1515

Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid”

Josefin Landgård ville bli som Pernilla Wiberg. I Di Digitals podd Startup Stories berättar affärsängeln och entreprenören om hur idrotten tog henne till techvärlden. Hon talar ut om vad som låg bakom vd-bytet på Kry – och om det nya projektet Mantle vars CBD-olja nu förbjudits av Läkemedelsverket.

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.
Digitalpodden
Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.Foto:Josefine Stenersen (Di).

På frågan om var entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård kommer ifrån så svarar hon Leksand – men också sportvärlden. 

”Jag ville bli som Pernilla Wiberg, det var min stora grej. Jag skulle vinna OS och det var fokus i mitt liv tills jag var 20 år”, säger Josefin Landgård.

Hon gick på skidgymnasiet i Malung, men resultaten nådde inte ända fram. 

”Det är inte värt att hålla på om man inte kan nå hela vägen. Då bestämde jag mig för att jag ville komma in på Handelshögskolan istället”, säger hon.

Vid den tidpunkten hade hon egentligen tänkt spela golf och plugga på Hawaii Pacific University i USA, vilket var den andra sporten hon höll på med. Men efter att hon åkt fast för att jobba svart som barnflicka i Kalifornien fick hon inget studerandevisum. Hon slickade sina sår och började på Handelshögskolan i Stockholm istället.

Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt.

Under studietiden jobbade hon också som tränare på Saltsjöbadens slalomklubb och fick genom personer kopplade till klubben tillgång till olika nätverk i näringslivet.

”Det var min ingång i startupvärlden”, säger Josefin Landgård, som startade ett mjukvarubolag riktat mot företag tillsammans med entreprenören Anders Lövbrand.

”Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt. Man måste gå ’all in’ och det är svårt att ha ett balanserat liv för man hinner inte med mycket annat”, säger hon.

Samtidigt säger hon att det är en lyx att få bygga sin dröm och så var det med vårdgivaren Kry. Josefin Landgård var med och grundade bolaget 2014 tillsammans med Johannes Schildt, Fredrik Jung Abbou och Joachim Hedenius.

”Det var min lilla baby och så kommer det massor med människor som hjälper oss att förverkliga den drömmen”.

Men innan Kry tog fart fanns det hinder på vägen.

”Vi hade två utmaningar: Ingen intäktsmodell och att det inte var lagligt att driva en egen vårdmodell”, säger Josefin Landgård.

Den första tiden var utmanande, säger hon. De lanserade Kry 2016 och fick bra kundfeedback, men hade fortfarande ingen intäktsmodell. Därför var det också svårt att få till partnerskap och få in investeringar.

I den vevan blev Josefin Landgård också gravid med sitt första barn.

”Vi konstaterade då att det inte gjorde saken lättare att ta in de här pengarna när jag sprang runt och pitchade med gravidmagen. Vi fick faktiskt den feedbacken från några också. Så då bytte vi helt enkelt så att Johannes kunde komma in och börja jobba och blev vd i bolaget”, säger Josefin Landgård.

Hon fick istället en operativ chefsroll i bolaget och tyckte att den fördelningen passade bra. 

”Jag tyckte på ett sätt att det var skönt med dem som vågade säga att graviditeten var ett problem. Det var faktiskt den investeraren som hade kvinnor som var partners som sa det här. Annars tänker jag att det här är en sån grej man absolut inte säger även om det kanske är så”, säger Josefin Landgård.

”Men jag tycker att det är väldigt uppenbart när man tittar på branschen generellt att vi har vissa jämställdhetsutmaningar”, fortsätter hon.

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

2018 lämnade hon Kry, efter att bolaget tog in en stor runda med investeringar, och säger att det berodde på flera orsaker. Varför vill hon inte utveckla närmare mer än att hon kombinerade jobbet med att få två barn och valde att hoppa av för att gå vidare med andra projekt.

Efter det har hon gjort flera investeringar som affärsängel, bland annat under ett år som del av riskkapitalbolaget Atomicos affärsängelprogram. Av de åtta bolagen Josefin Landgård har investerat i – bland annat Estrid, Mojo Diagnostics och Grace Health – har alla minst en kvinnlig grundare och 63 procent en kvinnlig vd. 

Hon var också inne på att resa en egen fond, tillsammans med några till, men valde istället att dra igång ett nytt bolag.

Josefin Landgård har sedan några år tillbaka själv använt CBD-olja på kvällarna och bestämde sig i början av året för att starta ett företag med fokus på det tillsammans med Stina Lönnkvist. 

Läs mer: Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket 

Med sig som investerare har de Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz, Emilia de Poret och Nordens första cannabisfond. 

Mantle stötte nyligen på patrull hos Läkemedelsverket, som Di Digital har rapporterat om tidigare, och får inte längre sälja sin produkt i Sverige. Läkemedelsverket har beslutat att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men det kan ta ett år innan det prövas.

”När man ska slåss mot en myndighet känns det skönt att man har varit med om några motgångar sedan innan. Vi håller på att ta fram fler produkter som inte påverkas av reglerna och planerar en snabbare expansion till andra marknader”, säger Josefin Landgård.

Lyssna på hela intervjun med Josefin Landgård här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?