1515

Kommentar: Vilken popstjärna räddar Soundcloud?

I fjol köpte popstjärnan Jay-Z musiktjänsten Tidal. Han borde ha satsat på Soundcloud istället, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktör på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktör på Di DigitalFoto:Jesper Frisk

När Jay-Z köpte musiktjänsten Tidal i fjol samlade han popvärldens elit för lanseringen. Artister som Madonna, Kanye West, Daft Punk och Beyonce var alla närvarande. De pratade om att revolutionera musikbranschen, om rättvisare villkor för artister och om att sätta musiken snarare än tekniken i första rummet.

Nio månader senare är floppstämpeln ett faktum. Tidal har enligt egna uppgifter lyckats skrapa ihop en miljon betalande användare – en tjugondel så många som Spotify. Det är fortfarande oklart exakt vad som är så revolutionerande med tjänsten.

Kanske borde Jay-Z lägga projektet på hyllan och bli Soundclouds frontfigur istället. För det svenskgrundade bolaget har – faktiskt – potential att infria några av de löften som gavs i samband med Tidal-släppet.

Sedan starten år 2007 har Soundcloud etablerat sig som en av webbens favoritdestinationer för musikhipsters världen över. Tjänsten har vuxit till en populär samlingsplats för små, alternativa och osignade artister, vilket också gett bolaget bakom den en åtråvärd position som grogrund för nästa stora grej i musikvärlden.

Främst beror det på att Soundcloud är en öppen plattform, där vem helst kan ladda upp musik eller ljudklipp. Det är på Spotify och Apple Music (och Tidal) man hittar de senaste släppen från megastjärnor som Taylor Swift och Avicii. På Soundcloud finns istället ändlösa mängder remixar, dj-set och pastischer på gamla tv-spelslåtar att botanisera bland.

Det betyder också att Soundcloud, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, har potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen. Spotify (och Apple Music, Tidal, Deezer och liknande tjänster) sysslar främst med att förändra hur musiken distribueras och hur vi betalar för den. Rättigheterna ligger i stor utsträckning fortfarande inlåsta hos ett litet antal skivbolagsjättar, precis som de alltid har gjort.

Soundcloud har, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen.

Soundcloud kopplar istället ihop musikskapare direkt med lyssnare, helt utan mellanhänder. Resultatet blir ett slags kreativt, användargenererat kaos som påminner om Youtube i dess tidiga dagar.

Youtube är idag en etablerad plantskola för nästa generations tv-stjärnor. Ett Soundcloud som spelar sina kort rätt skulle kunna ta samma position i musikbranschen.  

Tyvärr pekar mycket på att framgångssagan nu stött på rejäla problem. Den prenumerationstjänst som bolagets grundare utlovat är försenad. Fortfarande saknar Soundcloud rättighetsavtal med de flesta av musikbranschens jättar. I fjol backade Twitter från planer på att rakt av förvärva Soundcloud, enligt medieuppgifter.

Di Digitals avslöjande om att bolaget valt att säkra upp sin finansiering i form av ett lån (istället för via en nyemission) kan tolkas som att de nuvarande ägarna inte velat skjuta till mer pengar.

Det är givetvis inte hela svaret, men en namnkunnig popstjärna som frontfigur skulle ge Soundcloud välbehövlig luft under vingarna.

Det vore spännande på riktigt, istället för ännu en Spotify-klon som gör ungefär samma sak som alla andra.

Läs även: Reportage: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Innehåll från HogiaAnnons

Stora fördelar med branschspecifik lösning för HR, lön och ekonomi

System för HR, lön och ekonomi är något alla företag behöver för att få verksamheten att fungera. Men beroende på vilken bransch man verkar inom ser behoven olika ut. Hogia har specialiserat sig på just branschinriktad expertis för att kunna ge sina kunder bästa möjliga stöd oavsett vilka utmaningar området innebär.

Alla företag har sina egna unika utmaningar och samma gäller för olika branscher. Ekonomi-, personal- och lönesystem är en stor del av många verksamheters dagliga arbete och något som fungerar allra bäst när det är väl anpassat. Hogia har därför nischat sig inom skräddarsydda helhetslösningar för olika branscher. Hogiagruppen består av 30 bolag med olika expertisområden. 

– Alla vi branschbolag inom Hogia vill jobba så nära våra kunder som möjligt och vara pålästa kring utmaningarna de möter i sin vardag. Varje bolag har sin branschspecifika support som kan sina kunders avtal och allt som rör lön och ekonomi inom det området, berättar Malin Karmteg, Sales Manager på Hogia Professional Systems.

Växer och krymper med kunderna

Förutom att ha stenkoll på allt från handelsavtal till kollektivavtal så erbjuder Hogia en helhetslösning tack vare ett brett utbud av branschinriktade programvaror. Hogia har även goda relationer med externa samarbetspartners inom olika nischer.

– Vi vill att våra lösningar ska vara hållbara över tid och att vår relation med kunden är ett långsiktigt partnerskap. Kunden ska kunna växa eller krympa i storlek med oss, och vi hjälper dem oavsett vilken fas de befinner sig i. Att få stötta en kund som förvärvar ett nytt bolag, går in i ett nytt verksamhetsområde eller omvandlar delar av sin verksamhet och kunna bidra med vår kunskap är något vi brinner för, säger Caroline Alfredsson, Sales Manager på Hogia Industrial Systems. 

– Vi har en styrka i att vi erbjuder en helhet och ett väldigt brett utbud. Vi kan erbjuda en lösning med terminalsystem, löne- och ekonomisystem och ett transportplaneringsystem till exempel. Sedan så underlättar det att vi pratar kundernas språk och kan både avtalen och terminologin i branschen, fyller Peter Törnqvist, Bolagschef på Hogia Public Systems, i. 

Tillgänglig support

Det personliga är något som genomsyrar hela verksamheten och något som blir särskilt synligt i Hogias support. Medarbetarna sitter i Stenungsund och kan nås inom ett par minuter via både mejl och telefon. Man får också prata med samma team varje gång vilket bygger upp ett förtroende, förklarar Malin Karmteg.

– Många kollegor i branschen går ifrån den personliga supporten men vi tror starkt på att man vill kunna ringa in och prata med någon utan att det ska vara telefonkö och svårt att komma fram. Vi har märkt att detta skapar trygghet och en nära relation till kunderna, avslutar hon.

Läs mer om Hogias lösningar här 

Läs mer om Hogias hållbarhetsarbete här 

 

Mer från Hogia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hogia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?