1515
Annons

Klimatmäter åt Klarna och Nordea – fyller kassan med 150 miljoner

Svenska startupbolaget Doconomy klimatmäter konsumtion åt Klarna och Nordeas kunder. Nu tar de in 150 miljoner kronor i riskkapital och gasar internationellt.  

Doconomys grundare Mathias Wikström, vd, och Johan Pihl, innovationschef. Till höger: Bolagets app med klimatberäkning på transaktionsnivå.
Doconomys grundare Mathias Wikström, vd, och Johan Pihl, innovationschef. Till höger: Bolagets app med klimatberäkning på transaktionsnivå.

Doconomy startades 2018 med en affärsidé om att visa vilken klimatpåverkan olika inköp har – och att ge konsumenter möjlighet att klimatkompensera för dem. 

Idén fick snabbt spridning och lockade redan 2019 en investering från Mastercard, som samarbetar med dem globalt. 

Två år senare jobbar Doconomy med banker, fintechbolag och e-handlare som når 360 miljoner kunder i 20 länder. I Sverige är Klarna, Nordea NDA SE -3,11% Dagens utveckling och Ålandsbanken bolagets tre viktigaste partners.

”I Klarnas app kan man se sin klimatpåverkan per konsumtionskategori. Man kan även bidra till projekt som tar hand om vår planet”, säger vd Mathias Wikström.

Någon vinstdrivande verksamhet är det inte tal om ännu. Omsättningen för 2020 uppgick till 13,7 miljoner kronor och resultatet landade på -37 Mkr. Men man har en licensbaserad intäktsmodell som baseras på användarvolymer – något som bådar gott för intjäningen om tillväxten är god.

”Vi växer snabbt och är 50 medarbetare idag. Nästa år ska tjänsten vara tillgänglig för en halv miljard kort. Ambitionen är att nå breakeven 2023” säger vd:n.

För att finansiera sin tillväxtresa tar Doconomy nu in närmare 150 miljoner kronor (17 miljoner dollar). Rundan leds av den tyska investeraren Commerzventures, med framgångar som betalbolaget Marqeta, handelsplattformen Etoro och e-banken Mambu i bagaget. Även existerande delägare som Mastercard, Wiklöf Holding och Ålandsbanken är med och satsar. 

Doconomy har därmed tagit in kring 210 Mkr (24 miljoner dollar) sedan starten 2018. 

Kapitalet ska användas till internationell expansion, rekrytering av personal och utveckling av tjänsten. 

”Just nu fokuserar vi mycket på att gå från kategorinivå till produktnivå. Om man exempelvis jämför jeans är spannet jättestort. Ett märke kan ha tre gånger så stor klimatpåverkan som ett annat”, förklarar innovationschefen Johan Pihl.

Han ser även stor potential i att bredda tjänsten till annat som rör privatekonomi, elräkningar, transport, sparande och investeringar.

Doconomy beskriver sig själva som störst i världen inom sitt område.

”Vi har 75 procent av den globala marknaden för klimatpåverkansberäkningar på konsumtion”, säger vd Mathias Wikström. 

Varför köper kunderna er tjänst?

”Det är ett sätt att visa hur man som bolag tar ansvar och möjliggör medvetna val”, säger vd Mathias Wikström. 

Hans får medhåll från sin medgrundare.

”Vi tror att transparens bygger lojalitet. Se på klädmärket Patagonia, till exempel. De har visat världen att folk uppskattar transparens och spårbarhet”, säger Johan Pihl.

Idag är Doconomy verksamt i de flesta europeiska länder, samt Nordamerika, Australien, Sri Lanka, Taiwan och Pakistan. Målet är att erbjuda tjänsten i ytterligare 10 länder under 2021. 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?