1515
Annons

Konkurrenterna rasar: ”Förstör förtroendet”

Voi, Tier, Bolt och flera andra mobilitetsaktörer riktar nu gemensam kritik mot norska Ryde, som ställt ut sina elsparkcyklar utan tillstånd.

”Staden bör säkerställa att samma regler gäller för alla, och att de också upprätthålls”, säger Dan Nerén från Nordic Micromobility Association.

Elsparkcyklar från Ryde i Stockholm.
Elsparkcyklar från Ryde i Stockholm.Foto:Ida Hansson Brusewitz

Norsk-svenska Ryde har ställt ut elsparkcyklar i Stockholm utan att ha fått tillstånd av Polismyndigheten.

Bolaget nekades tillstånd i början av året med hänvisning till att de ansökt för sent, men har överklagat beslutet till Förvaltningsrätten.

Att de ändå ställt ut sina elsparkcyklar får nu kritik från den övriga branschen, som tvärtom förhållit sig till Stockholms stads regler.

”Ryde har tidigare placerat ut sina elsparkcyklar i bland annat Växjö och Gävle utan kommunernas tillstånd”, konstaterar Nordic Micromobility Association, NMA, i ett pressmeddelande.

I organisationen ingår Voi, Tier, Bird, Bolt, Dott, Superpedestrian och Lime.

”Det motverkar och förstör det förtroende och den samverkan som företagen inom NMA arbetar för att bygga upp. Som branschorganisation tar vi avstånd från ett sådant agerande.”

Exakt vad som kommer att hända med Rydes elsparkcyklar är oklart. Di har sökt polisen för en kommentar men som inte har återkommit.

”Det är angeläget att vi snabbt förtydligar rådande lagstiftning och på nationell nivå säkerställer att kommuner har rätt verktyg att reglera med. Staden bör dock säkerställa att samma regler gäller för alla, och att de också upprätthålls. Detta för att säkerställa långsiktiga och stabila förhållanden för alla aktörer”, säger Dan Nerén, ordförande, NMA.

Enligt Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén bör polisen börja plocka bort cyklarna direkt, men kan inte säkert svara på att så blir fallet.

Stockholms stad har polisanmält Ryde för tilltaget. 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?