1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Konkursat teknikbolag startar om med ljudlösa trumpinnar

Skrymmande, dyrt och högljutt. Att lära sig spela trummor kan vara besvärande för både familj och grannar. Nu får Malmöbolaget Freedrum Studio nio miljoner kronor i riskkapital till sin lösning som gör det möjligt att öva ljudlöst och virtuellt med uppkopplade trumpinnar, helt utan fysiska trumset.

En kvinna testar Freedrum Studios virtuella trumpinnar. George Charkviani och Philip Robertson köpte loss rättigheter från ett tidigare konkursat bolag för att ge det en ny chans.
En kvinna testar Freedrum Studios virtuella trumpinnar. George Charkviani och Philip Robertson köpte loss rättigheter från ett tidigare konkursat bolag för att ge det en ny chans.

Det är amerikanska Launch Accelerator som tillsammans med statliga Almi Invest går in med 4,5 miljoner kronor vardera i Freedrum Studio i Malmö. Pengarna ska bolaget använda för att lansera sin första produkt med uppkopplade trumpinnar och tillhörande mjukvara under hösten.

Produkten är ny, men idén att spela trummor virtuellt kan ändå kännas bekant. För några år sedan genomförde nämligen ett annat Malmöbolag, Freedrum AB, en lyckad kapitalinsamling. Via Kickstarter, en tjänst för så kallad gräsrotsfinansiering, fick bolaget in totalt sex miljoner kronor. Men försäljningen blev aldrig den framgång grundarna hoppats på och vårvintern 2019 gick bolaget i konkurs.

En av grundarna, Philip Robertson, ville ge idén en ny chans. Tillsammans med George Charkviani köpte han loss de immateriella rättigheterna till tekniken ur konkursboet och startade Freedrum Studio AB.

”Det fanns redan ett varumärke och en produkt som vi såg tilltalade både skolor och nybörjare, så vi startade om bolaget. Men det behövdes en strategi för hur vi skulle kunna växa”, förklarar George Charkviani, som är vd för det nya bolaget.

Förutom att förbättra tekniken med uppkopplade trumpinnar har Freedrum Studio också arbetat med att vidareutveckla mjukvaran för att ge användarna fler funktioner. Med appen som följer med på köpet av hårdvaran kan kunderna koppla trumpinnarna till en telefon eller läsplatta och lyssna på hur det låter när de trummar fritt i luften.

Den som vill ha mer kan för en månadsavgift få funktioner som återkoppling på sitt trummande för att kunna bli bättre. Det går också att koppla samman sig med andra användare av produkten och spela tillsammans.

De nya funktionerna är bland annat resultatet av att Freedrum Studio antogs till Launch Accelerator i USA, ett program där företag kan utveckla sina affärsidéer. Launch Accelerator investerar nu också i bolaget parallellt med Almi Invest.

”Utöver kompetens kring hur man bygger hårdvara har de utvecklat en spännande teknisk plattform, som vi tror kommer kunna göra det här till en väldigt intressant produkt”, säger Marcus Skärbäck, ansvarig för investeringen från Almi Invests sida.

Han är själv gammal hobbytrummis och tror att bolagets produkt kan få fler att prova på trummor, när de varken behöver lägga pengar eller göra plats för ett trumset. Dessutom går det att ta med sig sitt trummande till olika platser och fortsätta träna, även under semester- eller affärsresor.

Planen var ursprungligen att sälja produkten på egen hand via nätet, även om tanken från början var att finnas i fysiska butiker. Under januari-februari i fjol reste grundarna därför runt i Kalifornien och träffade både Silicon Valleys teknikjättar och stora varuhuskedjor. Sedan kom pandemin och slog undan benen för butiksstrategin.

”Att sälja direkt till kunderna via vår nätbutik kommer nu att vara vårt primära fokus under överskådlig framtid. Det var ett stort skifte för oss!, säger George Charkviani.

Det gör att det kan ta längre tid att nå ut brett till kunder, jämfört med att finnas i butiker. Samtidigt får bolaget nu behålla en större andel av försäljningsintäkterna, än om produkterna skulle ha sålts via större kedjor.

För att finansiera den fortsatta expansionen i egen regi kommer bolaget behöva genomföra en större nyemission efter att produkten är lanserad på marknaden under hösten.

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?