1515

Kry integrerar nätapoteket Meds i appen

Kry integrerar nätapoteket Meds i sin digitala vårdtjänst. Nu kan patienterna handla läkemedel direkt i appen – med hemleverans redan inom ett par timmar.

Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, och Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry KRY.
Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, och Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry KRY.

Allt fler digitala vårdgivare samarbetar med nätapotek. Nu tar även Kry steget, genom att integrera nätapoteket Meds i sin tjänst. 

”Detta innebär att vården anpassar sig efter patienten istället för att patienten ska anpassa sig efter vårdsystemet”, säger Tobias Niemi, Sverigechef på Kry.

Samarbetet, som smygstartades redan under tisdagen, innebär att de recept som Krys läkare skriver ut hamnar i en varukorg direkt i krys app. Allt patienten behöver göra är att klicka ”beställ” så levereras läkemedlet direkt till dörren.

Detta ska inte leda till överskrivning av läkemedel.

”Meds levererar hem till dörren inom 1-2 dagar. I Stockholm levererar vi inom ett par timmar. Det gäller även kvällar och helger”, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare på Meds. 

Björn Thorngren menar att samarbetet driver på digitaliseringen av vården. 

”Patienter kan få vård, rådgivning och leverans av läkemedel i en obruten kedja”, säger han.

Båda parter är noga med att betona att Meds inte marknadsför läkemedel i Krys app.

”Nej, det får man ju inte göra. Sånt är upp till läkaren. Men vi på Meds får generell information om vilka läkemedel Kry skriver ut. Det hjälper oss förbättra lagerhållningen”, säger Meds vd Björn Thorngren.

Krys Sverigechef Tobias Niemi betonar att läkarna inte har några incitament att skriva ut mer läkemedel än nödvändigt. 

”Detta ska inte leda till överskrivning av läkemedel. Läkarna har inte några sådana incitament, och de följer våra medicinska behandlingsriktlinjer. Det sker en digitalisering inom både vården och apoteksnäringen, och en integration bådar för en bättre helhetsupplevelse”, säger han.

Läs mer. Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting 

Frågan är inte okontroversiell. När Ica-gruppen investerade i den digitala vårdtjänsten Min Doktor i fjol var Läkarförbundet snabba med att kritisera affären. Ica äger även Apotek Hjärtat, vilket skulle kunna innebära en risk för ökade patientkostnader och överskrivning av läkemedel, enligt fackförbundets initiala reaktion.

Läkemedelsverket genomför nu, på regeringens uppdrag, en översyn av reglerna för vem som får bedriva öppenvårdsapotek.

Läs mer: Icas köp av Min Doktor får hård kritik: ”Risk för ökade kostnader för patienten” 

”Problemet med den situationen är ju, enligt Läkemedelsverket, korsägandet mellan Ica och Min Doktor. Även Doktor.se och Kronans Apotek har en gemensam storägare. Vi har ju inget korsägande, detta är ett rent partnerskap”, säger Meds vd Björn Thorngren.

Meds startades under våren 2018 och omsätter drygt 100 Mkr på årsbasis. Enligt Björn Thorngren har man en tillväxttakt på cirka 250 procent - och genomför över 2000 leveranser per dag från lagret i Västberga, strax söder om Stockholm. 

Nätläkaren Kry har genomfört över en miljon vårdmöten sedan starten 2015. Bolaget sysselsätter drygt 600 kliniker och bolagets värdering ligger på över tre miljarder kronor. Under 2018 steg bolagets förluster med 240 procent till drygt 250 miljoner kronor. Omsättningen steg samtidigt med 135 procent till 234 miljoner kronor.

 

 


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?