1515

Kry köper svensk terapi-app: ”Cirkeln är sluten”

Den svenska terapi-appen Shim, som nyligen bytte kostym till Enjo och lanserades i USA, har haft svårt att lyfta. Nu köper nätläkaren Kry upp all teknik i bolaget och lägger ner båda tjänsterna, kan Di Digital berätta.

Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.
Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry, köper upp Shim som grundats av Hoa Ly.Foto:Di och press.

Den svenska nätläkaren Kry, som förra sommaren tog in cirka 541 miljoner kronor i riskkapital, gör sitt första förvärv sedan starten 2014. Bolaget köper upp terapi-appen Shim, som ville få användarna att reflektera över det viktiga i livet och stärka relationerna mellan människor. 

”Framtidens vård är personlig och individanpassad. Därför stärker vi nu upp vårt team med ledande spetskompetens inom utveckling av personlig och empatisk teknik som hjälper användaren att ta hand om sin egen hälsa”, säger Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry.

Läs mer: Nu lanseras deras digitala kompis 

Shim är baserad på psykologisk forskning, men inte avsedd som en behandling för psykisk ohälsa. I stället skulle Shim fungera som en digital kompis till användaren för att hantera vardagens bekymmer. Användarna kan till exempel fråga roboten om sin relation till sin partner, prata om vad en nära vän betyder för en, eller vad man är tacksam för just nu. 

Kry avböjer att kommentera vad de betalar för den svenskgrundade appen. Men en fingervisning är att Shim genom åren tagit in drygt 9 Mkr i riskkapital, enligt Bolagsverket, från ängelinvesterare som Sophia Bendz, Gustav Söderström, Mattias Miksche, Alfred Ruth, Hampus Jakobsson och King-miljardärernas fond Sweet Capital. 

Shim har dock fått en trög start i Sverige sedan lanseringen 2017. Intäkterna har varit små, eftersom appen hittills varit gratis och saknat betalfunktioner. Den samlade förlusten har sedan 2015 uppgått till minst 7 Mkr.

Di Digital kunde i fjol rapportera att bolaget lanserat en helt ny chattapp vid namn Enjo, som tydligt vänder sig till föräldrar. De valde samtidigt att försöka etablera sig i USA, i stället för i Sverige, där medgrundaren Hoa Ly tog stöd av Toca Boca-grundaren Björn Jeffery.

Läs mer: Svensk terapi-app på export till USA 

Enjo nådde vissa framgångar på appmarknaden, då den rekommenderades av Apple i Appstore i mer än 10 länder och utsågs till ”dagens app” av techjätten i Storbritannien.

Deras ursprungliga app Shim lades ned redan för flera månader sedan. Kry har beslutat sig för att även stänga ner Enjo, som kommer vara i drift fram till den 1 september 2019.  

”Vi får tillgång till teknik och kompetens som hjälper oss förbättra och utveckla vården. Apparna kommer att stängas ned”, säger Linda Bengtsson, presschef på Kry.

John Airaksinen och Hoa Ly, två av fyra medgrundare bakom bolaget Hello Shim, följer med till Kry efter affären och blir anställda hos nätläkaren. På Kry ska de utveckla nya tjänster för självhjälp åt patienterna. 

Hoa Ly har tidigare doktorerat i psykologi och forskat kring så kallad ”blended treatment”. Det innebär att behandlingen sker genom en blandning av automatiserad självhjälp via en app och möten ansikte mot ansikte.

”Det känns superkul. Här kommer vi jobba med just detta 'blended-format' som jag forskade på för 4 år sedan – men med massor av kunskap från vår resa med Shim och Enjo och ett fantastiskt team på Kry”, säger Hoa Ly.

Ni har ändå arbetat med att utveckla Shim och Enjo i många år nu. Finns det någon besvikelse över att ni inte lyckades på egen hand?

”Med Kry känns det lite som att cirkeln är sluten. Det som driver oss är visionen att förändra hälso- och sjukvården med smarta, digitala tjänster. Här kommer vi verkligen kunna göra det”, säger han.

Läs mer: Därför investerar King-miljardärerna i psykologi-appen


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?