1515

Kommentar: MTG byter kanal från Ryssland till Youtube


Den senaste månaden har mediebolaget MTG visat att de på allvar håller på att byta kanal. En rysk försäljning och ett svenskt köp pekar ut framtidens inriktning.

I veckan kom nyheten att MTG, till slut, fått ett bud på sin ryska verksamhet CTC Media. Bolaget har varit en elefant i rummet ända sedan Ukrainakrisen drog igång och Rysslands president Vladimir Putin lagstiftade bort möjligheten för utlänningar att vara majoritetsägare i ryska mediebolag. MTG har tvingats rea ut ett bolag som varit en kassako för dem. Värdet på CTC har rasat i takt med Rysslands aggressiva utrikespolitik men budet som ger MTG 856 miljoner kronor för CTC Media är i alla fall en väg ut ur den ryska rävsaxen. 

Ett problem löst alltså. Men det finns fler på vd:n Jørgen Madsens “att göra”-lista. Den stora utmaningen är naturligtvis hur MTG ska lyckas ställa om sin verksamhet när tittarna flyr linjär-TV till strömmade medier. 

Streamingtjänsten Viaplay och acceleratorn MTGx har så här långt varit MTG:s recept för att ta sig ur linjär-tv-beroendet. Men inom Kinnevikssfären har det klagats på att MTGx hittils kostat mycket och levererat lite. Det har till och med ryktats om att prestigevärvningen till MTGx, Richard Steiber, är på väg bort från sin nuvarande tjänst

Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott.

 

Nu i juli har dock två förvärv visat att MTG är beredda att lägga mer torrt krut (läs: pengar) bakom ambitionen att digitialisera sin affär. 

 * I förra veckan köpte MTG majoriteten av aktierna i det tyska esportsbolaget Turtle Entertainment för 720 Mkr. 

* Nu köper MTG majoriteten av aktierna i Youtubenätverket Splay. En betydligt mindre affär men ändå en viktig fingervisning om att ambitionerna om en digital omställning fortsatt är på största allvar. 

I båda fallen har de uppköpta bolagen varit snabba med att påpeka att det inte saknats villiga köpare. Men de har valt att sälja till MTG för att de ser en möjlighet att växa tillsammans med dem. Att MTG åtnjuter den statusen är ett gott tecken när de ska parera för alla som de närmsta åren kommer att stänga av tv:n för gott. 

Läs mer: Vigor Sörman: "Vi kommer inte att flytta in hos MTG".


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?