Annons

Krisande modehandlaren byter ordförande – värvar lyxmärkesveteran

Dramat i e-handlaren Na-kd fortsätter. Nu slutar Magnus Emilson som styrelseordförande och ersätts av en internationell veteran med erfarenhet från lyxkonglomeratet Kering. Det visar uppgifter från Bolagsverket. 

Magnus Emilson avgår från Na-kd:s styrelse.
Magnus Emilson avgår från Na-kd:s styrelse.Foto:Patrik Olsson.

Modehandlaren Na-kd har länge ansetts vara en riktig framgångssaga, men har haft det turbulent under 2021 och 2022.

Bolagets grundare Jarno Vanhatapio klev av vd-stolen i början av året och ersattes av den danske modeveteranen Anders Kristiansen, som dock hoppade av efter en månad och levererade svidande kritik mot bolagets verksamhetsmodell och styrning. Nu leds bolaget i stället av Oscar von Konow som jobbat på Na-kd sedan 2015.

I en intervju med Breakit lade styrelseordföranden Magnus Emilson senare korten på bordet. Bolagets förluster efter finansiella poster hade ökat från 133,7 miljoner kronor under 2020 till mellan 425-475 Mkr i fjol.

Sedan dess har Na-kd inlett ett omfattande sparpaket som bland annat innebär att 22 av bolagets anställda sagts upp. Under sommaren säkrade bolaget ny finansiering på 600 Mkr, i en kombination av nytt kapital och lån, men värderingen slaktades i ett slag från 5,3 till 1,2 miljarder kronor.

Magnus Emilson, som var en tidig investerare i bolaget och fortfarande äger 5,8 procent av aktierna i Na-kd, ersätts nu av Jan Löning i rollen som ordförande. Han lämnar även styrelsen i sin helhet, visar handlingar från Bolagsverket.

Jan Löning har drygt tio års erfarenhet från lyxvarumärkesägaren Kering där han haft olika chefsroller. Han har även arbetat på kosmetikavarumärket Yves Rocher France och är just nu delägare på Encino Partners där han bland annat ger rådgivning kring e-handeln. 

Läs mer: Fortsatt värderingsslakt för miljardvärderade teknikbolag 

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera