1515
Annons

Kommentar: Politikerna missar en guldchans

"Det krävs inte mycket för att locka förmögna investerare på upptäcksresa ut i landet. Det är en guldchans för framsynta lokalpolitiker", skriver Daniel Goldberg. 

Daniel Goldberg, Di Digital
Daniel Goldberg, Di DigitalFoto:Jesper Frisk

Å ena sidan är det inte alls konstigt. Att svenska startupföretag som vill växa styr mot Stockholm är lika naturligt som att de med blicken på USA slår upp kontor i Silicon Valley.

Å andra sidan visar Di Digitals granskning på en häpnadsväckande skev fördelning av de stora riskkapitalbolagens investeringar. Även borträknat fjolårets jätteinvestering i Spotify går 82 procent av pengarna till bolag i Stockholmsregionen. Utan statliga Almi som motvikt hade balansen tippat ännu mer till huvudstadens fördel.

Klart är att det inte saknas bolag att investera i. Flera av de senaste årens största svenska techsuccéer har vuxit fram på andra håll än i Stockholm. Nasdaqnoterade Qliktech, idag med ett börsvärde på nära 20 miljarder kronor, har sina rötter i Lund. Miljardvärderade Neo Technology, med kunder som Cisco, Walmart och Ebay, föddes i Malmö.

Självklart blir affärerna fler när du kan träffa din motpart över lunch istället för efter en fyra timmar lång tågresa.

 

Det vore fel att kräva riskkapitalisterna på en förändring. Deras jobb är att skapa tillväxt och tjäna pengar, inte att bedriva fördelningspolitik. Självklart blir affärerna fler och lättare när du kan träffa din motpart över lunch istället för efter en fyra timmar lång tågresa.

Däremot finns här en guldchans för politikerna. För det krävs inte mycket för att locka investerarna ut på upptäcksresa i landet.

Ett aktuellt exempel är företagsacceleratorn Think, som finansieras av Helsingborgs stad. Think knöt nyligen till sig de tunga, Stockholmsbaserade riskkapitalbolagen EQT Ventures, Northzone och Creandum som samarbetspartner. Det ska leda till mer regelbundna möten mellan lokala startupföretag och huvudstadens investerare. Förhoppningsvis med fler och större affärer som resultat.

Det är ett utmärkt initiativ. Och ett som borde studeras noga av andra lokalpolitiker som vill få det svenska internetundrets stjärnglans att skina även över sina hemstäder.

Läs även: Stockholm slukar techinvesteringarna

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera