1515

Krisen dubblar spelandet: ”Vi rekryterar för fullt”

Spelandet på Star Stable har dubblats under coronakrisen. Bolaget, som närmar sig en miljardvärdering, rekryterar nu ett tjugotal nya medarbetare. 

”Ökningen är störst i länder med karantän”, säger vd:n Johan Sjöberg.

Star Stable med vd:n Johan Sjöberg.
Star Stable med vd:n Johan Sjöberg.

Coronakrisen innebär ett lyft för det svenska spelbolaget Star Stable Entertainment. Bolaget har 150 medarbetare, lönsam tillväxt, en omsättning på en kvarts miljard i fjol och en värdering på knappt en miljard kronor i gråhandeln.

”Logistiskt har krisen varit en utmaning. Men nu jobbar alla hemifrån och det går bra. För spelandet har det varit ett lyft”, säger vd Johan Sjöberg.

Han uppger att det genomsnittliga, dagliga spelandet ökat med 93 procent sedan mitten av mars. I början av april sattes ett nytt rekord då 233 000 spelade desktop-versionen av Star Stable under en och samma dag.

”Det är både nya och gamla spelare som strömmar till. Man har mer tid att spela och ett större behov av gemenskap”, säger Johan Sjöberg.

Störst effekt ser vi i länder som befinner sig i karantän.

Star Stable lanserade första versionen av sitt hästspel redan 2011. Det består av en stor 3D-värld där spelarna bland annat kan ge sig ut på en ridtur tillsammans, utföra en mängd äventyrliga uppdrag och umgås med varandra. 

Idag har Star Stable ungefär 1,4 miljoner månatligen aktiva spelare, enligt Johan Sjöberg, om man räknar samman onlinespelet med bolagets två kompletterande mobilspel.

Intäkterna kommer i första hand från prenumerationsavgifter samt försäljning av den egna valutan ”star coins”, som används för att köpa olika föremål i spelet. Ju fler som spelar desto större är intäkterna. 

Spelarna är fördelade på mer än 180 länder och plattformen är tillgänglig på 14 olika språk. Den främsta målgruppen är flickor mellan åtta och 18 år.

I vilka länder är ökningen störst?

”Störst effekt ser vi i länder som befinner sig i karantän, som USA, Nederländerna, Tyskland och Polen. I Sverige ser vi ingen större skillnad”, säger vd:n Johan Sjöberg.

I fjol steg bolagets omsättning steg med 40 miljoner kronor till 248 Mkr. Röselsevinsten (EBITDA) landade på 27, jämfört med 34 Mkr 2018.

”Vi hade en del utvecklingskostnader för nya spel i fjol. Under andra kvartalet i år mjuklanserar vi vårt första spel som inte är ett Star Stable-spel”, säger vd:n Johan Sjöberg.

I år mjuklanserar vi vårt första spel som inte är ett Star Stable-spel.

Hur ser 2020 ut?

”Det är svårt att veta vad effekten av coronakrisen blir. Men vi väntar oss fortsatt lönsam tillväxt.”

Ska ni rekrytera personal?

”Ja. Vi har 16 jobbannonser ute nu. Vi är 150 medarbetare idag. Jag gissar att vi är cirka 170 i slutet av året.”

Är det svårt att rekrytera, det går ju bra för nästan hela branschen nu?

”Vissa har nog svårare än andra. Star Stable har ett ganska unikt erbjudande eftersom en majoritet av våra medarbetare är kvinnor. Vi har relativt lätt att locka personal, med undantag för vissa nyckelroller inom speldesign.”

Star Stable Entertainment grundades av it-veteranerna Ola Ahlvarsson och Johan Edfelt. Under 2018 köpte dock Egmont-ägda Nordisk Film runt 40 procent av aktierna i Star Stable för totalt 260 Mkr. Transaktionen värderade bolaget till 650 Mkr.

Den värderingen har stigit rejält sedan dess, enligt Johan Sjöberg.

”De senaste transaktionerna i aktien indikerar en värdering på 915 miljoner kronor”, säger han.

Ska ni börsnotera bolaget?

”Det är en ägarfråga och inget vi kommenterar, men heller inget vi pratar om just nu.”


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?