1515

Kommentar: Catena Media leker med Google-elden

Oavsett vem som ligger bakom de suspekta länkarna till Catena Medias sajter har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Frågan är om investerarna förstår det, skriver Di Digitals Daniel Goldberg.

Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.
Daniel Goldberg är redaktionschef på Di Digital.Foto:Jesper Frisk

Vanliga webbsurfare tänker sällan på det, men det pågår en ständig kamp om sökresultaten som du får upp på Google.

Att rankas högt av världens största sökmotor är avgörande för i stort sett alla verksamheter på nätet. Medier, e-handlare och spelföretag är alla i någon mån beroende av sin ställning i Googles sökresultat.

Läs mer: Porr- och piratlänkar till Catena Media

Ju högre upp, desto mer trafik – studier har visat att de första fem träffarna snor åt sig 70 procent av alla klick.

Kring detta har en stor och lukrativ industri blommat upp. Sökmotoroptimering, förkortat SEO, är svårbegripligt för de flesta. 

I branschen lånar man sin terminologi från hackarvärlden och skiljer på “white hat SEO” – grepp som syftar till att hjälpa Google att hitta bra och relevant innehåll – och “black hat SEO” – som handlar om att på olika vis manipulera eller lura Googles algoritmer.

Catena Media, som nyligen noterades på First North med ett börsvärde på cirka 2 miljarder kronor, sysslar med just sökmotoroptimering. Bolaget tjänar sina pengar på att driva trafik till spelbolag som Betsson, Unibet, Mr Green och Leovegas.

Det gör Catena Media genom portalsajter som johnslots.com, där bolaget samlar olika erbjudanden från betalande kunder.

Catenas portalsajter får åtminstone delvis sin trafik från porrsajter och förekommer i länklistor med eskortsajter och olagliga strömningstjänster, visar Di Digitals granskning.

Varför är det så? Enligt bolagets grundare Erik Bergman handlar det om medvetet sabotage. Konkurrenter ligger bakom länkarna, som syftar till att skjuta ned Catenas sajter i Googles sökresultat.

Stämmer det? Det är omöjligt att avgöra. Men oavsett vem som ligger bakom har världens största internetföretag förklarat krig mot beteendet. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer för att städa bort manipulerade sökresultat.

Upptäckta syndare straffas hårt. Inte sällan utestängs de oceremoniellt från resultatlistorna. “Svartlistning” kallas det i webbvärlden.

Just det hände den svenske webbentreprenören Ted Valentin sommaren 2009. Han driver populära tjänster som pizzakartan.se och restaurangkartan.se, alla högt rankade av Google.

Sökjätten misstänkte att någonting inte stod rätt till och plockade bort Ted Valentins sajter från resultaten. 80 procent av trafiken försvann över en natt.

Google ångrade sig senare och bad om ursäkt. Men händelsen visar tydligt på den kraft som världens största sökföretag besitter.  

”Google har många miljarder att spendera på att jaga fulspelande sökordsoptimerare. Man är en indexuppdatering från döden”, säger en av Di Digitals källor i SEO-världen.

Frågan är om Catena Medias aktieägare förstår den saken.

Uppdatering: En tidigare formulering i texten kunde uppfattas som att Ted Valentin brutit mot Googles regelverk. Det stämmer inte och Di Digital ber om ursäkt för otydligheten. 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?