1515

Kommentar: Spelbolagen håller liv i internets bakgård

De börsnoterade spelbolagen är huvudfinansiärer till streaming, fildelning och porr på nätet. Alla andra påståenden är rökridåer. Det skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

I internets barndom var webben en tummelplats för olaglig nedladdning och nakenbilder. Med tiden har det förändrats. Nya tjänster och hårdare reglering har knuffat porr och fildelning allt längre ned på topplistorna över de mest besökta sajterna. Men en del biter sig fast. Sajterna Dreamfilm, Flashback och The Pirate Bay finns till exempel kvar bland de 30 mest besökta sajterna i Sverige.

De stora annonsörerna är i samtliga fall välkända, börsnoterade spelbolag.

Dreamfilm, som streamar film utan upphovsrättshavarnas tillstånd, har fler besökare än Netflix i Sverige. De tjänar pengar på annonser. Man skulle kunna tänka sig att det är mindre nogräknade tjänster som väljer att synas där, och visst penisförstoring och postorderfruar har sin beskärda del. Men de stora annonsörerna är i samtliga fall välkända, börsnoterade spelbolag.

LÄS GRANSKNINGEN: Börsens spelbolag annonserar på porr- och piratsajter

Samma sak gäller för Piratebay,  Flashback och de stora porrsajterna: De finansieras till stor del av spelbolag. Börsnoterade bolag som Leovegas, Unibet och Mr Green dyker upp på i stort sett varenda sajt.

Internets bakgård hålls vid liv och tjänar pengar tack vare de här spelbolagen. Bolagen kan givetvis skylla på att det är mellanhänder och annonsnätverk som placerat ut annonserna. Men så länge bolagets ledningar i alla fall har testat att surfa på nätet de senaste åren har de sett var deras annonser ligger.

Givetvis känner bolagen till att de är huvudfinansiärer till sajter som sprider porr, piratkopior och förtal. Detsamma gäller bolagens ägare som omfattar i stort sett varenda stor fondförvaltare i Sverige.

De finansierar brott, men begår inte själva brott.

Så varför gör de det? Den enkla förklaringen är att det är billigare att köpa annonsplats på en mindre nogräknad sajt och marknadsföringskostnaderna är skillnaden mellan vinst och förlust för spelbolagen.

Spelbolagen gör heller inte något olagligt. De finansierar brott, men begår inte själva brott.

Att hålla liv i internets bakgård är helt enkelt det pris, och det ansvar, ägarna får bära för att hålla uppe tillväxten.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?