1515
Annons

Konrad Bergström ger sig – Zounds ägarstrid är över

Efter en utdragen ägarstrid väljer Zound-grundaren att sälja hälften av sitt innehav i hörlursbolaget till storägaren och rivalen Tommy Jacobson.

Foto:Konrad Bergström, grundare av Zound, och bolagets storägare Tommy Jacobson har under året varit inblandade i en infekterad ägarstrid.

Den infekterade ägarstriden i högtalar- och hörlursbolaget Zound Industries är över. Grundaren Konrad Bergström har valt att sälja knappt hälften av sitt innehav, sammanlagt 300 000 aktier, som tidigare uppgick till 8,4 procent av bolaget.

Det bekräftar Konrad Bergström för Di Digital i en skriftlig kommentar.

”Det har varit en minst sagt stökig period i bolaget och även mellan delägarna. I dag har jag ingen insyn i bolaget och har därför valt att sälja 300 000 aktier för att investera i mitt nya spännande projekt, Xshore elbåtar, som redan röner stora framgångar internationellt”, säger han.

Enligt Di Digitals uppgifter är köparen finansmannen Tommy Jacobson, genom sitt riskkapitalbolag Zenith. Som styrelseordförande har han stått allierad med vd:n Pernilla Ekman i konflikten med Konrad Bergström.

Konrad Bergström har drivit på för snabb tillväxt och en teknikutveckling i framkant, medan Pernilla Ekman har fokuserat mer på lönsamhet och att vara en "snabb följare" på teknikområdet. 

Tommy Jacobson kontrollerar nu drygt 23 procent av bolaget, via bolagen Varenne och Zenith, enligt Di Digitals uppskattningar. Tidigare i somras köpte han också ut Kenneth Schönborg, den andra medgrundaren av Zound, från bolaget.

Transaktionen kommer att slutföras på måndag, enligt Di Digitals uppgifter, och Konrad Bergström äger efter affären 4,3 procent av Zound.

”Jag tror fortfarande på Zound och vet vilken potential bolaget har och kommer därför att behålla mer än hälften av mitt innehav. Men nu är jag helt inriktad på att göra båtlivet renare, tystare och vackrare”, säger Konrad Bergström.

Nyhetssajten Breakit rapporterar att köpeskillingen för aktierna ska uppgå till runt 60 miljoner kronor.

Det var i våras som en ägarstrid om bolaget blossade upp. Den inleddes med att Konrad Bergström anklagades för att ha fört ut företagshemligheter i samband med ett bud på hela bolaget. Di Digital var först med att avslöja ledningens misstankar mot Konrad Bergström, men hörlursentreprenören förnekade själv till att begått några fel.

Med hjälp av finanssonen Marc Wallenberg lade sedan Konrad Bergström ett indikativt bud på hela Zound Industries, som enligt uppgift värderade det till mellan 1,5 och 2,0 miljarder kronor. Tommy Jacobson förkastade dock erbjudandet, enligt Di Digitals källor.

Kort därefter bekräftade Zound Industries att Konrad Bergström ska ha brutit mot anställningsvillkoren genom att dela med sig av hemlig och konfidentiell information till tredje part. Redan före avskedandet i slutet på maj hade Zounds ledning stängt ner det framtidslabb som Konrad Bergström varit ansvarig för under de senaste åren.

Di Digital har sökt Tommy Jacobson för en kommentar. 

Läs mer om ägarstriden i Zound:

3 maj 2018: Uppgifter: Zounds grundare nära att lämna bolaget 

6 maj: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat 

11 maj: Marc Wallenberg ger sig in i maktstriden om Zound 

22 maj: Marc Wallenberg lägger miljardbud på Zound 

29 maj: Grundaren sparkas från Zound Industries 

29 maj: Zounds storägare ”Jävligt tragiskt på ett personligt plan” 

24 augusti: Konrad Bergström ger sig – Zounds ägarstrid är över 

Artikeln uppdateras.


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?