1515

Kommentar: ”Nu börjar fintech-kampen”

Efter ett årtionde i ide har björnarna äntligen vaknat. SEB:s jätteinvestering i Tink är ett tecken på en stundande fintech-kamp bland storbankerna, skriver DI Digitals Jonas Leijonhufvud.

Det har gått elva år sedan tre studenter på Handelshögskolan, knappt torra bakom öronen, startade Klarna. Betaltjänsten blev en dundersuccé och lockade redan 2010 till sig en investering från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys främsta riskkapitalbolag.

Redan då borde storbankerna ha vaknat av en ångestattack. Istället öppnade de ena ögat, såg hur det prasslade i buskarna, och somnade om.

Läs mer: SEB gör jätteinvestering i sparappen Tink

Samma sak hände 2014, då Klarna gick om Handelsbankens dotterbolag Handelsbanken Finans sett till omsättning.

 

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar

 

Små tecken på liv har visserligen anats även under de trötta åren. 2012 startade storbankerna betalappen Swish, som visserligen är en dundersuccé, men ändå väl inom ramen för den traditionella verksamheten. Och samma år gjorde SEB Private Equity en mindre investering i betaltjänsten Izettle.

Men för det mesta har man sovit tungt.

Under tiden har Avanza Bank, Nordnet, Izettle och Klarna vuxit till bolag med värderingar i miljardklassen. I deras kölvatten har dussintals fintech-bolag dykt upp. Enbart NFT Ventures, ett riskkapitalbolag inriktat på finansiell teknik, har investerat i 16 fintechbolag.

Det finns appar för den som vill spara till sin pension, appar för den som vill betala räkningar med kreditkortet, appar för mobila betalningar och appar för den som vill investera genom att låna pengar direkt till småföretagare eller mindre fastighetsprojekt.

Läs mer: Tio heta bubblare inom fintech

Fortsätter trenden behöver vi vanliga konsumenter snart inte storbankerna. Det enda de är bra för är bolån, tänker många. Och även där utsätts de för konkurrens.

 

Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt i en desperat jakt efter fintech-bolag

 

Men nu har syndaren vaknat. Solen skiner med bländande strålar, isarna har smällt och bankerna ramlar runt, yrvakna och hungriga, i en desperat jakt efter fintech-bolag.

Swedbank gick i februari ut med att man är öppen för både samarbeten och regelrätta förvärv av nya fintechbolag. Nordea har startat ett acceleratorprogram för fintechbolag för att komma närmare den nya tekniken. Och härom månaden aviserade Handelsbanken att man startar affärsområdet Ecster, en direkt konkurrent till Klarna.

Läs mer: Handelsbanken lanserar Klarna-konkurrent

Att SEB och Creades nu står för merparten av de 85 Mkr som ekonomiappen Tink tar in är ett slutgiltigt tecken på uppvaknaden. Appen hjälper oss vanliga småsparare att ha koll på våra utgifter – att se hur mycket vi faktiskt lägger på caffe latte varje månad, till exempel.

Det är precis denna typ av lustfyllda, engagerande tjänster som bankerna i dag saknar. Och som med all säkerhet blir en del av framtidens tjänsteutbud.

En gissning är att den unga sparappen Dreams får en ny delägare snart.

Läs mer: Dreams lanserar spar-robot på Facebook

En annan gissning, som jag får kredda min kollega Viktor Ström för, är att bankerna i framtiden blir ett slags App Store för fintechtjänster. Alltså att de köper in sig i de mest lovande satsningarna och marknadsför dem som separata munsbitar på egna plattformar knutna till sin app, webbplats och kanske även kontoren.

SEB är öppna med att förvärv av fintech-bolag numera är en del av en ny och förändrad strategi.

Läs mer: Tink till Holland – samarbetar med storbank

”Det här är vad våra kunder vill ha idag”, sa Christoffer Malmer, divisionschef på företag och privatkunder på SEB, till min kollega Mimi tidigare idag.

Se där! SEB vill ge kunderna vad kunderna vill ha. Det är ingen dum utgångspunkt.


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?