1515

Konkursade matkedjan Paradiset tillbaka i digital form: ”Har varit ganska läskigt”

Efter att den ekologiska livsmedelskedjan Paradiset gick i konkurs förra året antogs det till inkubatorn Stings startupprogram. Nu har bolaget återuppstått – helt i digital form. ”Det är både fantastiskt och har varit ganska läskigt”, säger grundaren Johannes Cullberg, som förlorade alla sina pengar i konkursen. 

Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.
Grundaren Johannes Cullberg förlorade alla sina pengar i Paradisets konkurs, men har nu lyckats återuppbygga verksamheten.Foto:Kate Gabor

I början av 2020 tvingades Paradiset, som grundades 2015 och fokuserade på ekologiskt producerad mat, stänga ned sina fysiska butiker i Stockholm och gick sedan i konkurs. Men bara några månader senare fick matkedjan en ny chans när Johannes Cullberg lyckades köpa tillbaka varumärket från konkursboet. 

”Det skulle vara så otroligt dumt att kasta bort. Jag har investerat sex år av min tid på att bygga något, så att ge upp skulle vara att svika mig själv men också de som satsat, investerat och trott på Paradiset”, säger han. 

På frågan om hur han orkade börja om på nytt efter konkursen svarar Johannes Cullberg att drivkraften är att han helt enkelt brinner för Paradisets vision om hållbar och hälsosam mat.

”Jag är vad jag brukar kalla en ‘frustrationsentreprenör’, och jag gör det här för att det behövs. Folkhälsan är på väg ned i skorna och samma sak med planethälsan, så vi måste hitta alternativa vägar att jobba med vad vi äter och hur vi producerar maten.”

I den nya satsningen Paradiset 2.0 fick bolaget också stöd från Sting då det blev antaget till att delta i programmet Incubate. Paradiset och de andra bolagen i programmet fick en investerad summa på 400 000 kronor från Stings investeringsbolag Propel Capital. Inkubatorn ger även stöttning kring affärsutveckling, att söka finansiering och att rekrytera medarbetare. 

Läs mer: De tar in 15 nya bolag – ger konkursade Paradiset en ny chans

Sedan två veckor tillbaka är Paradiset nu igång med den nya verksamheten, som denna gång är helt digital. Under coronapandemin har allt fler konsumenter börjat handla på nätet, vilket öppnat upp en möjlighet för Paradiset. Att tävla med stora livsmedelskedjor som Ica och Coop på fastighetsmarknaden var varken ett alternativ eller en möjlighet, säger Johannes Cullberg. 

”I min drömvärld hade jag gärna haft en butik kvar, men det kostar för mycket pengar. Det är väldigt svårt att få butiker med tillräckligt bra läge och då är det svårt att växa, plus att det är extremt kapitalintensivt att bygga fysiska butiker.” 

Johannes Cullberg säger att han använt mycket tid efter konkursen för att analysera vad han själv gjorde fel, och för att analysera vad de bästa aktörerna på den globala marknaden gör. 

Vad kommer ni att göra annorlunda i er affärsmodell den här gången?

”Vi lärde oss väldigt mycket på de tidigare fem åren och det är dels att vi skapat en medlemsmodell likt Spotify eller amerikanska bolag som Costco. Det betyder att du kan handla utan att vara medlem, men om man betalar en månadsavgift får man tillgång till kraftigt nedsatta priser, vilket gör att kunden alltid har en hög rabatt på sortimentet.”

Johannes Cullberg säger att de första två veckorna efter lanseringen har gått bättre än förväntat, då företaget fått in 500 ordrar med ett snittbelopp på 1000 kronor. Paradiset slog också sin egen prognos på 1000 försålda medlemskap och fick istället in 1100 betalande medlemmar. Nästa steg blir att säkra kapital så att de kan arbeta i en högre hastighet och bygga sitt sortiment. 

”Men det är ett maraton och inte en sprint. Och vi kommer ta in kapital framöver, men vi kommer vara väldigt noga med vilka typer av investerare det är så att vi delar samma värderingar. Så det är hjärna, hjärta och pengar”, säger Johannes Cullberg.

Läs mer: Ekologisk mathandelskedja i konkurs: ”Känns helt fruktansvärt”

 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?