1515

Nätläkaren Kry tar in 200 miljoner kronor

Den digitala vårdcentralen Kry tar in nästan 200 miljoner kronor i nytt kapital. Planen är att expandera i Europa.

Teamet bakom Kry: Fredrik Jung Abbou, Josefin Landgård, Johannes Schildt och Joachim Hedenius. Pressbild.
Teamet bakom Kry: Fredrik Jung Abbou, Josefin Landgård, Johannes Schildt och Joachim Hedenius. Pressbild.

För bara en dryg månad sedan tog den digitala vårdcentralen Min Doktor (NTL) in 218 miljoner kronor i nytt kapital från bland annat EQT Ventures. Nu gör konkurrenten Kry (NTL) detsamma och går ut med att de tar in 20 miljoner euro, motsvarande nära 200 miljoner kronor i nytt kapital.

Investerare är riskkapitalbolagen Accel, Creandum, Index Ventures och Project A. Flera av dem är sedan tidigare investerare i Kry.

Enligt en bloggpost från Creandum ska pengarna användas för att expandera i Europa.

"Kry är byggt av patienter, för patienter. Vår huvudprioritering är alltid att bygga en tjänst som gör det möjligt för patienterna att få lika tillgång till vården på sina egna villkor. Vi välkomnar Accel som delar ambitionen att revolutionera sjukvården i hela Europa", säger Johannes Schildt, medgrundare och vd för Kry.

Läs mer: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner

Kry grundades 2014 och är baserat i Stockholm. Affärsidén är att erbjuda läkarbesök via videolänk. Totalt har bolaget nu tagit in 260 miljoner kronor i riskkapital.

I och med investeringen som nu görs går Sonali de Rycker från riskkapitalbolaget Accel in i Krys styrelse. Sonali de Rycker har tidigare ansvarat för Accels investeringar i Spotify (NTL) och Avito (NTL).

"Kry ger enorma effektivitets- och kostnadsbesparingar till hälsovårdssystemet. Vi är stolta över att få stötta Johannes och Kry-teamet, som redan på kort tid har uppnått en imponerande tillväxt i Sverige, Norge och Spanien", säger Sonali de Rycker i en kommentar.

Så sent som för ett par veckor sedan träffade Di Digital Sonali de Rycker. Då sa hon i en intervju med Di Digital att just Kry fångat hennes intresse.

Läs mer: 12 startupbolag som vill digitalisera vården 


Ska du till Almedalen?
Välkommen till vårt frukostmöte "Health Tech Hub 2017"

Vad: Tre frukostmöten om den digitaliserade vårdens vinster och utmaningar.
När: kl 8.00-8.30, 3-5 juli.
Var: Dagens Medicins Vårdtorg, Tage Cervins gata 8, Visby.
Gäster: Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, Annika Strandhäll (S), vikarierande sjukvårdsminister, Björn Odlander, founding partner på Healthcap, med flera.
Programledare: Christina Kennedy, chefredaktör Dagens Medicin, och Jonas Leijonhufvud, journalist på Di Digital.
Twitter: #healthtechhub #dmagenda #didigital
Mer information om programmet här.


 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?