1515
Annons

Kryptoexperten om raset: ”Jag hade börjat köpa in mig nu”

Arcane Assets Eric Wall är inte förvånad över kryptovalutornas fall i spåren av ränte- och inflationsoron på börsen.

Men det ger en möjligheten för nyfikna att komma in till lägre nivåer.

”Hade jag haft 10.000 kronor hade jag börjat skala mig in med 2.000–3.000 och se vad som händer den närmaste tiden”, säger han.

Eric Wall är investeringschef på Arcane Assets, en del av koncernen Arcane Crypto.
Eric Wall är investeringschef på Arcane Assets, en del av koncernen Arcane Crypto.

Den första riktiga kryptovintern ägde rum efter uppgångarna 2014, då bitcoin för första gången passerade 1.000 dollar. Åren som följde innebar en rejäl negativ utveckling, med priser under 300 dollar, innan nästa rusning fick tillgången att klättra upp mot 20.000 dollar, 2017.

Fallet kom snabbt och obönhörligt och nästa björnmarknad höll i sig i knappt tre år, mellan slutet av 2018 och slutet av 2020. Men det betyder egentligen ingenting i dag, menar Eric Wall, investeringschef på Arcane Assets, en del av det svensk-norska kryptobolaget Arcane Crypto.

”Björnmarknader som tidigare varat i tre–fyra år, det tror jag inte kommer hända igen”, säger han och utvecklar:

”Jag tror att det finns ett för stort intresse nu. När det hände 2014 var det en känsla av att ’hypen dog, nu blir det inget mer’. Men i dag är stora fonder investerade och jag tror mer att det kommer följa traditionella björn- och tjurmarknader, som är mycket kortare.”

Om vi är inne i en björnmarknad nu återstår möjligen att se, men Eric Wall bedömer år 2022 som ”oförutsägbart”.

”Har man suttit utanför kryptomarknaden och känt att man missat det lite, då hade jag börjat skala in mig nu”, säger han och syftar på att köpa sig in försiktigt.

”Hade jag haft 10.000 kronor hade jag börjat skala mig in med 2.000–3.000 kronor och se vad som händer den närmaste tiden. Och gått in med lite mer och det fortsätter sjunka.”

Så sent som 2020 var drömgränsen för bitcoin fortfarande 20.000 dollar. Sedan dess har kryptotillgången toppat på nära 70.000 dollar, för att nu ha fallit tillbaka till trakterna kring 35.000 dollar.

”Volatilt” är med andra ord bara förnamnet, men att den skulle falla tillbaka under 20.000 dollar igen finner Eric Wall osannolikt.

”Då hade jag blivit väldigt förvånad.”

Det var inte länge sedan man pratade om krypto som en ”säker hamn” som inte skulle korrelera med börsen. Hur mycket pratas det om det i dag?

”Det var många som pitchade kryptomarknaden med dragningar om hur okorrelerat det var mot aktiemarknaden. Det var bara att kasta de bilderna från sina presentationer”, säger Eric Wall och utvecklar:

”Inte sedan början av coronakrisen har bitcoin korrelerat så mycket med börsen som nu. Då föll bitcoin med övriga marknaden, eftersom makrobilden var utmanande. När allt vände upp gick krypto ännu bättre än börsen. Det är därför inte så förvånande att krypto vänder ned ännu mer än börsen nu.”

På den tiden det bara var entusiaster som investerade i bitcoin fanns det en förklaring till att tillgången inte följde övriga marknadssvängningar. ”Vi läste inte övriga ekonominyheter”, skojar Eric Wall. 

I dag när samma investerare kastar in pengar i krypto som på aktiemarknaden blir tillgångarna som vilken spekulativ produkt som helst.

”Fast ännu längre ut på riskspektrat”, säger Eric Wall.

Bland de senaste årens mer populära tillgångar finns förutom bitcoin och Ethereum också Solana, Cardano och Dogecoin. Den sistnämnda beskrivs ofta som ”skämtmynt” eftersom den inte skapades i något annat syfte än att haka på en internettrend.

Cardano och Solana är båda alternativa blockkedjor som utmanar Ethereum, som förstås är jätten inom blockkedjevärlden där valutor inte är det primära fokuset utan appar och digitala tjänster som bygger på en decentraliserad modell.

”Det finns egentligen två kategorier: Bitcoin och ’Defi’ (decentraliserad finans, reds anm.). Bitcoin är det ’digitala guldet’ och ’defi’ något som många bara trodde skulle finnas på Ethereum, men som i dag finns på massvis av blockkedjor”, säger Eric Wall och nämner Binance – som också är en kryptobörs – Solana, Avalanche, Fantom och Tezos som exempel.

Solana, som varit en haussad uppstickare, har under de senaste dagarna backat rejält och handlas i skrivande stund för drygt 80 dollar, efter att under året har toppat på nära 260 dollar.

”Solana har haft lite tekniska problem. De har inte lyckats hantera belastningen på nätverket. Medan Ethereum har en transaktionskö där du kan betala dig före genom en budgivning så har Solana sagt att de inte ska pressa upp priserna, istället kan man inte göra transaktioner om det är kö. Det blir det uppehåll i tjänsten”, förklarar han.

En ivrigt påhejad trend inom kryptovärlden just nu – som spås vara lösningen – är ”modulära blockkedjor”. Tekniken innebär att den centrala blockkedjan bara har som syfte att lagra data, och att mindre blockkedjor i anslutning till den centrala står för de ”smarta kontrakten” – det vill säga tjänsterna.

”Av de som finns i dag står Cosmos i centrum. Jag tror vi kommer se en liten rotation från monolitiska blockkedjor till modulära blockkedjor. Det finns ett nytt projekt som heter Celestia som också är väldigt spännande och lanseras snart”, säger Eric Wall.


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?