1515

Kry köper svensk terapi-app: ”Cirkeln är sluten”

Den svenska terapi-appen Shim, som nyligen bytte kostym till Enjo och lanserades i USA, har haft svårt att lyfta. Nu köper nätläkaren Kry upp all teknik i bolaget och lägger ner båda tjänsterna, kan Di Digital berätta.

Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.
Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.Foto:Di och press.

Den svenska nätläkaren Kry, som förra sommaren tog in cirka 541 miljoner kronor i riskkapital, gör sitt första förvärv sedan starten 2014. Bolaget köper upp terapi-appen Shim, som ville få användarna att reflektera över det viktiga i livet och stärka relationerna mellan människor. 

”Framtidens vård är personlig och individanpassad. Därför stärker vi nu upp vårt team med ledande spetskompetens inom utveckling av personlig och empatisk teknik som hjälper användaren att ta hand om sin egen hälsa”, säger Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry.

Läs mer: Nu lanseras deras digitala kompis 

Shim är baserad på psykologisk forskning, men inte avsedd som en behandling för psykisk ohälsa. I stället skulle Shim fungera som en digital kompis till användaren för att hantera vardagens bekymmer. Användarna kan till exempel fråga roboten om sin relation till sin partner, prata om vad en nära vän betyder för en, eller vad man är tacksam för just nu. 

Kry avböjer att kommentera vad de betalar för den svenskgrundade appen. Men en fingervisning är att Shim genom åren tagit in drygt 9 Mkr i riskkapital, enligt Bolagsverket, från ängelinvesterare som Sophia Bendz, Gustav Söderström, Mattias Miksche, Alfred Ruth, Hampus Jakobsson och King-miljardärernas fond Sweet Capital. 

Shim har dock fått en trög start i Sverige sedan lanseringen 2017. Intäkterna har varit små, eftersom appen hittills varit gratis och saknat betalfunktioner. Den samlade förlusten har sedan 2015 uppgått till minst 7 Mkr.

Di Digital kunde i fjol rapportera att bolaget lanserat en helt ny chattapp vid namn Enjo, som tydligt vänder sig till föräldrar. De valde samtidigt att försöka etablera sig i USA, i stället för i Sverige, där medgrundaren Hoa Ly tog stöd av Toca Boca-grundaren Björn Jeffery.

Läs mer: Svensk terapi-app på export till USA 

Enjo nådde vissa framgångar på appmarknaden, då den rekommenderades av Apple i Appstore i mer än 10 länder och utsågs till ”dagens app” av techjätten i Storbritannien.

Deras ursprungliga app Shim lades ned redan för flera månader sedan. Kry har beslutat sig för att även stänga ner Enjo, som kommer vara i drift fram till den 1 september 2019.  

”Vi får tillgång till teknik och kompetens som hjälper oss förbättra och utveckla vården. Apparna kommer att stängas ned”, säger Linda Bengtsson, presschef på Kry.

John Airaksinen och Hoa Ly, två av fyra medgrundare bakom bolaget Hello Shim, följer med till Kry efter affären och blir anställda hos nätläkaren. På Kry ska de utveckla nya tjänster för självhjälp åt patienterna. 

Hoa Ly har tidigare doktorerat i psykologi och forskat kring så kallad ”blended treatment”. Det innebär att behandlingen sker genom en blandning av automatiserad självhjälp via en app och möten ansikte mot ansikte.

”Det känns superkul. Här kommer vi jobba med just detta 'blended-format' som jag forskade på för 4 år sedan – men med massor av kunskap från vår resa med Shim och Enjo och ett fantastiskt team på Kry”, säger Hoa Ly.

Ni har ändå arbetat med att utveckla Shim och Enjo i många år nu. Finns det någon besvikelse över att ni inte lyckades på egen hand?

”Med Kry känns det lite som att cirkeln är sluten. Det som driver oss är visionen att förändra hälso- och sjukvården med smarta, digitala tjänster. Här kommer vi verkligen kunna göra det”, säger han.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?