1515

Kry integrerar nätapoteket Meds i appen

Kry integrerar nätapoteket Meds i sin digitala vårdtjänst. Nu kan patienterna handla läkemedel direkt i appen – med hemleverans redan inom ett par timmar.

Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, och Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry KRY.
Joanna Elmes, operativ chef och medgrundare på Meds, och Johannes Schildt, vd och medgrundare på Kry KRY.

Allt fler digitala vårdgivare samarbetar med nätapotek. Nu tar även Kry steget, genom att integrera nätapoteket Meds i sin tjänst. 

”Detta innebär att vården anpassar sig efter patienten istället för att patienten ska anpassa sig efter vårdsystemet”, säger Tobias Niemi, Sverigechef på Kry.

Samarbetet, som smygstartades redan under tisdagen, innebär att de recept som Krys läkare skriver ut hamnar i en varukorg direkt i krys app. Allt patienten behöver göra är att klicka ”beställ” så levereras läkemedlet direkt till dörren.

Detta ska inte leda till överskrivning av läkemedel.

”Meds levererar hem till dörren inom 1-2 dagar. I Stockholm levererar vi inom ett par timmar. Det gäller även kvällar och helger”, säger Björn Thorngren, vd och medgrundare på Meds. 

Björn Thorngren menar att samarbetet driver på digitaliseringen av vården. 

”Patienter kan få vård, rådgivning och leverans av läkemedel i en obruten kedja”, säger han.

Båda parter är noga med att betona att Meds inte marknadsför läkemedel i Krys app.

”Nej, det får man ju inte göra. Sånt är upp till läkaren. Men vi på Meds får generell information om vilka läkemedel Kry skriver ut. Det hjälper oss förbättra lagerhållningen”, säger Meds vd Björn Thorngren.

Krys Sverigechef Tobias Niemi betonar att läkarna inte har några incitament att skriva ut mer läkemedel än nödvändigt. 

”Detta ska inte leda till överskrivning av läkemedel. Läkarna har inte några sådana incitament, och de följer våra medicinska behandlingsriktlinjer. Det sker en digitalisering inom både vården och apoteksnäringen, och en integration bådar för en bättre helhetsupplevelse”, säger han.

Läs mer. Dråpslaget: Nätläkarna kan behöva vårdcentral i varje landsting 

Frågan är inte okontroversiell. När Ica-gruppen investerade i den digitala vårdtjänsten Min Doktor i fjol var Läkarförbundet snabba med att kritisera affären. Ica äger även Apotek Hjärtat, vilket skulle kunna innebära en risk för ökade patientkostnader och överskrivning av läkemedel, enligt fackförbundets initiala reaktion.

Läkemedelsverket genomför nu, på regeringens uppdrag, en översyn av reglerna för vem som får bedriva öppenvårdsapotek.

Läs mer: Icas köp av Min Doktor får hård kritik: ”Risk för ökade kostnader för patienten” 

”Problemet med den situationen är ju, enligt Läkemedelsverket, korsägandet mellan Ica och Min Doktor. Även Doktor.se och Kronans Apotek har en gemensam storägare. Vi har ju inget korsägande, detta är ett rent partnerskap”, säger Meds vd Björn Thorngren.

Meds startades under våren 2018 och omsätter drygt 100 Mkr på årsbasis. Enligt Björn Thorngren har man en tillväxttakt på cirka 250 procent - och genomför över 2000 leveranser per dag från lagret i Västberga, strax söder om Stockholm. 

Nätläkaren Kry har genomfört över en miljon vårdmöten sedan starten 2015. Bolaget sysselsätter drygt 600 kliniker och bolagets värdering ligger på över tre miljarder kronor. Under 2018 steg bolagets förluster med 240 procent till drygt 250 miljoner kronor. Omsättningen steg samtidigt med 135 procent till 234 miljoner kronor.

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?