1515

Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk

Målet om smygreklam hos bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och nätverket Tourn Media har inletts. Det är första gången i svensk, om inte världens, historia som en influencer ställs inför rätta för dold reklam i sociala medier. 

Alexandra Nilsson och Tourn Media tvistar med KO om marknadsföringslagen i rätten.
Alexandra Nilsson och Tourn Media tvistar med KO om marknadsföringslagen i rätten.Foto:TT

“Det här är en förhållandevis ny typ av reklam och därför kan detta vara första gången i världshistorien”, säger Gunnar Wikström, processråd hos Konsumentombudsmannen, till Di Digital under huvudförhandlingen i Patent- och marknadsdomstolen, Stockholms tingsrätt.

Läs mer: Nu inleds rättegången om smygreklam mot Alexandra "Kissie" Nilsson 

Han menar att det är första gången som frågan om smygreklam hos en influencer, sociala medieprofil, tas upp i en domstol och prövas enligt lag. Tidigare har Reklamombudsmannen fällt influencers för bristande reklamidentifiering enligt Internationella Handelskammarens regler, men deras fällningar baseras inte på vad lagen säger och ger ingen påföljd i form av böter eller liknande. Det kan däremot en fällande dom från rätten göra.

Konsumentverket meddelade redan i september förra hösten att Konsumentombudsmannen, KO, stämmer Alexandra “Kissie” Nilsson och influencernätverket Tourn Media för smygreklam. 

Det gäller blogg- och Instagraminlägg där Alexandra Nilsson gjorde reklam för tjänster hos företaget Pantaluren, tidigare Mobilåtervinning, där KO menar att annonserna inte var reklammärkta enligt marknadsföringslagen.

“Vi gjorde en översyn av sociala medier och det här var ett av de inläggen som vi misstänkte kunde vara dold marknadsföring. Vi gick vidare med det och nu är vi här eftersom vi har olika uppfattning om de är tillräckligt tydligt reklammarkerad eller inte”, säger Gunnar Wikström.

Även om huvudansvaret för att reklam ska märkas ut ligger hos annonsören, alltså företaget bakom reklamen, är inte Pantaluren del av rättsfallet. 

Läs även: Bakläxa för e-handlare som inte erbjduer ångerrätt 

“Annonsören har i praktiken huvudansvaret men vi tyckte inte att den frågan var det intressanta i det här målet. Frågan som är intressant att pröva är om reklamen är tillräckligt tydlig eller inte, men det är inte en fråga om att sätta fast någon”, säger Gunnar Wikström.

Vid en fällande dom vill han se ett förbud vid vite, vilket innebär att domstolen förbjuder den dömde att göra samma sak igen. Skulle de inte hålla sig till förbudet får de betala böter.

“I praktiken innebär det en kraftig varning”, säger Gunnar Wikström.

Huvudförhandlingarna förväntas vara klara på fredag, men enligt Konsumentverkets presstjänst kan det dröja ett bra tag, mer än två veckor, innan domen kommer. 

Läs även: Skidkungen Jon Olsson om baksidan med livet som Youtube-livet: Folk har campat utanför vårt hem

Varför publicerar vissa influencers dold reklam? Är det lagen som är otydlig eller influencers kunskap om den som är för liten?

”Lagens regler förmår inte att vara så exakta som man hade önskat att de var. Det är oerhört svårt att skriva att ett reklaminlägg ska se ut på ett visst sätt så man får bedöma det från fall till fall tills det successivt växer fram en praxis där man vet vad man ska förhålla sig till.”

Om det kommer fler rättsfall i domstolen gällande influencers och smygreklam kan inte Gunnar Wikström säga. Men han hoppas att utfallet av detta fall ger en tydlig markering om vad som är rätt och fel enligt lag.

“Vår förhoppning är att man inte ska få ha brist på reklammarkering på det här sättet. Som konsument ska man direkt i en tidning eller på en blogg förstå att ‘det här är reklam, det här är inte reklam’. Man ska inte behöva ana, misstänka, läsa igenom eller på minsta sätt vara tveksam kring vad som är reklam. Det ska bara klicka direkt.”

Alexandra Nilsson och hennes ombud meddelade Di Digital i Stockholms tingsrätt att de inte kommenterar målet medan huvudförhandlingen pågår. Di Digital har sökt Tourn Media.

Läs även: Ivyrevel: "Vi ska nå break even 2018"


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?