1515

Konkurentens varning: "Matapparna är ett hot mot restauranger"

Restauranger riskerar att hamna i klorna på matappar på samma sätt som hotellen är fast hos Hotels.com och medierna hos Facebook. Det hävdar Per Nord, medgrundare till bolaget Leeroy. 

 

Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.
Per Nord, medgrundare av Leeroy varnar för matapparnas intåg i Sverige.

Innan vi går vidare ska en sak göras tydlig. Leeroy säljer en produkt som är en direkt konkurrent till matappar som Foodora och Uber Eats. Det råder alltså ingen tvekan om att de har egen vinning på att varna för sina konkurrenter. Och varnar, det gör de. 

“Du som restaurangägare lägger massa pengar på att bygga en relation till dina kunder. Att ansluta sig till teknikbolag som Foodora eller Volt innebär att du ger bort dina kundrelationer till dem. När de sen i sin app riktar reklam för en konkurrent till dina kunder finns det ingenting du kan göra”, säger Per Nord, medgrundare till Leeroy. 

Han liknar situationen som restaurangägarna nu står inför med den hotellägarna mötte för några år sedan. 

Hotellägarna är nu bara underleverantörer av rum.

“I dag har Hotels.com tagit över kundrelationen. Hotellägarna är längre ned i värdekedjan och är nu bara underleverantörer av rum till Hotels.coms kunder”.

Leeroys affärsidé är att vara ett alternativ till de stora matleveransapparna. De licensierar ut mjukvaran som krävs för att en restaurang ska kunna ha sin egen beställningsapp. 

“Vi har från början velat sätta restaurangkedjorna i förarsätet. Vi funkar som den interna utvecklingsavdelningen som borde finnas hos dem men som inte finns”, säger Per Nord. 

Leeroy har nyligen fått med sig restaurangkedjorna Holy Greens och Vigårda som kunder. Sedan tidigare använder till exempel Espresso House deras mjukvara. 

“Vi ser att fler och fler är intresserade. Det finns fortfarande tid att agera för att inte hamna i baksätet som i andra branscher”, säger Per Nord. 

Leeroy (NTL) har tagit in kapital från Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Zenith. Deras investering i Leeroy bygger på att fler handlare ska väljer att stå utanför centrala marknadsplatser. 

Plötsligt är det Groupon all over again.

“När en restaurangkedja som Vapiano går in i en leveransapp så blir de plötsligt bara en pizzaleverantör. Leveransapparna kan sedan spela ut aktörer mot varandra genom att ge dem olika mycket utrymme i appen och plötsligt är det Groupon all over again”, säger Christopher Lindfeldt, som representerar ägaren Zenith. 

De stora matleveransapparna bygger i dag sitt värde just genom att ta över den värdefulla kunddatan och relationen till kunderna. Det gör att de med nätverkseffekter på kort tid kan bygga stora värden. För Leeroy gäller därmed det motsatta: De får inte tag på den värdefulla datan utan blir bara en underleverantör till restaurangerna. 

“Det stämmer att Leeroy inte är lika skalbart. Men det vi gör är lönsamt. Fler och fler butiker och restauranger inser att det inte är bra att ge bort datan till aktörer som Klarna eller marknadsplatser vilket är vad vi satsar på”, säger han  

Att stora aktörer väljer att stå utanför de centrala marknadsplatserna märks lite överallt. Starbucks har liksom Espresso House valt att göra sin egen beställningsapp. Cdon har valt att göra sin egen betallösning istället för att samarbeta med Klarna.  Christopher Lindfeldt tror att det här är något som marknaden kommer att se mer av. 

“Det är svårare att bygga marknadsplatser i dag. Vi tittar på branscher där det inte gått så långt att det är försent, som med restaurangerna. De kan fortfarande undvika den här fällan”, säger han. 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?