1515
Annons

Kommentar: Därför sågar alla (med rätta) Telias kampanj om fri surf

Telias erbjudande om fri surf på sociala medier möts av kraftiga protester. Satsningen är ett hårt slag mot idén om ett fritt och öppet internet, skriver Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.Foto:Jesper Frisk

Föreställ dig följande:

Året är 2020. Du går in i en mobilbutik för att välja abonnemang till din nyinköpta Iphone 10s.

Men tiden då valet stod mellan samtalsminuter, sms och gigabyte surf är förbi. Nu tvingas du istället välja – och välja bort – vilka delar av nätet du vill kunna nå i mobilen.

Köper du ett abonnemang hos Telia? Då ingår Facebook, Netflix, DN och Expressen.

Hos Tele2 får du istället Snapchat, Twitter, HBO Nordic, Aftonbladet och Svd.

Tre erbjuder tilläggspaketet “amerikanska medier”. Då får du även läsa New York Times och Wall Street Journal.

Dock har operatörens Hong Kong-baserade ägarbolag Hutchison Whampoa blockerat Washington Post, som publicerat en lång rad kritiska artiklar om den kinesiska regimen.

Vill du – hemska tanke – kunna läsa även mindre etablerade och nogaräknade sajter? Kanske skvallret på forumet Flashback? Eller tidsskriften Expos bevakning av främlingsfientliga och rasistiska rörelser i Sverige? Då får du snällt betala extra.

Låter det som en orimlig framtidsvision? Ändå är det precis ditåt vi är på väg.

Telias nya satsning på gratis surf i sociala medier har utlöst kraftiga protester.  I korthet handlar det om att kunderna får surfa gratis på tjänster som Facebook, Instagram, Twitter, Whatsapp och Kik, mot att de lovar att uppträda "schysst" och ta ställning mot näthat. Erbjudandet är i sig en logisk fortsättning på Tres lansering i somras om kostnadsfri streaming på (vissa) musiktjänster.

Men bakom de peppiga reklambudskapen och de till synes så generösa erbjudandena döljer sig en verklighet som kan få enorma konsekvenser för hur nätet och den digitala ekonomin fungerar.

Kärnan i frågan om nätneutralitet är denna: Ska internet vara en fri och öppen plats för informations- och åsiktsutbyte? Eller ett slags digital kabel-tv, som styckas upp och paketeras i olika kanaler och erbjudanden, beroende på vem som skickar dig dina månadsfakturor?

För alla som tror och hoppas på nätet som ett demokratiskt verktyg, en plats för öppen och fri diskussion där svaga röster får kraft att höras, borde svaret vara uppenbart.

För alla som tror och hoppas på nätet som ett demokratiskt verktyg borde svaret vara uppenbart. 

 

Samma sak för entreprenörer som försöker hitta sin plats i en nätekonomi som i allt högre grad domineras av stora, etablerade jättar.

Tänk att du lanserar en innovativ och revolutionerande musiktjänst, överlägsen allt annat på marknaden idag. Så länge kunderna du försöker nå får Spotify gratis – men tvingas betala för din konkurrerande tjänst – spelar det föga roll hur mycket bättre du är.

Telias egna uttalanden tyder på att man antingen inte förstår detta, eller medvetet spelar dumma. “Vi gör ingen prioritering av trafik eller någon typ av blockering”, skriver bolagets kommunikationschef Roberta Ahlenius på bolagets sajt, och missar helt att olika priser på olika former av data givetvis också är en form av prioritering.

För operatörerna kokar det hela ned till en överlevnadsfråga. Utan möjligheten att särskilja sina erbjudanden tvingas de till en konkurrenssituation där det enda som i praktiken skiljer dem åt är prislappen de sätter på sina samtalsminuter och gigabyte. Att få ihop enorma investeringar i nätutbyggnad med ständigt sjunkande datapriser blir till en affärsmässig mardröm.

Så klart att det känns lockade att skruva lite på kranarna. Att skaffa sig konkurrensfördelar genom att erbjuda gräddfiler för populära tjänster.

Och samtidigt förpassa de icke-utvalda till en långsam svältdöd utanför operatörernas välsignade frizoner.

Sällan har uttrycket sluttande plan känts så välfunnet.


Innehåll från InnencoAnnons

Här är tekniken som drastiskt minskar energiförbrukningen

Höga elpriser, överbelastat elnät och energianvändningens påverkan på klimatet är några relaterade ämnen som de flesta troligtvis blivit bekanta med den senaste tiden. Ett företag vars teknik kan rå bot på detta är Innenco. Med visionen att revolutionera bygg- och energibranschen levererar de ett energisnålt koncept som minimerar både driftkostnader och effekttoppar, samtidigt som det ökar inomhuskomforten.

Innenco grundades år 2015 och är idag ledande inom forskning och utveckling av uppvärmning, kylning och energilagring för alla slags byggnader. Deras nya koncept består av produkten Active Elements och verktyget Innenco Smart Control som tillsammans har påvisat en minskning av energianvändningen med 75 procent under kalla klimatförhållanden och 40 procent under varma klimatförhållanden. Den revolutionerande tekniken har redan beprövats av flertalet kunder och stora aktörer. Innenco har även fått internationellt erkännande av Sveriges Energibyrå, IVL Miljöinstitut, Smart City Sweden och North American realestate developers. 

Så här fungerar det

Konceptet består av ett lågtemperatursystem med Innencos egenutvecklade värmeväxlare, Active Elements, och egna styrsystem som bidrar till att fördela värme och kyla på det mest optimala sättet i en byggnad. Tekniken integreras med verktyget Smart Control, ett datorsystem med unik potential att lokalisera små temperaturskillnader från olika zoner. Värme som skapas i exempelvis ett serverrum kan således användas för att öka temperaturen i en annan del av byggnaden.

– Vanligtvis krävs en värmetillförsel på 50 grader för att bibehålla en inomhustemperatur på 22 grader. Med vår teknik som enkelt kan installeras i golv, väggar och tak krävs istället enbart 25 grader för att hålla samma temperatur. För att skapa inomhuskyla, som utgör en större energibov än uppvärmning, är vår teknik även överlägsen och kräver inte lika stor mängd vatten som andra äldre system, berättar Stephen Bruce, styrelseledamot på Innenco. 

Innenco på väg in i framtiden

Med flertalet godkända patent gör Innenco nu sig redo för börsnotering och påbörjar en kommersialisering i Sverige, Europa och Mellanöstern. De är även delaktiga i projekt i Indien och Kina. 

– Målet är att utveckla vår patentportfölj för att sedan i framtiden ta fram och sälja produkter som är anpassade för vår teknik och våra system. Vi kommer bland annat ta fram värmepumpar och solceller som är anpassade för våra lågtempererade system. Vi vill kunna bidra till att fastigheter blir mer självförsörjande inom energi, får lägre driftkostnader och ett mer balanserat inomhusklimat, säger Stephen Bruce.

Innencos framtid är ljus, med sin teknik och produkter kommer de kunna bidra till att företag världen över kan driva en betydligt mer klimatsmart verksamhet. I sin tur kommer de att kunna leda till ett mer hållbart samhälle. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Innenco och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?