1515

Kris i Stockholms stads digitala prestigeprojekt

Stockholms stad har investerat mer än en halv miljard kronor i en ny digital plattform för skolor. Nu hotas projektet av förseningar och kostnadsökningar, enligt flera källor. ”Vi vet inte vart pengarna har tagit vägen”, säger Lärarnas Riksförbund.

Stockholms stads it-direktör Ann Hellenius tar nu över ansvaret för Stockholms nya skolplattform.
Stockholms stads it-direktör Ann Hellenius tar nu över ansvaret för Stockholms nya skolplattform.Foto:Jesper Frisk/TT

För tre år sedan inledde Stockholms stad projektet ”Skolplattform Stockholm”. Målet med projektet, som har en budget på nära 700 Mkr, är att skapa en gemensam och övergripande digital plattform för alla kommunens 750 skolor och förskolor.

Plattformen skulle vara på plats till slutet av 2018.

Projektet har dock inte gått som planerat. För att få kontroll över projektets omfattning och kostnader flyttas ansvaret nu bort från utbildningsförvaltningen. I stället tar stadsledningskontoret, som leder stadens förvaltning och organisation, över.

Jag har ingen aning om prislappen.

Stockholms stads it-direktör Ann Hellenius underkänner utbildningsförvaltningens styrning av projektet. Flytten sker enligt henne eftersom utbildningsförvaltningen inte har tillräcklig erfarenhet av att driva så omfattande it-projekt.

”Under delar 2015 och 2016 har vi sett att det krävs en större erfarenhet av framdrift av denna typ av projekt. Det handlar om att klara av att hålla ihop något så omfattande”, säger Ann Hellenius.

Di Digital har upprepade gånger sökt Tony Mufic, utbildningsdirektör i Stockholm, för en kommentar. Han hänvisar alla frågor till Ann Hellenius.

Läs mer: Så mycket kostade försvarets träningsapp

Skolplattformen har en maxbudget på 695 miljoner kronor som enligt Ann Hellenius i dagsläget inte har överstigits.

Däremot är flera fackliga representanter som Di Digital har talat med oroliga över kostnaderna och det en person kallar ”exempellösa priser”. Facken har flera gånger frågat hur mycket pengar som har gått åt utan att få svar.

”Mitt intryck är att det har kostat väldigt mycket pengar och vi vet inte vart pengarna har tagit vägen. Den redovisningen har varit bristfällig”, säger Bengt Nordström på Lärarnas Riksförbund i Stockholm.

”Jag har ingen aning om prislappen”‚ säger Erik Jung på Lärarförbundet, som har informerats om projektet i en referensgrupp. Den har dock inte haft reella möjligheter till påverkan, menar han.

Facken har inte bara bekymrat sig över projektets kostnader, utan även att kraven som kommunen preciserade i början snabbt skulle halka efter teknikutvecklingen.

Staden har dragit i handsbormsen i en del av projektet, som efter tre år av utveckling inte har levt upp till stadens krav. En upphandling av ett nytt pedagogiskt verktyg för alla stadens skolor valde staden nyligen att inte förlänga.

Det kontraktet var ursprungligen värt 16,5 miljoner kronor. Enligt uppgift till Di Digital kan kostnaden inom det området ha ökat till 80 Mkr. Det tillbakavisar dock Ann Hellenius.

”Vi måste se vad som blir kostnadspåverkan när vi inte förlänger med leverantören. Vi måste först analysera detta och fatta beslut om en reviderad tidsplan. Det troliga är att det blir någon form av kostnadspåverkan. Men alla siffror är rena spekulationer”‚ säger Ann Hellenius.

Vi står egentligen i ett pausläge där vi väntar på nya direktiv.

Jätteprojektet riskerar nu kraftiga förseningar, enligt flera personer som Di Digital har talat med.

”Vi står egentligen i ett pausläge där vi väntar på nya direktiv”‚ säger en person som har arbetat med plattformen.

Läs mer: Därför stängde Stockholms it-direktör ned sin it-avdelning

Förflyttningen av skolprojektet har lett till oro bland medarbetarna på utbildningsförvaltningen över projektets framtid.

”Det finns en oro från fackligt håll i utbildningsförvaltningen på grund av att man flyttar över ansvaret”, säger Ann Hellenius.


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?