1515

Lagercrantz: “Litteraturen måste bli mer digital"

“Ett förlag är inte som andra företag. Det är en uppbärare av kultur. Jag hoppas, vid gud, att man förstår det.” Det säger succéförfattaren David Lagercrantz om Storytels köp av Norstedts.

David Lagercrantz
David Lagercrantz

Affären slog ned som en bomb i kulturvärlden under onsdagen: Ljudboksförlaget Storytel köper förlaget Norstedts för 150 miljoner kronor.

Ett av Sveriges äldsta och mest anrika bokförlag, grundat år 1823, ägs alltså numera av ett teknikbolag med blott 11 år på nacken.

Jag älskar paradigmskiften.

David Lagercrantz, författare till bland annat Zlatan-biografin och den fjärde delen i Millennium-serien, är en av Norstedts mest profilerade och bäst säljande författare.

”Min första reaktion var att ta kontakt med min förläggare Eva Gedin. Hon var verkligen lycklig och sa att det kändes väldigt bra. Det var för mig oerhört skönt att höra”, säger han till Di Digital.

“Jag älskar paradigmskiften och jag tror verkligen på den här digitala förflyttningen som sker överallt,“ fortsätter David Lagercrantz.

Samtidigt höjer han ett varnande finger mot de nya ägarna:

“Ett förlag är inte som andra företag. Ett förlag är en bärare av kultur och måste, som Norstedts alltid har gjort, hitta en balans mellan smal och bred kultur”, säger han.

Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar.

“Det är så oerhört viktigt att inte genrelitteraturen tar över. Jag talar väl emot mig själv när jag säger såhär, men litteratur är inte bara underhållning. Det är alltid någonting mer än så. Jag hoppas, vid gud, att man förstår detta”, säger David Lagercrantz.

David Lagercrantz uppskattar själv Storytels tjänster, säger han. Framförallt teknikens förmåga att nå ut till nya läsargrupper.

“Det största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner. Folk läser inte längre, de sitter bara och fipplar”, säger David Lagercrantz.

“Så småningom så måste litteraturen flytta mer mot det digitala och något slags Spotify-liknande modell. Då tycker jag det är underbart att Storytel finns där. Jag tror man har betytt mycket för att föra ut litteraturen till många som annars inte skulle ta sig tid till den”, fortsätter han.

David Lagercrantz är en av Sveriges bäst säljande författare. Han bok om Zlatan Ibrahimovic, “Jag är Zlatan”, har bara i Sverige sålt i över 700 000 exemplar.

Hans fjärde del i Millennium-serien, “Det som inte dödar oss”, har även den varit en enorm försäljningsframgång. Någon månad efter att boken kom ut förra året hade den sålt i över 2,3 miljoner exemplar, enligt Expressen. Det innebar redan då arvoden på omkring 30 Mkr till David Lagercrantz.

Under 2017 kommer nästa del i Millenniumserien.

Hur är det annars?

“Jodå. Jag skriver så fingrarna blöder”, säger David Lagercrantz.


Transparens: Artikelförfattaren Daniel Goldberg är utgiven på Norstedts och var delaktig i researcharbetet med David Lagercrantz “Det som inte dödar oss”.

Läs även: 

Foto:

Kommentar: Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?