1515

"Köttgucket" flödar i nätsuccén Stålenhags värld

Hans bilder av ett välbekant 80-talssverige som befolkas av magnetiska svävare och robotar har charmat världen. Nu släpper Simon Stålenhag nya skildringar av hur hans värld hotas av något skrämmande utomjordiskt – och Di Digital kan visa en hittills opublicerad bild.

Foto:Simon Stålenhag

Till och med Simon Stålenhags telefonsvarare doftar vildvuxen sci-fi.

”Du har kommit till IQ-svar som tillhör…” Den välbekanta kvinnliga rösten hos telefonbolaget hakar upp sig och börjar förvridas. Ett radiobrus växer fram, nästan detonerar, och plötsligt bryter sig Björn Skifs stämma ut i några toner ur Hooked on a Feeling. Sedan sjunker störningarna tillbaka, och när pipet som markerar att det är dags att tala in ett meddelande kommer är allt normalt igen.

Foto: Simon Stålenhag

Det är en passande metafor för Stålenhags konstnärsskap. Allt i de vardagliga 70- och 80-talsmiljöerna är vid första anblicken som vanligt. En tonåring med en grå, klumpig datorskärm i famnen har stannat upp utanför sitt hus, stående några meter från familjens Volvo 240. Adventsljusen i husets fönster lyser varmt och lockande i den mörka vintereftermiddagen, men tonåringens blick har fastnat på de stora upplysta luftskeppen som hänger ett hundratal meter upp i luften. De stora, retrofuturistiska skepnaderna passar så bra in att de till en början inte ens sticker ut.

Simon Stålenhag kallar dem Gaussfraktare.

”Det är jättestora fraktskepp som drivs av magnetism, och som bara kan gå norrut eftersom de drivs med hjälp av jordens magnetfält. Därför blir det  extremt sällsynt att se dem i söder, det blir verkligen tillfällen man minns. Vid vintern -91 var de här, liksom”, säger han.

Simon Stålenhags två crowdfundade böcker.

Stålenhag har med sina illustrationer gjort succé på nätet, och hans har nu fans i hela världen. Hans Kickstarterkampanj för de två böckerna Tales from the Loop hade målet att få ihop 10 000 dollar, men när kampanjens deadline nåddes satt man med hela 320 000 dollar i famnen. Under hösten skickas böckerna ut till de som stött kampanjen.

Nyligen fick Gaussfraktarna på Stålenhags hemsida sällskap av ett antal nya visioner från detta framtidsförflutna. Den nya serien heter Things From The Flood, och det obekanta har bokstavligt talat infiltrerat det kända, trygga. ”Saker med köttguck på”, kallar Stålenhag motiven. Vad bilderna exakt visar är tills vidare hemligt, men han kan berätta om ramen för händelserna.

Foto: Simon Stålenhag

”En översvämning äger rum ute på Mälaröarna under vintern 1994. På elektronik och prylar som man hämtar från området har det börjat växa något konstigt, och om man gör labbprover på dem så är det något som inte stämmer. Det är inte kopplat till jordiskt DNA. Något har gått väldigt snett helt enkelt”, säger han och skrattar.

Foto: Simon Stålenhag

Stålenhag beskriver sig som ett utomhusbarn, som när han var liten var ute och fiskade och fågelskådade. Svenska naturkonstnärer som Bruno Liljefors och Gustaf Brusewitz inspirerade honom, i det att naturen tilläts innehålla en känsla av något magiskt och mäktigt. Han vill göra Hollywood-film av sin vardagliga uppväxt, säger han och jämför med E.T.

”Det är ett vardagligt förortshem där yttre rymden kommer på besök. I mina grejer väljer jag att på ett liknande sätt ta från min omedelbara närhet. Bilderna innehåller barndomsminnen som betyder något för mig, som Luxor-teven och kassettbandspelaren. Sådana hade jag i min familj långt in på 90-talet”, säger han och kallar sig själv för ett "b-filmsbarn".

Foton: Simon Stålenhag

Vid första anblicken ser bilderna ut att vara målade för hand, med pensel mot duk, men Stålenhag säger att det inte finns en pixel i dem som inte är målad digital. Han använder Photoshop, och ritar på en Wacomplatta. I Sketchup gör han 3D-skisser över sina skepp och skepnader, som han sedan kan vrida och vända på.

Jag är en serieläsare sedan barnsben, och jag måste för mina egna drömmars skull fråga dig: varför har du inte medverkar i något seriealbum än?

”Jag läser inte särskilt mycket serier. Formatet i de här böckerna jag gör passar mig bättre. Stora böcker, lite text, mycket bilder och lite finare tryck. En av mina stora inspirationer är boken God morgon framtid, som Bra Böcker gav ut -84. Själva produkten är så fin, och jag älskade att sitta och titta i den. Serier är inte direkt mitt format, helt enkelt”, säger Stålenhag.

Attan också.

I nästa vecka kommer Simon Stålenhag på sin hemsida lägga upp fler bilder från serien Things From The Flood, men redan nu kan Di Digital visa upp en av dem. Och den är inte lovande för dig som tänkte sätta dig i Volvon och ta en sväng förbi ICA för att plocka upp ingredienserna till en smörgåstårta:

Foto: Simon Stålenhag


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?