1515

Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Serieentreprenören Josefin Landgårds senaste satsning ryms i en liten butelj och är het i USA - men kontroversiell i Sverige. ”Man får hoppas att vi har bra tajming”, säger hon till Di Digital om sitt nya bolag som säljer CBD-olja på nätet.

Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.
Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.

2014 var Josefin Landgård med och grundade Kry, som sedermera vuxit till en av Europas största nätläkare. Sina operativa uppdrag har hon lämnat men hon har kvar aktier i bolaget.

Nu ägnar hon sin tid åt bolaget Mantle som i dagarna lanserar en så kallad CBD-olja, en olja från växten hampa, på den svenska marknaden.

”Jag är intresserad av hälsa och har byggt upp flera digitala bolag tidigare, så det här känns som en perfekt matchning”, säger Josefin Landgård som även har varit bland annat Sverige-vd på prenumerationstjänsten Glossybox.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat.

”Man droppar oljan under tungan, men man kan också blanda den i dryck. Den är klar och smakar inte kemikalier, utan mer örtigt”, säger Josefin Landgård som understryker att oljan inte innehåller någon THC och inte ger någon ruseffekt.

I USA har CBD-olja fått alltmer strålkastarljus riktat mot sig de senaste åren. Bland annat har superkändisen Kim Kardashian talat sig varm om dess påstådda effekter.

Läs även: Mia Brunell Livfors: Cannabis är den största trenden

Det är också från USA som Josefin Landgård och hennes medgrundare Stina Lönnkvist har hämtat inspiration.

”När jag var där såg jag att marknaden hade exploderat. Jag började ta CBD som en del av min rutin och upplevde att det hjälpte mig att komma till ro på kvällen och bli mer balanserad i vardagen. Men i Europa var det svårt att hitta kvaliteten jag vill ha”, säger Josefin Landgård.

Vi är trygga med att vi följer lagarna

Den svenska marknaden än så länge i sin linda, konstaterar hon.

”Man får hoppas att vi har bra tajmning, men det är alltid svårt att veta. En sak som är tacksam är att vi ligger 3-4 år efter USA. Så vi kan ta lärdom av hur branschen har utvecklats”, säger hon.

Men här i Sverige är produktens status omtvistad. I fjol slog Högsta domstolen fast att om oljan innehåller THC ska den klassas som narkotika. Läkemedelsverket har också förbjudit ett antal företag att sälja CBD-olja utan THC med motiveringen att deras produkter ska klassas som läkemedel.

Hur ser den juridiska situationen ut?

”Det är inte helt lätt att förstå exakt vad som gäller och vi har därför använt jurister som är experter just på CBD”, säger hon och fortsätter:

”CBD är lagligt att sälja i Sverige så länge produkten inte innehåller THC och man inte gör påståenden om medicinska effekter. Gör man det så läkemedelsklassas den per definition.”

Med det i åtanke - hur ska ni marknadsföra er?

”Vi är trygga med att vi följer lagarna. Marknadsföringen blir så klart lite klurigare med så många riktlinjer, men det blir också en spännande utmaning. Eftersom vi är ett direkt-till-konsument-bolag finns det intressanta möjligheter att lära känna våra kunder och skapa en community med kreativt och informativt innehåll som intresserar dem.”

Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för

Hampan som Mantle använder odlas och handplockas av en småskalig schweizisk aktör. Oljan ska säljas direkt till kunderna via nätet men också genom vissa återförsäljare. Slutpriset blir 1 299 kronor för en butelj på 20 ml och 749 kronor för 10 ml.

Hur stort tror du att det här kan bli?

”Kan man säga större än Kry? Först utforskade jag idén för att den verkade kul att testa. Men ju mer jag har jobbat, desto mer har jag börjat tro att det går ett bygga ett riktigt stort bolag av Mantle.”

Rådgivare till bolaget och styrelseuppleant är Sophia Bendz, partner på riskkapitalbolaget Atomico och mångårig marknadsföringschef på Spotify.

Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag

Bolaget är än så länge finansierat av Josefin Landgård själv, men hon öppnar för att riskkapital kan bli aktuellt i ett senare skede.

”Det känns lyxigt för att det är så roligt att jobba med Mantle. Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för”, säger hon.

Planen är också att bredda sortimentet.

”Vi kommer successivt att lansera fler produkter, alla med fokus på hälsa och välmående”, säger hon.

Efter resan med Kry har Josefin Landgård även blivit ängelinvestare. Hon har bland annat satsat på rakhyvelsbolaget Estrid, femtechbolaget Grace Health och nätverksappen Hon. Från det senare bolaget har hon hämtat två anställda till sitt nya bolag.

”Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag, så jag har lagt mycket av det andra åt sidan. Mantle är mitt huvudfokus nu”, säger hon.

Läs även: De driver Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?