1515
Annons

”Konsten har gett åtta gånger pengarna”

Patrik Arnessons senaste NFT-projekt har redan dragit 4,5 miljoner kronor – och värdet på verken har stigit med hundratals procent. I veckan lanseras nästa satsning: en NFT-julgran. 

Forza Ikonias grundare Patrik Arnesson, flankerad av två av sina 10.000 NFT-granar.
Forza Ikonias grundare Patrik Arnesson, flankerad av två av sina 10.000 NFT-granar.

”Visst är vi lite sent ute”, skrattar Patrik Arnesson.

Som entreprenör är han kanske främst känd som medgrundare för fotbollsappen Forza Football. Men i höstas startade Patrik Arnesson ett nytt dotterbolag, Forza Ikonia, med inriktning på den glödheta marknaden för NFT:er, en teknik som kan knytas till digitala konstverk. 

Tidigare i år tog bolaget in drygt 10 miljoner kronor från investeringskollektivet True Global Ventures, till en värdering om 150 miljoner kronor. Men Forza Football är fortfarande majoritetsägare i bolaget.

”Den genomsnittliga kunden, som köpt och sedan sålt ur första etappen, har sett sin investering öka med åtta gånger pengarna.”

Det första digitala konstverket som Forza Ikonia lanserade hette ”No Time To Think” och var kopplat till Björn Borgs upplevelser i Wimbledon-finalen mot John McEnroe 1980. Verket sålde för 56 enheter av den digitala kryptovalutan ethereum, knappt 2 miljoner kronor sett till dagens växelkurs. 

”Det var långt under förväntan”, sa Patrik Arnesson till Di Digital för en månad sedan. 

Sedan dess har Forza Ikonia förbättrat den tekniska plattformen så att det ska bli enklare för vanliga människor att köpa NTF:er där. Som kund behöver man inte längre äga kryptovalutor. Istället går det bra att betala med ett vanligt kreditkort, som på vilket nätbutik som helst.

”Vi vill nå bortom kryptokulturen. Idag handlar cirka 77 miljoner människor med kryptovalutor, medan 2,5 miljarder människor betalar med kort”, säger Patrik Arnesson.

Forza Ikonias andra projekt heter Mauer och är en samling kostverk till minne av Berlinmuren. Serien består av 10.316 NFT-verk – en för varje dag som Berlinmuren stod. Upplägget går ut på att att fem olika konstnärer gör varsin del, bestående av 2.063 konstverk vardera. Sedan ges cirka 300 verk i varje etapp ges bort till influerare och resten säljs för mellan 100 och 500 dollar styck. 

Ett verk i Mauer-serien av den italienska 3d-konstnäten Daniele Gasparini.
Ett verk i Mauer-serien av den italienska 3d-konstnäten Daniele Gasparini.

Två av Mauers etapper är nu avslutade. Den första sålde slut på knappt två veckor. Den andra etappen, med verk av den italienska konstnären Daniele Gasparini, sålde slut på 12 timmar och 20 minuter, enligt Arnesson.  

”De som köpte i första etappen fick förtur under 12 timmar. När den tidsfrisen löpte ut tog det bara ytterligare 20 minuter för resten att sälja slut”, uppger han.

Det innebär en bruttointäkt – såhär långt – på 4,5 miljoner kronor i första led. Av denna summa går 51 procent av intäkterna direkt till välgörenhet. 

Men Forza Ikonia tar även 10 procent varje gång verken byter ägare, enligt rådande NFT-princip. Om konsten stiger i värde kan även detta röra sig om betydande summor. 

Även i detta led delar Forza Ikonia med sig. Drygt hälften, 5,1 procentenheter av försäljningsbeloppet, går till välgörenhet, medan 2,5 procentenheter går till konstnären och 2,4 procentenheter går till Forza Ikonia.

Patrik Arnesson är inte sen med att nämna att Mauer-verken i många fall rusat i värde på Opensea, en NFT-marknadsplats där projektet går under namnet Mauer NFT. 

”Den genomsnittliga kunden, som köpt och sedan sålt ur första etappen, har sett sin investering öka med åtta gånger pengarna”, säger han.

”För varje gran som säljs planterar vi ett träd.”

Patrik Arnesson har tidigare spått att Mauer-projektet ska generera intäkter på cirka 10 miljoner kronor. Vidare tror han att Forza Ikonia säljer NFT:er för över 100 miljoner kronor innan slutet av 2022.

Nu tar Mauer projektet paus. Etapp tre kickar igång den 18 januari med ännu en konstnär. 

Men redan denna vecka lanserar Forza Ikonia ett nytt projekt, som kallas ”Tree.holiday”.

”Vi ska sälja NFT-granar! Det blir 10.000 enheter i tre versioner, varav en i mycket liten upplaga”, säger Patrik Arnesson, som hoppas att lanseringen ska ske på onsdag, den 22 december.

En julgran?

”Ja, men det är en mycket speciell gran! För varje gran som säljs planterar vi ett träd tillsammans med välgörenhetsorganisationen Milkywire, så det är en miljövänlig gran! Man får även ett paket med en NFT-snöglob. Har man tur får man även ett NTF-verk som är mycket dyrt. Årets julklapp är ju digitala tillgångar!”

Jag gissar att även detta projekt genomförs med Polygon-blockkedjan?

”Ja! Den miljövänliga Polygon-blockkedjan.”

Men är ni inte lite sent ute med detta jultema?

”Visst är vi lite sent ute! Det tycker mina programmerare också! Men bättre sent än aldrig”, skrattar Patrik Arnesson.

 


Innehåll från Wittra Sweden ABAnnons

Ny enkel lösning för 3D-positionering förutspås revolutionera möjligheten för IoT inom bygg och fastighet

Företaget Wittra har en ny lösning för automatisk 3D-positionering av sensorer, byggd på en öppen radiostandard som förstärker erbjudandet från redan existerande stora LPWAN leverantörer som LoRa och MIOTY, via Wittras nyligen lanserade Unified Gateway.

– Nu kan alla fastighetsutvecklare accelerera utvecklingen mot smarta fastigheter genom att enkelt och snabbt installera sensorer. Det är en game-changer för hela branschen, säger Patrik Johansson, Partner & Strategic Advisor på Wittra.

I smarta fastigheter används sensorer för digitalisering och automatisering av processer för att optimera drift och skötsel men också komfort och säkerhet. Det sänker de totala kostnaderna och ökar samtidigt värdet på fastigheten.

Den här utvecklingen har dock försvårats av höga kostnader för installation och igångsättning.

Det svenska företaget Wittra har efter 10 års arbete och över 60 patent utvecklat en kommersiell lösning för 3D-positionering som gör det enklare, billigare och snabbare att göra fastigheter smarta.

– Vi kan sätta upp sensorerna i varje rum och de vet själva i vilket rum de finns. En färdig installation i en fastighet som tidigare tagit två veckor till hög kostnad görs nu på en dag till låg kostnad, säger Håkan Dackefjord, Chief Commercial Officer på Wittra.

Wittras infrastruktur öppnar för många leverantörer

Sensorernas uppgift kan enkelt ändras genom FOTA, alltså ny programvara.

– Man kan alltså byta roll på sensorn och använda den i ett annat syfte. Det gör vår lösning digitalt hållbar, säger Patrik Johansson.

Wittra jobbar med globala distributörer så som Farnell och Mouser. Det möjliggör för partners och kunder att nyttja Wittras teknologi på en stadigt växande världsmarknad för IoT.

Wittras teknik har många användningsområden, som till exempel i byggsektorn. Där kan små sensortaggar placeras på material och utrustning.

– Man kan då enkelt följa materialflödet eller snabbt hitta rätt verktyg. Det ökar effektiviteten dramatiskt. Man kan mäta framdrift och avvikelser och få en bättre överblick, avslutar Patrik Johansson.

Läs mer på: www.wittra.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wittra Sweden AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?