1515

Köper ditt hus inom några dagar – fyller kassan med 85 miljoner

Bostadstjänsten Movesta lockar med att köpa din bostad inom några dagar, med stöd av en ai-baserad värdering. Nu plockar man in 85 miljoner kronor i nytt riskkapital – och siktar på en internationell lansering nästa år. 

Movestas grundarteam: Micha Lindqvist, David Wedar, Anders Huss och André Brännmark.
Movestas grundarteam: Micha Lindqvist, David Wedar, Anders Huss och André Brännmark.Foto:Pressbild

Att sälja bostaden på traditionell väg, med styling och mäklare, har sina fördelar. Men processen är både tidskrävande och mödosam och passar inte alltid alla i alla situationer. 

”Alla har inte möjlighet att projektleda en affär som tar mellan 50 till 150 dagar, beroende på var i landet man är. Våra kunder prioriterar en smidig, snabb och trygg affär”, säger Micha Lindqvist, medgrundare och marknadschef för Movesta.

Di Digital rapporterade om bolaget redan i mars i år. Då stod det klart att affärsidén går ut på att köpa och sälja bostäder med hjälp av teknik baserad på artificiell intelligens. Säljaren lägger in uppgifter om sin bostad och ansöker om ett bud. Med hjälp av ai-tekniken värderas sedan bostaden, och inom 24 timmar kommer ett erbjudande från Movesta som de anser är marknadsmässigt. 

Om kunden vill gå vidare görs ett hembesök, och Movesta köper sedan bostaden. Pengarna kan sedan vara på säljarens konto inom några dagar från det att processen inletts. 

”Två vanliga scenarion är folk som hittat en ny bostad, och vill kunna få sitt nuvarande hem sålt fort, eller stressade småbarnsfamiljer som helt enkelt inte har tid att administrera affären”, förklarar Micha Lindqvist. 

Movesta har även hjälpt personer som fått jobb utomlands, och måste lämna landet med kort varsel, samt folk som bor på annan ort, och kanske ärvt en villa i samband med ett dödsfall som de har svårt att hantera försäljningen av.

Intresset för tjänsten växer fort. Movesta köpte och sålde bostäder för 27 miljoner kronor under helåret 2020. Redan nu ligger omsättningen 2021 på drygt 100 Mkr. 

”Vi är i linje med vår målsättning ser ut att omsätta över 200 miljoner innan året är slut”, säger Micha Lindqvist. 

Bolaget tog in 50 Mkr i externt kapital i fjol, från bland andra riskkapitalbolaget Luminar Ventures och finansprofilen Ann Grevelius.

Nu fyller man på kassan igen och tar in 85 miljoner kronor i en kombination av nyemission och lån. Bland investerarna finns de tidigare investerarna, samt ett antal nya namn. Några exempel är Fredrik Posse och Per Emanuelsson, som grundade musiktechbolaget Soundtrap, som köptes av Spotify för en halv miljard 2017, samt Jonas Siljemark som är tidigare vd på Warner Music. Breakit var först med att rapportera nyheten om finansieringsrundan.

Micha Lindqvist vill inte uppge hur mycket Movesta värderas till, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om mellan 150–200 Mkr. 

Pengarna ska användas till expansion. Movesta har idag sju medarbetare på kontoret i Gamla stan i Stockholm och hoppas rekrytera ytterligare 15 personer inom de kommande 6-10 månaderna. 

”Vi har växlat upp personalstyrkan och siktar på expansion utanför Stockholm. Det gäller i Sverige i år, och även internationellt under nästa år”, säger han.


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?