1515

Kommentar: Vilken popstjärna räddar Soundcloud?

I fjol köpte popstjärnan Jay-Z musiktjänsten Tidal. Han borde ha satsat på Soundcloud istället, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktör på Di Digital
Daniel Goldberg är redaktör på Di DigitalFoto:Jesper Frisk

När Jay-Z köpte musiktjänsten Tidal i fjol samlade han popvärldens elit för lanseringen. Artister som Madonna, Kanye West, Daft Punk och Beyonce var alla närvarande. De pratade om att revolutionera musikbranschen, om rättvisare villkor för artister och om att sätta musiken snarare än tekniken i första rummet.

Nio månader senare är floppstämpeln ett faktum. Tidal har enligt egna uppgifter lyckats skrapa ihop en miljon betalande användare – en tjugondel så många som Spotify. Det är fortfarande oklart exakt vad som är så revolutionerande med tjänsten.

Kanske borde Jay-Z lägga projektet på hyllan och bli Soundclouds frontfigur istället. För det svenskgrundade bolaget har – faktiskt – potential att infria några av de löften som gavs i samband med Tidal-släppet.

Sedan starten år 2007 har Soundcloud etablerat sig som en av webbens favoritdestinationer för musikhipsters världen över. Tjänsten har vuxit till en populär samlingsplats för små, alternativa och osignade artister, vilket också gett bolaget bakom den en åtråvärd position som grogrund för nästa stora grej i musikvärlden.

Främst beror det på att Soundcloud är en öppen plattform, där vem helst kan ladda upp musik eller ljudklipp. Det är på Spotify och Apple Music (och Tidal) man hittar de senaste släppen från megastjärnor som Taylor Swift och Avicii. På Soundcloud finns istället ändlösa mängder remixar, dj-set och pastischer på gamla tv-spelslåtar att botanisera bland.

Det betyder också att Soundcloud, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, har potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen. Spotify (och Apple Music, Tidal, Deezer och liknande tjänster) sysslar främst med att förändra hur musiken distribueras och hur vi betalar för den. Rättigheterna ligger i stor utsträckning fortfarande inlåsta hos ett litet antal skivbolagsjättar, precis som de alltid har gjort.

Soundcloud har, till skillnad från de flesta andra musiktjänster, potential att verkligen rita om maktbalansen i musikbranschen.

Soundcloud kopplar istället ihop musikskapare direkt med lyssnare, helt utan mellanhänder. Resultatet blir ett slags kreativt, användargenererat kaos som påminner om Youtube i dess tidiga dagar.

Youtube är idag en etablerad plantskola för nästa generations tv-stjärnor. Ett Soundcloud som spelar sina kort rätt skulle kunna ta samma position i musikbranschen.  

Tyvärr pekar mycket på att framgångssagan nu stött på rejäla problem. Den prenumerationstjänst som bolagets grundare utlovat är försenad. Fortfarande saknar Soundcloud rättighetsavtal med de flesta av musikbranschens jättar. I fjol backade Twitter från planer på att rakt av förvärva Soundcloud, enligt medieuppgifter.

Di Digitals avslöjande om att bolaget valt att säkra upp sin finansiering i form av ett lån (istället för via en nyemission) kan tolkas som att de nuvarande ägarna inte velat skjuta till mer pengar.

Det är givetvis inte hela svaret, men en namnkunnig popstjärna som frontfigur skulle ge Soundcloud välbehövlig luft under vingarna.

Det vore spännande på riktigt, istället för ännu en Spotify-klon som gör ungefär samma sak som alla andra.

Läs även: Reportage: Sjunger Soundcloud på sista versen?


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?