1515
Annons

Köper varumärken på Amazon – vill bli Europas nästa enhörning

Nystartade Go North har siktet inställt på att förvärva ett varumärke i veckan – och pumpa upp verksamheten på Amazon. Nu fyller de kassan med 77,5 miljoner kronor från bland annat Eequity och Lena Apler. 

Johan Hallenby är vd för Go North som just nu bygger upp en bred portfölj av olika varumärken på Amazon. Till höger: Collector-grundaren Lena Apler, som nu investerar i bolaget.
Johan Hallenby är vd för Go North som just nu bygger upp en bred portfölj av olika varumärken på Amazon. Till höger: Collector-grundaren Lena Apler, som nu investerar i bolaget.Foto:Montage

Med Amazons entré i Sverige hösten 2020 öppnades en ny nisch på svensk mark: så kallade FBA-aggregatorer. Akronymen är kort för ”fulfillment by Amazon” och innebär i praktiken att bolag köper många olika varumärken på e-handelsplattformen och sedan drar nytta av synergierna. 

”Vi köper företagens inkråm, och alltså inte hela bolaget. Det ska vara lönsamma varumärken på Amazon med ett par års positiv historik och god tillväxt. De ska ha fått bra recensioner och en bra 'rating'. Vi gör dem sedan ännu mer lönsamma”, säger Johan Hallenby. 

Han är vd för och har grundat det Göteborgsbaserade bolaget Go North, som enligt egen utsago är Sveriges första FBA-aggregator. Trots att bolaget drog igång verksamheten så sent som december 2021 har man redan hunnit samla 11 varumärken i produktportföljen – vilket ligger i linje med det tidigare utsatta målet om att förvärva ett företag i veckan. Här finns bland annat företag från Israel, Storbritannien och Estland verksamma inom sport- och utomhuskategorin, DIY-varumärken och köksutrustning. 

”Min ambition är att göra något som verkligen kan bli hur stort som helst. Det ska inte finnas några begränsningar. Amazon är rätt plattform för det”, säger Johan Hallenby. 

Nu fyller Go North kassan med 77,5 miljoner kronor för att kunna fortsätta köpfesten. Rundan leds av riskkapitalbolaget Eequity. Även Collector-grundaren Lena Apler, Na-kds styrelseordförande och storägare Magnus Emilson, e-handelsentreprenören Alexander Hars, Stena-familjens William och Kim Olsson samt Toca Boca-veteranen Caroline Ingeborn är med. 

”Marknaden är galet het just nu. Just nu har vi över 200.000 potentiella varumärken som uppnår våra kriterier.”

Johan Hallenby har stora förhoppningar inför Amazons tillväxt på den svenska marknaden, som ju haft något av en skakig start. Under premiärdagen slog e-handelsplattformens automatiska översättningssystem fel vid flera tillfällen, vilket ledde till att produkter i vissa fall fick grova namnfel. Nyligen skrev Di Digital om Amazon-kunden Kjell Johansson som köpt ett par träningsskor till sin fru, men som fick fel storlek i hela sex leveranser

”Amazon i Skandinavien är inne 'for the long run'. De investerar mycket i marknaden nu för att bygga sin plattform. Med deras modell och kapacitet är jag övertygad om att de kommer att fortsätta växa här.”

Med en nyfylld kassa är Go North på jakt efter så väl som svenska som utländska bolag att köpa. Men man laddar även upp inför att ta in ännu mer pengar. Planen är att få igenom ett lån på ett par 100 Mkr innan sommaren.

Håller förvärvstakten i sig lär omsättningen för det första verksamhetsåret landa på 100 miljoner kronor. På tre års sikt är målet att omsättningen ska ha tiodubblats och att företaget ska nå god lönsamhet. 

”Vi satsar på att bli Europas nästa 'unicorn'. (enhörning, ett privatägt bolag värderat till över 1 miljard dollar, reds anm)”, säger Johan Hallenby. 

Se Di Digitals tv-klipp från september 2021 nedan: 

 


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?