereffekt är den optimal för serietillverkning av stora metalldelar, något som kommit väl till pass i och med samarbetet med Audi – som de benämner som ett utvecklingspartnerskap. Syftet är nämligen inte bara att bistå med system och processer, utan att även stötta dem med kunskap och utbildning i additiv tillverkning.

Jesper Bjarneteg tror att just kunskapen är central för att fler företag ska våga ta steget och investera i tekniken.

– Traditionell tillverkning är inte nödvändigtvis gynnsam men många är låsta till den design de haft innan. De vågar inte riktigt göra den stora investering det initialt är, även om de på längre sikt kommer vara en bra affär. Additiv tillverkning innebär stora materialbesparingar, kortare ledtider, större skalbarhet, effektivisering och optimering av produktionen. En annan fördel är att man slipper vara beroende av underleverantörer.

Ett helhetskoncept

Utvecklingen sker i en rasande fart och där man för fem år sedan använde tekniken för prototyper sker den nu i produktionsfas. I och med Industri 4.0 har EOS jobbat mot att digitalisera, effektivisera och analysera hela produktionsflödet.

– Vi har en lokal närvaro i Sverige och lång erfarenhet i branschen. Vi är inte bara maskinleverantör utan ger även support på en bredare skala och kan leverera ett helhetskoncept med stöttning hela vägen, avslutar Jesper.

Läs mer om EOS metall-3D-skrivare här 

Mer från EOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EOS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?