1515

Kry-grundarens CBD-olja överklagar förbud: ”Vi hoppas på reglering”

Kry-grundaren Josefin Landgård ville med sitt bolag Mantle ta den haussade CBD-oljan till Sverige, men har nu fått bakslag från Läkemedelsverket som har förbjudit försäljningen. ”Vi vill se en reglerad marknad”, säger Josefin Landgård.

Josefin Landgård är medgrundare till Mantle som säljer så kallad CBD-olja.
Josefin Landgård är medgrundare till Mantle som säljer så kallad CBD-olja.

Di Digital rapporterade tidigare under måndagen att Mantle förbjöds av Läkemedelsverket att sälja sin CBD-olja.

Läs mer: Stenbeck investerade – nu förbjuds Kry-grundarens haussade olja

Mantle lanserade i Sverige i början av året sin så kallade CBD-olja, från växten hampa, på den svenska marknaden. 

”Det har minst sagt varit en spännande tajmning att lansera ett nytt bolag precis innan pandemin, men vi har trots det lyckats bygga efterfrågan på vår produkt”, säger Josefin Landgård, som även är en av grundarna till nätläkaren Kry.

Produkten har blivit en het trend, särskilt i USA där kändisar och influerare som Kim Kardashian har hyllat produkten. Vissa förespråkar att CBD-olja kan lindra bland annat ångest, stress och smärta samt ha antiinflammatoriska egenskaper.

Enligt Läkemedelsverket finns det endast vetenskapliga bevis för att det kan hjälpa som delbehandling mot allvarligare sjukdomar som epilepsi och multipel skleros, men då i receptbelagd form.

I Sverige har dock oljan inte riktigt vunnit mark än och varit omtvistad. I fjol slog Högsta domstolen fast att om oljan innehåller THC ska den klassas som narkotika. Läkemedelsverket har också förbjudit ett antal företag att sälja CBD-olja utan THC med motiveringen att deras produkter ska klassas som läkemedel.

Läkemedelsverket har nu förbjudit Mantle och konkurrenten Hemply Balance från fortsatt försäljning med omedelbar verkan.

”Bolagen har sålt CBD-lösningar som inte är godkända som läkemedel, och det har förekommit att personer självmedicinerat olika sjukdomstillstånd med CBD-produkterna”, skriver myndigheten i ett beslut.

Josefin Landgård säger att Mantle har försökt att utbilda kunderna via hemsidan och sociala medier och aldrig ”påstått att Mantles CBD-olja kan bota några tillstånd”. Bolaget stoppade försäljningen under dagen. 

”Det var inte väntat att vi skulle få det här förbudet. Vi har haft en kontinuerlig dialog med Läkemedelsverket och tänkte att vi höll oss till reglerna”, säger Josefin Landgård.

Mantle kommer så snart som möjligt att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten.

”Vi siktar på att fortsätta få sälja medan målet prövas.”

Enligt Josefin Landgård finns det i dag ett tjugotal andra aktörer som säljer CBD-olja i Sverige och marknadsför påstådda hälsoeffekter. Hon ställer sig därför frågande till varför Läkemedelsverket ålägger just de bolag som har samarbetat med förbud.

”Kunderna vill uppenbarligen verkligen köpa den här produkten, och vi vill därför verka för en öppen och seriös bransch”, säger Josefin Landgård som efterfrågar en reglering av marknaden.

Läs mer: Deras CBD-olja lockar tunga namn: ”Sverige ligger långt efter”

Di Digital rapporterade i maj att Mantle tog in 4 miljoner kronor i investeringar från bland andra Kinneviks storägare Cristina Stenbeck, styrelseproffset Susanna Campbell och techprofilen Sophia Bendz. 

Du sa då att pengarna skulle användas till att ta mark i Sverige. Lägger ni om strategin nu?

”Det är för tidigt att säga. Men vi har planerat lansering i fler länder och det är möjligt att vi gör det snabbare nu. Målet är ändå att sälja den i Sverige, och vi är optimistiska. Vi håller också på att utveckla fler produkter.”

Läs mer: Kry-grundarens nya satsning: CBD-olja

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?