1515

Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid”

Josefin Landgård ville bli som Pernilla Wiberg. I Di Digitals podd Startup Stories berättar affärsängeln och entreprenören om hur idrotten tog henne till techvärlden. Hon talar ut om vad som låg bakom vd-bytet på Kry – och om det nya projektet Mantle vars CBD-olja nu förbjudits av Läkemedelsverket.

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.
Digitalpodden
Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.Foto:Josefine Stenersen (Di).

På frågan om var entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård kommer ifrån så svarar hon Leksand – men också sportvärlden. 

”Jag ville bli som Pernilla Wiberg, det var min stora grej. Jag skulle vinna OS och det var fokus i mitt liv tills jag var 20 år”, säger Josefin Landgård.

Hon gick på skidgymnasiet i Malung, men resultaten nådde inte ända fram. 

”Det är inte värt att hålla på om man inte kan nå hela vägen. Då bestämde jag mig för att jag ville komma in på Handelshögskolan istället”, säger hon.

Vid den tidpunkten hade hon egentligen tänkt spela golf och plugga på Hawaii Pacific University i USA, vilket var den andra sporten hon höll på med. Men efter att hon åkt fast för att jobba svart som barnflicka i Kalifornien fick hon inget studerandevisum. Hon slickade sina sår och började på Handelshögskolan i Stockholm istället.

Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt.

Under studietiden jobbade hon också som tränare på Saltsjöbadens slalomklubb och fick genom personer kopplade till klubben tillgång till olika nätverk i näringslivet.

”Det var min ingång i startupvärlden”, säger Josefin Landgård, som startade ett mjukvarubolag riktat mot företag tillsammans med entreprenören Anders Lövbrand.

”Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt. Man måste gå ’all in’ och det är svårt att ha ett balanserat liv för man hinner inte med mycket annat”, säger hon.

Samtidigt säger hon att det är en lyx att få bygga sin dröm och så var det med vårdgivaren Kry. Josefin Landgård var med och grundade bolaget 2014 tillsammans med Johannes Schildt, Fredrik Jung Abbou och Joachim Hedenius.

”Det var min lilla baby och så kommer det massor med människor som hjälper oss att förverkliga den drömmen”.

Men innan Kry tog fart fanns det hinder på vägen.

”Vi hade två utmaningar: Ingen intäktsmodell och att det inte var lagligt att driva en egen vårdmodell”, säger Josefin Landgård.

Den första tiden var utmanande, säger hon. De lanserade Kry 2016 och fick bra kundfeedback, men hade fortfarande ingen intäktsmodell. Därför var det också svårt att få till partnerskap och få in investeringar.

I den vevan blev Josefin Landgård också gravid med sitt första barn.

”Vi konstaterade då att det inte gjorde saken lättare att ta in de här pengarna när jag sprang runt och pitchade med gravidmagen. Vi fick faktiskt den feedbacken från några också. Så då bytte vi helt enkelt så att Johannes kunde komma in och börja jobba och blev vd i bolaget”, säger Josefin Landgård.

Hon fick istället en operativ chefsroll i bolaget och tyckte att den fördelningen passade bra. 

”Jag tyckte på ett sätt att det var skönt med dem som vågade säga att graviditeten var ett problem. Det var faktiskt den investeraren som hade kvinnor som var partners som sa det här. Annars tänker jag att det här är en sån grej man absolut inte säger även om det kanske är så”, säger Josefin Landgård.

”Men jag tycker att det är väldigt uppenbart när man tittar på branschen generellt att vi har vissa jämställdhetsutmaningar”, fortsätter hon.

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

2018 lämnade hon Kry, efter att bolaget tog in en stor runda med investeringar, och säger att det berodde på flera orsaker. Varför vill hon inte utveckla närmare mer än att hon kombinerade jobbet med att få två barn och valde att hoppa av för att gå vidare med andra projekt.

Efter det har hon gjort flera investeringar som affärsängel, bland annat under ett år som del av riskkapitalbolaget Atomicos affärsängelprogram. Av de åtta bolagen Josefin Landgård har investerat i – bland annat Estrid, Mojo Diagnostics och Grace Health – har alla minst en kvinnlig grundare och 63 procent en kvinnlig vd. 

Hon var också inne på att resa en egen fond, tillsammans med några till, men valde istället att dra igång ett nytt bolag.

Josefin Landgård har sedan några år tillbaka själv använt CBD-olja på kvällarna och bestämde sig i början av året för att starta ett företag med fokus på det tillsammans med Stina Lönnkvist. 

Läs mer: Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket 

Med sig som investerare har de Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz, Emilia de Poret och Nordens första cannabisfond. 

Mantle stötte nyligen på patrull hos Läkemedelsverket, som Di Digital har rapporterat om tidigare, och får inte längre sälja sin produkt i Sverige. Läkemedelsverket har beslutat att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men det kan ta ett år innan det prövas.

”När man ska slåss mot en myndighet känns det skönt att man har varit med om några motgångar sedan innan. Vi håller på att ta fram fler produkter som inte påverkas av reglerna och planerar en snabbare expansion till andra marknader”, säger Josefin Landgård.

Lyssna på hela intervjun med Josefin Landgård här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?