1515

Konkursade matkedjan Paradiset tillbaka i digital form: ”Har varit ganska läskigt”

Efter att den ekologiska livsmedelskedjan Paradiset gick i konkurs förra året antogs det till inkubatorn Stings startupprogram. Nu har bolaget återuppstått – helt i digital form. ”Det är både fantastiskt och har varit ganska läskigt”, säger grundaren Johannes Cullberg, som förlorade alla sina pengar i konkursen. 

Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.
Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.Foto:Kate Gabor

I början av 2020 tvingades Paradiset, som grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat, stänga ned sina fysiska butiker i Stockholm och gick sedan i konkurs. Men bara några månader senare fick matkedjan en ny chans när Johannes Cullberg lyckades köpa tillbaka varumärket från konkursboet. 

”Det skulle vara så otroligt dumt att kasta bort. Jag har investerat sex år av min tid på att bygga något, så att ge upp skulle vara att svika mig själv men också de som satsat, investerat och trott på Paradiset”, säger han. 

På frågan om hur han orkade börja om på nytt efter konkursen svarar Johannes Cullberg att drivkraften är att han helt enkelt brinner för Paradisets vision om hållbar och hälsosam mat.

”Jag är vad jag brukar kalla en ‘frustrationsentreprenör’, och jag gör det här för att det behövs. Folkhälsan är på väg ned i skorna och samma sak med planethälsan, så vi måste hitta alternativa vägar att jobba med vad vi äter och hur vi producerar maten.”

I den nya satsningen Paradiset 2.0 fick bolaget också stöd från Sting då det blev antaget till att delta i programmet Incubate. Paradiset och de andra bolagen i programmet fick en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Inkubatorn ger även stöttning kring affärsutveckling, att söka finansiering och att rekrytera medarbetare. 

Läs mer: De tar in 15 nya bolag – ger konkursade Paradiset en ny chans

Sedan två veckor tillbaka är Paradiset nu igång med den nya verksamheten, som denna gång är helt digital. Under coronapandemin har allt fler konsumenter börjat handla på nätet, vilket öppnat upp en möjlighet för Paradiset. Att tävla med stora livsmedelskedjor som Ica och Coop på fastighetsmarknaden var varken ett alternativ eller en möjlighet, säger Johannes Cullberg. 

”I min drömvärld hade jag gärna haft en butik kvar, men det kostar för mycket pengar. Det är väldigt svårt att få butiker med tillräckligt bra läge och då är det svårt att växa, plus att det är extremt kapitalintensivt att bygga fysiska butiker.” 

Johannes Cullberg säger att han använt mycket tid efter konkursen för att analysera vad han själv gjorde fel, och för att analysera vad de bästa aktörerna på den globala marknaden gör. 

Vad kommer ni att göra annorlunda i er affärsmodell den här gången?

”Vi lärde oss väldigt mycket på de tidigare fem åren och det är dels att vi skapat en medlemsmodell likt Spotify eller amerikanska bolag som Costco. Det betyder att du kan handla utan att vara medlem, men om man betalar en månadsavgift får man tillgång till kraftigt nedsatta priser, vilket gör att kunden alltid har en hög rabatt på sortimentet.”

Johannes Cullberg säger att de första två veckorna efter lanseringen har gått bättre än förväntat, då företaget fått in 500 ordrar med ett snittbelopp på 1000 kronor. Paradiset slog också sin egen prognos på 1000 försålda medlemskap och fick istället in 1100 betalande medlemmar. Nästa steg blir att säkra kapital så att de kan arbeta i en högre hastighet och bygga sitt sortiment. 

”Men det är ett maraton och inte en sprint. Och vi kommer ta in kapital framöver, men vi kommer vara väldigt noga med vilka typer av investerare det är så att vi delar samma värderingar. Så det är hjärna, hjärta och pengar”, säger Johannes Cullberg.

Läs mer: Ekologisk mathandelskedja i konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?