Med Amazons entré i Sverige hösten 2020 öppnades en ny nisch på svensk mark: så kallade FBA-aggregatorer. Akronymen är kort för ”fulfillment by Amazon” och innebär i praktiken att bolag köper många olika varumärken på e-handelsplattformen och sedan drar nytta av synergierna.
”Vi köper företagens inkråm, och alltså inte hela bolaget. Det ska vara lönsamma varumärken på Amazon med ett par års positiv historik och god tillväxt. De ska ha fått bra recensioner och en bra 'rating'. Vi gör dem sedan ännu mer lönsamma”, säger Johan Hallenby.
Han är vd för och har grundat det Göteborgsbaserade bolaget Go North, som enligt egen utsago är Sveriges första FBA-aggregator. Trots att bolaget drog igång verksamheten så sent som december 2021 har man redan hunnit samla 11 varumärken i produktportföljen – vilket ligger i linje med det tidigare utsatta målet om att förvärva ett företag i veckan. Här finns bland annat företag från Israel, Storbritannien och Estland verksamma inom sport- och utomhuskategorin, DIY-varumärken och köksutrustning.
”Min ambition är att göra något som verkligen kan bli hur stort som helst. Det ska inte finnas några begränsningar. Amazon är rätt plattform för det”, säger Johan Hallenby.
Nu fyller Go North kassan med 77,5 miljoner kronor för att kunna fortsätta köpfesten. Rundan leds av riskkapitalbolaget Eequity. Även Collector-grundaren Lena Apler, Na-kds styrelseordförande och storägare Magnus Emilson, e-handelsentreprenören Alexander Hars, Stena-familjens William och Kim Olsson samt Toca Boca-veteranen Caroline Ingeborn är med.
”Marknaden är galet het just nu. Just nu har vi över 200.000 potentiella varumärken som uppnår våra kriterier.”
Johan Hallenby har stora förhoppningar inför Amazons tillväxt på den svenska marknaden, som ju haft något av en skakig start. Under premiärdagen slog e-handelsplattformens automatiska översättningssystem fel vid flera tillfällen, vilket ledde till att produkter i vissa fall fick grova namnfel. Nyligen skrev Di Digital om Amazon-kunden Kjell Johansson som köpt ett par träningsskor till sin fru, men som fick fel storlek i hela sex leveranser.
”Amazon i Skandinavien är inne 'for the long run'. De investerar mycket i marknaden nu för att bygga sin plattform. Med deras modell och kapacitet är jag övertygad om att de kommer att fortsätta växa här.”
Med en nyfylld kassa är Go North på jakt efter så väl som svenska som utländska bolag att köpa. Men man laddar även upp inför att ta in ännu mer pengar. Planen är att få igenom ett lån på ett par 100 Mkr innan sommaren.
Håller förvärvstakten i sig lär omsättningen för det första verksamhetsåret landa på 100 miljoner kronor. På tre års sikt är målet att omsättningen ska ha tiodubblats och att företaget ska nå god lönsamhet.
”Vi satsar på att bli Europas nästa 'unicorn'. (enhörning, ett privatägt bolag värderat till över 1 miljard dollar, reds anm)”, säger Johan Hallenby.
Se Di Digitals tv-klipp från september 2021 nedan: