1515

”Kryptokonst” blir del av globala konstmässan – Stockholm först ut

Legitimiteten för fenomenet ”non-fungible tokens” – så kallade NFT:s – växer.

Nu tar världens mest besökta konstmässa, den ambulerande Affordable art fair, steget in i kryptovärlden genom att säkra konst i blockkedjan.

”Det är ett sätt att säkra framtidens konst”, säger mässchefen Carl Wilhelm Hirsch.

Carl Wilhelm Hirsch är mässchef på Affordable art fair som börjar säkra konst på blockkedjan.
Carl Wilhelm Hirsch är mässchef på Affordable art fair som börjar säkra konst på blockkedjan.

Twittergrundaren Jack Dorsey sålde världens första tweet för 2,9 miljoner dollar, över 25 miljoner kronor, som en ”non-fungible token”.

Förutom att det förmodligen är den mest kända NFT-affären hittills är det också ett bra exempel på vad en NFT egentligen är; ett digitalt äkthetsbevis.

Uppenbarligen kan alla ta del av tweeten ovan – men ägandet tillhör personen som betalde pengarna och fick sitt namn och Jack Dorseys medgivande lagrat i blockkedjan Ethereum. Det kan hen bevisa.

Det senaste året har intresset för NFT:s exploderat och auktioner i mångmiljonklassen har hållits för digitala skapelser av alla möjliga slag. New York Times sålde till exempel en artikel och illustration som förklarade fenomenet NFT för 560.000 dollar.

Men även inom den fysiska konstvärlden finns de som ser fördelaktigt på teknikutvecklingen. 

Konstmässan Affordable art fair syftar till att göra konst mer tillgänglig och arrangeras numera i tio städer i nio länder. För första gången i år kommer fysisk konst som säljs på mässan att säkras med ett certifikat som i sin tur blir en NFT.

”NFT och digitala ’footprints’ är ett sätt att säkra framtidens konst och bidra till att eliminera förfalskningar på sikt”, Affordable art fairs mässchef Carl Wilhelm Hirsch.

Läs mer: Svenskt appbolag släpper kryptovaluta – för att sälja musikrättigheter som NFT

Han menar att utvecklingen kommer att gynna såväl konstsamlare som konstnärer och gallerister. 

”De kan enkelt verifiera ett verks autenticitet. Dagens utveckling är fortfarande väldigt liten sett till den påverkan den kan komma att få och det är spännande för Affordable art fair att vara en del av den resan.”

Rent tekniskt bygger hela satsningen på ett samarbete med blockkedjebolaget Nfinitymark, vars digitala lösning ger konstverk en unik identitetskod som kan användas för att identifiera, verifiera och hantera konstverk – allt på en blockkedja.

”Den unika digitala identifieringen som vi skapar på mässan säkerställer ursprung, äganderätten och ger samlare enkel tillgång till sin konst via sin smarta telefon. Den kommer senare att omvandlas till en NFT och säkras på blockkedjan. Som ett digitalt pass till konst”, säger Kirsten Hinder, en av grundarna av Nfinitymark. 

Di digital har tidigare skrivit om tennislegendaren Björn Borg som säljer det digitala konstverket ”No Time To Think”, kopplat till hans upplevelser i den klassiska Wimbledon-finalen mot rivalen John McEnroe 1980. 

Det inkluderar till exempel en 3d-animation där Björn Borg med egna ord berättar om sina känslor under den tre timmar och 53 minuter långa matchen, som innebar att han vann sin femte raka titel i turneringen.

Kritikerna till fenomenet med digital konst menar att det är orimligt att betala för ett ägande av något som ändå kan kopieras och åtnjutas av alla.

Förespråkarna menar å sin sida att fysisk konst också kopieras och många konstnärers verk massproduceras som planscher.

På årets Affordable art fair visas ingen digital konst i sig, men det är inget Carl Wilhelm Hirsch utesluter framöver.

”Vårt mål är alltid att ligga i frontlinjen och bidra till utveckling inom konstvärlden. Detta är ett första steg och vi får se hur det kan utvecklas till nästa mässa, om digitala verk kan komma att bli aktuella också.”

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?