1515

Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.

Det har gått elva år sedan tre studenter på Handelshögskolan, knappt torra bakom öronen, startade Klarna. Betaltjänsten blev en dundersuccé och lockade redan 2010 till sig en investering från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta riskkapitalbolag.

Redan då borde storbankerna ha vaknat av en ångestattack. Istället öppnade de ena ögat, såg hur det prasslade i buskarna, och somnade om.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Samma sak hände 2014, då Klarna gick om Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans sett till omsättning.

 

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar

 

Små tecken på liv har visserligen anats även under de trötta åren. 2012 startade storbankerna betalappen Swish, som visserligen är en dundersuccé, men ändå väl inom ramen för den traditionella verksamheten. Och samma år gjorde SEB Private Equity en mindre investering i betaltjänsten Izettle.

Men för det mesta har man sovit tungt.

Under tiden har Avanza Bank, Nordnet, Izettle och Klarna vuxit till bolag med värderingar i miljardklassen. I deras kölvatten har dussintals fintech-bolag dykt upp. Enbart NFT Ventures, ett riskkapitalbolag inriktat på finansiell teknik, har investerat i 16 fintechbolag.

Det finns appar för den som vill spara till sin pension, appar för den som vill betala räkningar med kreditkortet, appar för mobila betalningar och appar för den som vill investera genom att låna pengar direkt till småföretagare eller mindre fastighetsprojekt.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Fortsätter trenden behöver vi vanliga konsumenter snart inte storbankerna. Det enda de är bra för är bolån, tänker många. Och även där utsätts de för konkurrens.

 

Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt i en desperat jakt efter fintech-bolag

 

Men nu har syndaren vaknat. Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt, yrvakna och hungriga, i en desperat jakt efter fintech-bolag.

Swedbank gick i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna.

Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Att SEB och Creades nu står för merparten av de 85 Mkr som ekonomiappen Tink tar in är ett slutgiltigt tecken på uppvaknaden. Appen hjälper oss vanliga småsparare att ha koll på våra utgifter – att se hur mycket vi faktiskt lägger på caffe latte varje månad, till exempel.

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar. Och som med all säkerhet blir en del av framtidens tjänsteutbud.

En gissning är att den unga sparappen Dreams får en ny delägare snart.

Läs mer: Dreams lanserar spar-robot på Facebook

En annan gissning, som jag får kredda min kollega Viktor Ström för, är att bankerna i framtiden blir ett slags App Store för fintechtjänster. Alltså att de köper in sig i de mest lovande satsningarna och marknadsför dem som separata munsbitar på egna plattformar knutna till sin app, webbplats och kanske även kontoren.

SEB är öppna med att förvärv av fintech-bolag numera är en del av en ny och förändrad strategi.

Läs mer: Tink till Holland – samarbetar med storbank

”Det här är vad våra kunder vill ha idag”, sa Christoffer Malmer, divisionschef på företag och privatkunder på SEB, till min kollega Mimi tidigare idag.

Se där! SEB vill ge kunderna vad kunderna vill ha. Det är ingen dum utgångspunkt.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?