1515
Annons

Kökssajten Bagaren och Kocken växer över miljarden: ”Otroligt år”

Köksspecialisten Bagaren och Kocken blomstrar under pandemin och omsätter nu över miljarden. 

”Det var ett helt otroligt år och 2021 har fortsatt väldigt bra”, säger Christina Ståhl, vd för Bagaren och Kocken Group.

Christina Ståhl, vd för Bagaren och Kocken.
Christina Ståhl, vd för Bagaren och Kocken.

Bagaren och Kocken som erbjuder köksmaskiner och köksredskap, gick från att omsätta 496 miljoner till 932 miljoner 2020.

”Det var ett helt otroligt år och 2021 har fortsatt väldigt bra”, säger Christina Ståhl. Intresset för matlagning och bakning närmast exploderade under pandemin, menar hon. Allt fler arbetade hemifrån och fokuserade på hem och familj.

Bolaget fick rekrytera 40 personer under 2020 för att kunna följa försäljningsutvecklingen.

”Som för alla andra så fick vi ju väldigt kort tid på oss att ställa om. Pandemin slog ju till nästan över en natt. Det krävde ett fantastiskt jobb på alla håll och kanter i organisationen.”

Christina Ståhl poängtera att en del av framgången berodde på att bolaget redan i början av 2020 hade gjort flera kloka initiativ och i Q1 2020 redan ökade med 55 procent mot föregående år.

”Vi hade rätt processer på plats och pandemin gav oss sedan en extra skjuts med alla dess effekter.”

Hon påpekar även vikten av det hårda arbetet som skedde när effekten slog till och efterfrågan ökade. Samarbetet med leverantörer var även avgörande för att bolaget kunde uppnå de goda resultaten för 2020.

En annan framgångsfaktor var att bolaget hade god varuberedskap i sitt lager när efterfrågan ökade, något som de även har i år trots rådande frakt- och komponentbrist.

”Vi har varit ute i god tid för att säkra våra volymer, och kommer definitivt ha julklappar redo.”

De senaste månaderna när restriktionerna har släppt på många håll i Norden så har tillväxten bromsat upp något menar Christina Ståhl.

”Men då måste man komma ihåg att vi nu jämför oss med månader då vi hade över 100 procent tillväxt”, säger hon, och fortsätter:

”När vi summerar 2021 hittills så är vi jätteglada för vår tillväxt på 14 procent, på toppen av fjolårets kanonsiffror.”

Bolaget grundades 2005 av paret Hanna och Ulf Kihlberg i deras villa i Göteborg. Bolaget köptes sedan helt upp 2017 av Egmont. Bagaren och Kocken har även varumärkena Kitchen One och Robotexperten och finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. 

I Göteborg finns de ännu. De har nu flyttat till nya rymligare lokaler och har i dag över 131 anställda, varav 6 sitter i Danmark.

Bagaren och Kocken håller ihop lager och kontor för att hålla teamet sammansvetsat.

”Tack vare den fina tillväxten har vi nu flyttat till nytt kontor och lager i Torslanda, Göteborg. Vi är på en spännande resa och fortsätter och växa.”

Bagaren och Kocken arbetar även för att öka hållbarheten. Dels genom en översyn av samarbetspartners och sortiment, men även andra initiativ.

”Vi är i nu med i ett forskningsprojekt med Chalmers tekniska högskola, och investerar för att på sikt minimera hur mycket luft som finns i de paket vi skickar ut. I dessa frågor händer det mycket nu och där vill vi ligga i frontlinjen.”


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?