1515

Kommentar: Svår balansgång i finansieringsdjungeln

"När ägare med vitt skilda intressen gemensamt ska styra bolaget är det som att sätta en grupp dagisbarn att komma överens om vilken färg det ska vara på lekrummet", skriver Viktor Ström. 

Viktor Ström är reporter på Di Digital
Viktor Ström är reporter på Di Digital

I ett börsbolag är det, trots många exempel på motsatsen, oftast ganska enkelt att få ägarna att dra åt samma håll. Det övergripande målet är att öka värdet på bolaget, och därmed på de egna aktierna.

Föreställ dig istället att en ägare sitter på aktier som ger dubbel avkastning vid ett uppköp, en annan har aktier som ger pengarna tillbaka vid en konkurs och en tredje har aktier som blir värda mindre om bolaget tar in nytt kapital.

Du kommer då att få en ägare som gör allt för att bolaget ska bli uppköpt, en annan som vill satsa vilt på tillväxt och en tredje som vill gå försiktigt fram. Så ser verkligheten ut i de flesta snabbväxande teknikbolag i dag.

Fördelen med den vildvuxna floran av finansieringslösningar är att det går att hitta på ett aktieslag som passar varje investerares intressen. Vill du ha pengarna tillbaka vid konkurs? Det fixar vi! Vill du ha extra tilldelning vid en notering? Självklart! 

Lösningarna gör det lättare för bolagen att ta in kapital och de behöver inte heller spä ut sitt innehav lika mycket när de gör det. Som en bonus hakar vi journalister gärna på när det går att sätta miljardrubriker.

Baksmällan kommer efteråt. För när ägarna med vitt skilda intressen gemensamt ska styra bolaget är det som att sätta en grupp dagisbarn att komma överens om vilken färg det ska vara på lekrummet. 

Att driva ett snabbväxande teknikbolag är svårt som det är. Med en ägargrupp fylld av särintressen riskerar det att bli för komplicerat. 

I förra veckan tog till exempel Spotify in nytt kapital i form av ett konvertibellån. Investerarna ges rätt att omvandla lånet till aktier om Spotify går till börsen. Men priset på aktierna blir inte detsamma som noteringskursen utan investerarna får 20 procents rabatt.

Med andra ord 20 procents garanterad vinst i händelse av en börsnotering.

Kommer de nya investerarna att vilja avvakta med en notering för att det kan vara bättre för bolaget Spotify? Nej, sannolikt inte.

Det här är den verkliga risken med preferensaktierna. Att driva ett snabbväxande teknikbolag är tillräckligt svårt som det är. Med en ägargrupp fylld av olika särintressen riskerar det att bli för komplicerat. Det finns dock en lösning: Börsen.

 Vid en notering rensas det upp bland de spretiga ägarintressena. För en hel del teknikbolag som gottat sig åt påhittade miljardvärderingar kommer klivet till börsen att vara ett stålbad.

Den fina värderingskurvan kommer att ta en djup sväng nedåt. Det kommer inte vara vackert, men är nog vad som krävs för att ta sig ut innan man helt förlorar sig i preferensdjungeln.

Läs även: Superaktier blåser upp techbolagens värderingar 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?