1515
Annons

Konstnären Ernst Billgren ger sig in i NFT-världen

Den tongivande samtidskonstnären Ernst Billgren ger sig in i NFT-världen och slår sig ihop med marknadsplatsen Tradera för att sälja verk som är både analogt och digitalt på samma gång.

”Det kan vara värt mellan 7 kronor och 50 miljoner” säger han.

Konstnären Ernst Billgren har också gjort en variant i trä av sitt NFT-konstverk.
Konstnären Ernst Billgren har också gjort en variant i trä av sitt NFT-konstverk.Foto:Viann Ali
Foto:Viann Ali

Vad är det som lockar med att ge sig in i den här nya digitala konsten?

”Det är roligt med allt nytt som dyker upp. Konstvärlden verkar vara en strut man kan stoppa vad som helst i.” 

Vad är det du gjort nu? 

”Det är egentligen tre verk i ett, lite av ett Kinderägg. NFT:en är det själva digitala verket. Sedan har jag gjort exakt samma verk i trä, på det gamla sättet och det tredje sättet är idén bakom verket, som kommer i text och det är en idé, så den kan man inte äga. Det gamla och nya krockar – lite grann som arkeologi.”

Många ser NFT-hajpen som en bubbla och anser att det vimlar av kopior och oäkta verk. Hur ser du på den problematiken?  

”Jag tycker inte att den analoga konsten kan säga så mycket, jag har hört att 30 procent av verken på museer är förfalskningar. Den digitala världen härmar bara den analoga där priserna också är uppblåsta. Det är snarare människan och inte konsten det är fel på.”

Äger du själv någon NFT? 

”Nä, jag har ingen dator nämligen. Det är bättre att jag gör sådant som jag behärskar.”

Ändå har du skapat en NFT?

”Jag har många vänner med datorer så det var inga konstigheter. De har fått peka var on-knappen sitter så detta har tagit tid. Jag har motsträvigt gjort en variant i trä också så folk ska kunna jämföra vilket verk som är viktigast konstnärligt.” 

Vad tror du det är värt, vad kan folk väntas betala för det när det ska säljas på Tradera?

”Jag tror på mellan 7 kronor och 50 miljoner.”

Projektet heter ”Tolv portar”, så det kommer fler efter det här första?

”Efter en viss tid kommer det att släppa ytterligare. Men det kanske bara kommer ett om året. Det kommer inte rasa ut saker.”

I affärsmodellen ingår att Tradera bara tar 2 procent i provision på försäljningen. Resten går till konstnären, som även ska kunna få ta del av eventuella värdeökningar om eller när konstverket säljs vidare. I det här fallet kan du räkna med att få 8 procent vid varje framtida försäljning?

”Att just NFT:er låter sig spåras är bra. Det är rimligt att konstnären får ta del av värdeökningen. Hade jag köpt mina egna grejer från början hade jag varit rik nu. Men mitt jobb är att göra andra rika tydligen.” 

Vad gör du annars nu?

”Eftersom jag inte bestämt vad jag ska bli när jag blir stor håller jag på med filmmanus, målar, gör skulpturer. Som vanligt är det en väldig röra.”

Innehåll från ENFOAnnons

Så kan företag mäta hållbarhetsmål datadrivet – med enkla medel

Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.
Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo.

Många företag som har en ambition att bli hållbara missar den fulla potentialen i digitaliseringen. Att fokusera på digitaliseringens möjligheter kan fungera som en effektiv drivkraft för omställningen. Det menar IT-tjänstebolaget Enfo, som bland annat stöttar företag i hur man med enkla medel kan mäta hållbarhetsmål datadrivet, vilket i sin tur skapar affärsmöjligheter.

– Hållbarhet handlar i grunden om att lösa ett problem med negativ påverkan, få det användarvänligt och göra det skalbart, säger Magnus Fälth, rådgivare inom analys och hållbarhet på Enfo. 

Hållbarhetsfrågan har hos allt fler företag gått från att vara en av många punkter på dagordningen till att bli något som ska genomsyra hela verksamheten. I och med detta läggs ett stort fokus på data och analys, som får en central roll i omställningen.

Enfo är ett IT-tjänstebolag med lång erfarenhet, stor expertis och spetskompetens inom bland annat data och analytics. Utgångspunkten är att det går att göra väldigt mycket inom hållbarhet med enkla och datadrivna medel – så länge viljan finns. 

– Först och främst behöver man fråga sig: hur kan en produkt användas fler gånger än idag och hur kan den digitala världen vara till hjälp för att genomföra det? Det behöver inte vara så komplicerat, anser Magnus Fälth.

Hållbarhet är att skapa affärsmöjligheter 

Centralt i omställningen är att göra rätt från början, att skapa en funktionalitet eller design som sedan kan följas upp, utvärderas och förbättras med digital analys. Ur det perspektivet blir hållbarhet även en fråga om affärsutveckling, menar Magnus Fälth som tror att en stor del av lösningen är att förenkla och att tänka på helt nya sätt, utmana och testa. 

– Företag kan arbeta med hållbarhetsfrågor utan att ha traditionell miljö-, klimat- eller samhällsbakgrund. Med kunskap om siffror, problemlösning och verksamhetsutveckling kan företag enklare nå sina hållbarhetsmål, säger han och tillägger:

– Hållbarhet är en nödvändighet för vår planet och kommande generationer, men det är också viktigt att se möjligheterna det ger ur ett affärsperspektiv. Här kan Enfo bidra med sin expertis genom att hjälpa företag att skala upp hållbara lösningar.

Läs mer om Enfos tjänster inom Data & analytics här  

Slutanvändarperspektivet är viktigt 

En annan viktig aspekt i processen är att tillgängliggöra initiativ och resultat för slutanvändaren eller kunden. Visualisering är då en nyckelfaktor, det vill säga att med färg, form och målgruppsanpassning göra resultaten mer tydliga och användarvänliga. Ofta läggs mycket tid på att hantera data manuellt och då är visualiseringen en nyckelfaktor för att nå fram med sitt budskap.

– I slutändan handlar det om att resultatet av hållbarhetssatsningar ska vara tillgängliga och begripliga. Människor och företag kan med enkla medel göra insatser som påverkar utvecklingen i rätt riktning, avslutar Magnus Fälth.

Läs Magnus Fälths blogg om hur ditt företag kommer igång med enkla steg 

 

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Skenande inflation får Tradera att gasa

Svenska Tradera tar sitt koncept till andra sidan Öresund, där bolagets vd Stefan Öberg ser en stor potential.

”Vi har redan fyra miljoner grejer på Tradera, och i Danmark kommer vi ha ett par miljoner saker från dag ett”, säger han. 

Foto:Patrik Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera