1515
Annons

Kry-grundaren om marknadsklimatet: ”Kommer få påverkan på hela techsektorn”

Kry har aldrig haft en så hög efterfrågan – samtidigt pressar räntor och inflation en hel techsektor. Se Johannes Schildts trendspaning om framtiden i Di Digitals tv-show Mitt i bruset. 

Mitt i Brusets programledare Ida Hansson Brusewitz tillsammans med Johannes Schildt, vd på Kry.
Mitt i Brusets programledare Ida Hansson Brusewitz tillsammans med Johannes Schildt, vd på Kry.Foto:Joey Abrait

De kommande åren kommer inte att vara lika ljusa som de vi har bakom oss. Det är slutsatsen när den digitala nätläkaren Krys vd och medgrundare Johannes Schildt spår hur marknaden för techbolagen kommer att utvecklas. 

”Jag tror att alla bolag kommer behöva ta ett steg tillbaka och fundera på hur de investerar sin tid och kapital där det verkligen gör skillnad. Gå tillbaka till kärnan. Man kommer inte ha samma möjlighet att investera lika hårt i långsiktig avkastning”, säger Johannes Schildt till Ida Brusewitz, programledare för ”Mitt i bruset”. 

Kry grundades 2014 och har byggt bolaget under många års högkonjunktur. Men en stigande inflation, krig i Ukraina och räntor som rusar pressar sektorn i stort. 

”Det kommer att få en påverkan på hela techsektorn.” 

Samtidigt är han positiv till den egna verksamheten. 

”Tittar man på vår sektor och den digitala vården så har det aldrig varit så tydligt nånstans att vi är en del av framtiden. Om vi tittar runtom i Europa idag har vi aldrig haft den här typen av efterfrågan på vår typ av tjänst.” 

Se hela klippet här ovan.

Se hela avsnittet av Mitt i bruset här: Från barnskådis till internationell techjätte 

Mitt i bruset går även att lyssna på som podd:

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?