1515
Annons

Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid”

Josefin Landgård ville bli som Pernilla Wiberg. I Di Digitals podd Startup Stories berättar affärsängeln och entreprenören om hur idrotten tog henne till techvärlden. Hon talar ut om vad som låg bakom vd-bytet på Kry – och om det nya projektet Mantle vars CBD-olja nu förbjudits av Läkemedelsverket.

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.

PODD

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.Foto:Josefine Stenersen (Di).

På frågan om var entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård kommer ifrån så svarar hon Leksand – men också sportvärlden. 

”Jag ville bli som Pernilla Wiberg, det var min stora grej. Jag skulle vinna OS och det var fokus i mitt liv tills jag var 20 år”, säger Josefin Landgård.

Hon gick på skidgymnasiet i Malung, men resultaten nådde inte ända fram. 

”Det är inte värt att hålla på om man inte kan nå hela vägen. Då bestämde jag mig för att jag ville komma in på Handelshögskolan istället”, säger hon.

Vid den tidpunkten hade hon egentligen tänkt spela golf och plugga på Hawaii Pacific University i USA, vilket var den andra sporten hon höll på med. Men efter att hon åkt fast för att jobba svart som barnflicka i Kalifornien fick hon inget studerandevisum. Hon slickade sina sår och började på Handelshögskolan i Stockholm istället.

Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt.

Under studietiden jobbade hon också som tränare på Saltsjöbadens slalomklubb och fick genom personer kopplade till klubben tillgång till olika nätverk i näringslivet.

”Det var min ingång i startupvärlden”, säger Josefin Landgård, som startade ett mjukvarubolag riktat mot företag tillsammans med entreprenören Anders Lövbrand.

”Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt. Man måste gå ’all in’ och det är svårt att ha ett balanserat liv för man hinner inte med mycket annat”, säger hon.

Samtidigt säger hon att det är en lyx att få bygga sin dröm och så var det med vårdgivaren Kry. Josefin Landgård var med och grundade bolaget 2014 tillsammans med Johannes Schildt, Fredrik Jung Abbou och Joachim Hedenius.

”Det var min lilla baby och så kommer det massor med människor som hjälper oss att förverkliga den drömmen”.

Men innan Kry tog fart fanns det hinder på vägen.

”Vi hade två utmaningar: Ingen intäktsmodell och att det inte var lagligt att driva en egen vårdmodell”, säger Josefin Landgård.

Den första tiden var utmanande, säger hon. De lanserade Kry 2016 och fick bra kundfeedback, men hade fortfarande ingen intäktsmodell. Därför var det också svårt att få till partnerskap och få in investeringar.

I den vevan blev Josefin Landgård också gravid med sitt första barn.

”Vi konstaterade då att det inte gjorde saken lättare att ta in de här pengarna när jag sprang runt och pitchade med gravidmagen. Vi fick faktiskt den feedbacken från några också. Så då bytte vi helt enkelt så att Johannes kunde komma in och börja jobba och blev vd i bolaget”, säger Josefin Landgård.

Hon fick istället en operativ chefsroll i bolaget och tyckte att den fördelningen passade bra. 

”Jag tyckte på ett sätt att det var skönt med dem som vågade säga att graviditeten var ett problem. Det var faktiskt den investeraren som hade kvinnor som var partners som sa det här. Annars tänker jag att det här är en sån grej man absolut inte säger även om det kanske är så”, säger Josefin Landgård.

”Men jag tycker att det är väldigt uppenbart när man tittar på branschen generellt att vi har vissa jämställdhetsutmaningar”, fortsätter hon.

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

2018 lämnade hon Kry, efter att bolaget tog in en stor runda med investeringar, och säger att det berodde på flera orsaker. Varför vill hon inte utveckla närmare mer än att hon kombinerade jobbet med att få två barn och valde att hoppa av för att gå vidare med andra projekt.

Efter det har hon gjort flera investeringar som affärsängel, bland annat under ett år som del av riskkapitalbolaget Atomicos affärsängelprogram. Av de åtta bolagen Josefin Landgård har investerat i – bland annat Estrid, Mojo Diagnostics och Grace Health – har alla minst en kvinnlig grundare och 63 procent en kvinnlig vd. 

Hon var också inne på att resa en egen fond, tillsammans med några till, men valde istället att dra igång ett nytt bolag.

Josefin Landgård har sedan några år tillbaka själv använt CBD-olja på kvällarna och bestämde sig i början av året för att starta ett företag med fokus på det tillsammans med Stina Lönnkvist. 

Läs mer: Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket 

Med sig som investerare har de Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz, Emilia de Poret och Nordens första cannabisfond. 

Mantle stötte nyligen på patrull hos Läkemedelsverket, som Di Digital har rapporterat om tidigare, och får inte längre sälja sin produkt i Sverige. Läkemedelsverket har beslutat att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men det kan ta ett år innan det prövas.

”När man ska slåss mot en myndighet känns det skönt att man har varit med om några motgångar sedan innan. Vi håller på att ta fram fler produkter som inte påverkas av reglerna och planerar en snabbare expansion till andra marknader”, säger Josefin Landgård.

Lyssna på hela intervjun med Josefin Landgård här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?