Annons

Laddar med solceller inomhus – tittar på börsnotering

Svenska solcellsbolaget Exeger, som arbetar med laddning inomhus bland annat för hörlurar, söker investeringar på 70 miljoner euro och överväger börsnotering enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

”Det skulle kunna bli vår sista finansieringsrunda”, säger bolagets vd, Giovanni Fili till Bloomberg.

Vd för Exeger Giovanni Fili, med självladdande hörlurar
Vd för Exeger Giovanni Fili, med självladdande hörlurarFoto:evelina carborn

Det svenska solcellsföretaget Exeger har tagit in revisor- och konsultjätten PwC för att undersöka möjligheterna för en börsnotering. Det berättar bolagets vd och grundare Giovanni Fili till Blomberg. Börsnoteringen skulle kunna ske i Sverige eller i USA.

Exeger grundades 2009 och arbetar med inomhussolceller. Kommersialiseringen har dock tagit tid och investeringar i miljardklassen. Bolagets tunna och flexibla solcellmaterial 'Powerfoyle' applicerades i år på självladdande hörlurar Urbanista.

Läs mer: Test: Så bra är hörlurarna med solceller du ”aldrig” behöver ladda

Enligt solcellsbolaget är det i dag i förhandling med upp emot 30 konsumentvarumärken om möjligheten till att utveckla produkter med deras solcellsmaterial.

”Vi pratar om hundratals miljoner uppkopplade produkter”, säger Giovanni Fili till Bloomberg och refererar till Sakernas internet.

Exeger söker samtidigt ytterligare finansiering på 70 miljoner euro, motsvarande drygt 700 miljoner kronor. Pengarna skulle främst användas till den planerade expansionen och till att bygga en ny fabrik för solceller i Stockholm. Bolaget har tidigare tagit in 1,5 miljarder kronor i riskkapital. Bland delägarna finns bland annat AMF, Stena Sessan och Softbank. 

”Det skulle kunna bli vår sista finansieringsrunda”, säger Giovanni Fili, som har en 7-procentig ägarandel i Exeger enligt Bloomberg.

I gråhandeln hos investmentbanken Pareto, som förmedlar aktier i vissa onoterade bolag, värderas Exeger till 6,6 miljarder kronor.

Läs mer: Deras solceller laddar inomhus – tar nytt tekniksprång: ”Det är nu det händer”

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera