1515

Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

Serieentreprenören Josefin Landgårds senaste satsning ryms i en liten butelj och är het i USA - men kontroversiell i Sverige. ”Man får hoppas att vi har bra tajming”, säger hon till Di Digital om sitt nya bolag som säljer CBD-olja på nätet.

Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.
Kollage: Josefin Landgård och växten hampa, som CBD-olja görs av.

2014 var Josefin Landgård med och grundade Kry, som sedermera vuxit till en av Europas största nätläkare. Sina operativa uppdrag har hon lämnat men hon har kvar aktier i bolaget.

Nu ägnar hon sin tid åt bolaget Mantle som i dagarna lanserar en så kallad CBD-olja, en olja från växten hampa, på den svenska marknaden.

”Jag är intresserad av hälsa och har byggt upp flera digitala bolag tidigare, så det här känns som en perfekt matchning”, säger Josefin Landgård som även har varit bland annat Sverige-vd på prenumerationstjänsten Glossybox.

CBD, som står för cannabidiol, utvinns ur hampa och är ett av plantans aktiva ämnen men är till skillnad från substansen THC, som också finns i växten, inte narkotikaklassat.

”Man droppar oljan under tungan, men man kan också blanda den i dryck. Den är klar och smakar inte kemikalier, utan mer örtigt”, säger Josefin Landgård som understryker att oljan inte innehåller någon THC och inte ger någon ruseffekt.

I USA har CBD-olja fått alltmer strålkastarljus riktat mot sig de senaste åren. Bland annat har superkändisen Kim Kardashian talat sig varm om dess påstådda effekter.

Läs även: Mia Brunell Livfors: Cannabis är den största trenden

Det är också från USA som Josefin Landgård och hennes medgrundare Stina Lönnkvist har hämtat inspiration.

”När jag var där såg jag att marknaden hade exploderat. Jag började ta CBD som en del av min rutin och upplevde att det hjälpte mig att komma till ro på kvällen och bli mer balanserad i vardagen. Men i Europa var det svårt att hitta kvaliteten jag vill ha”, säger Josefin Landgård.

Vi är trygga med att vi följer lagarna

Den svenska marknaden än så länge i sin linda, konstaterar hon.

”Man får hoppas att vi har bra tajmning, men det är alltid svårt att veta. En sak som är tacksam är att vi ligger 3-4 år efter USA. Så vi kan ta lärdom av hur branschen har utvecklats”, säger hon.

Men här i Sverige är produktens status omtvistad. I fjol slog Högsta domstolen fast att om oljan innehåller THC ska den klassas som narkotika. Läkemedelsverket har också förbjudit ett antal företag att sälja CBD-olja utan THC med motiveringen att deras produkter ska klassas som läkemedel.

Hur ser den juridiska situationen ut?

”Det är inte helt lätt att förstå exakt vad som gäller och vi har därför använt jurister som är experter just på CBD”, säger hon och fortsätter:

”CBD är lagligt att sälja i Sverige så länge produkten inte innehåller THC och man inte gör påståenden om medicinska effekter. Gör man det så läkemedelsklassas den per definition.”

Med det i åtanke - hur ska ni marknadsföra er?

”Vi är trygga med att vi följer lagarna. Marknadsföringen blir så klart lite klurigare med så många riktlinjer, men det blir också en spännande utmaning. Eftersom vi är ett direkt-till-konsument-bolag finns det intressanta möjligheter att lära känna våra kunder och skapa en community med kreativt och informativt innehåll som intresserar dem.”

Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för

Hampan som Mantle använder odlas och handplockas av en småskalig schweizisk aktör. Oljan ska säljas direkt till kunderna via nätet men också genom vissa återförsäljare. Slutpriset blir 1 299 kronor för en butelj på 20 ml och 749 kronor för 10 ml.

Hur stort tror du att det här kan bli?

”Kan man säga större än Kry? Först utforskade jag idén för att den verkade kul att testa. Men ju mer jag har jobbat, desto mer har jag börjat tro att det går ett bygga ett riktigt stort bolag av Mantle.”

Rådgivare till bolaget och styrelseuppleant är Sophia Bendz, partner på riskkapitalbolaget Atomico och mångårig marknadsföringschef på Spotify.

Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag

Bolaget är än så länge finansierat av Josefin Landgård själv, men hon öppnar för att riskkapital kan bli aktuellt i ett senare skede.

”Det känns lyxigt för att det är så roligt att jobba med Mantle. Jag kan använda mina egna pengar och göra vad jag vill och bygga något jag brinner för”, säger hon.

Planen är också att bredda sortimentet.

”Vi kommer successivt att lansera fler produkter, alla med fokus på hälsa och välmående”, säger hon.

Efter resan med Kry har Josefin Landgård även blivit ängelinvestare. Hon har bland annat satsat på rakhyvelsbolaget Estrid, femtechbolaget Grace Health och nätverksappen Hon. Från det senare bolaget har hon hämtat två anställda till sitt nya bolag.

”Det är roligt att investera, men det roligaste är att bygga bolag, så jag har lagt mycket av det andra åt sidan. Mantle är mitt huvudfokus nu”, säger hon.

Läs även: De driver Nordens första cannabisfond - ”Större intresse än vi trott”


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?