1515

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Oavsett vem som ligger bakom de suspekta länkarna till Catena Medias sajter har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Frågan är om investerarna förstår det, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.Foto:Jesper Frisk

Vanliga webbsurfare tänker sällan på det, men det pågår en ständig kamp om sökresultaten som du får upp på Google.

Att rankas högt av världens största sökmotor är avgörande för i stort sett alla verksamheter på nätet. Medier, e-handlare och spelföretag är alla i någon mån beroende av sin ställning i Googles sökresultat.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Ju högre upp, desto mer trafik – studier har visat att de första fem träffarna snor åt sig 70 procent av alla klick.

Kring detta har en stor och lukrativ industri blommat upp. Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är svårbegripligt för de flesta. 

I branschen lånar man sin terminologi från hackarvärlden och skiljer på “white hat SEO” – grepp som syftar till att hjälpa Google att hitta bra och relevant innehåll – och “black hat SEO” – som handlar om att på olika vis manipulera eller lura Googles algoritmer.

Catena Media, som nyligen noterades på First North med ett börsvärde på cirka 2 miljarder kronor, sysslar med just sökmotoroptimering. Bolaget tjänar sina pengar på att driva trafik till spelbolag som Betsson, Unibet, Mr Green och Leovegas.

Det gör Catena Media genom portalsajter som johnslots.com, där bolaget samlar olika erbjudanden från betalande kunder.

Catenas portalsajter får åtminstone delvis sin trafik från porrsajter och förekommer i länklistor med eskortsajter och olagliga strömningstjänster, visar Di Digitals granskning.

Varför är det så? Enligt bolagets grundare Erik Bergman handlar det om medvetet sabotage. Konkurrenter ligger bakom länkarna, som syftar till att skjuta ned Catenas sajter i Googles sökresultat.

Stämmer det? Det är omöjligt att avgöra. Men oavsett vem som ligger bakom har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer för att städa bort manipulerade sökresultat.

Upptäckta syndare straffas hårt. Inte sällan utestängs de oceremoniellt från resultatlistorna. “Svartlistning” kallas det i webbvärlden.

Just det hände den svenske webbentreprenören Ted Valentin sommaren 2009. Han driver populära tjänster som pizzakartan.se och restaurangkartan.se, alla högt rankade av Google.

Sökjätten misstänkte att någonting inte stod rätt till och plockade bort Ted Valentins sajter från resultaten. 80 procent av trafiken försvann över en natt.

Google ångrade sig senare och bad om ursäkt. Men händelsen visar tydligt på den kraft som världens största sökföretag besitter.  

”Google har många miljarder att spendera på att jaga fulspelande sökordsoptimerare. Man är en indexuppdatering från döden”, säger en av Di Digitals källor i SEO-världen.

Frågan är om Catena Medias aktieägare förstår den saken.

Uppdatering: En tidigare formulering i texten kunde uppfattas som att Ted Valentin brutit mot Googles regelverk. Det stämmer inte och Di Digital ber om ursäkt för otydligheten. 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?