1515
Annons

Klassiskt herrmode från Malmö siktar mot miljarden

Efter mer än tio år utan externt kapital blir nu Eequity modemärket John Henrics första investerare med målet att accelerera bolagets globala tillväxtresa. 

”Investeringen innebär en trygghet för oss. Vårt mål är att bli ett miljardbolag”, säger vd:n John Ekström.

Viktor Borg, investeringschef på Eequity, John Ekström grundare och vd på John Henric, Nicklas Nordbergh grundare och kreativ chef på John Henric och Magnus Wiberg grundare av Eequity. Kedjan har i dag 13 fysiska butiker, men framåt är det största fokuset digitalt.
Viktor Borg, investeringschef på Eequity, John Ekström grundare och vd på John Henric, Nicklas Nordbergh grundare och kreativ chef på John Henric och Magnus Wiberg grundare av Eequity. Kedjan har i dag 13 fysiska butiker, men framåt är det största fokuset digitalt.Foto:Ion Kombokis, Emil Malmborg
Viktor Borg, investeringschef på Eequity, John Ekström grundare och vd på John Henric, Nicklas Nordbergh grundare och kreativ chef på John Henric och Magnus Wiberg grundare av Eequity
Viktor Borg, investeringschef på Eequity, John Ekström grundare och vd på John Henric, Nicklas Nordbergh grundare och kreativ chef på John Henric och Magnus Wiberg grundare av EequityFoto:Ion Kombokis
Foto:Emil Malmborg
Foto:Emil Malmborg

Det Malmöbaserade modemärket John Henric grundades 2008 av John Ekström och Nicklas Nordbergh. John Henric är ett snabbväxande modemärke för män, som erbjuder ett premiumsortiment av manligt mode och accessoarer. 

Under det senaste verksamhetsåret har John Henrics omsättning ökat från cirka 84 Mkr till 135 Mkr, med ett resultat på 1,5 Mkr för det brutna verksamhetsåret 2020–2021. Med tidigare investeringar i företag som modeföretaget Na-kd och mobilskalbolaget Ideal of Sweden går nu riskkapitalbolaget Eequity in som John Henrics första externa investerare med 70 Mkr. 

”Vi hade ingen erfarenhet av att öppna butiker eller e-handel när vi började. Nu är vi det mest snabbväxande herrmärket i hela Skandinavien inom e-handeln. Vi gick från 0–100 Mkr på fem år utan externt kapital. Det är en enorm tillväxt som vi har lyckats skapa”, säger John Ekström, John Henrics grundare och vd, till Di. 

Båda grundarna John Ekström och Nicklas Nordbergh kommer tillsammans fortsätta vara majoritetsägare. 

”Jag är väldigt imponerad av John och Nicklas långa entreprenörsresa, vi på Eequity är väldigt stolta över att de har valt oss som bolagets första externa finansiär. Vi är övertygade om att vi kommer tillföra mycket värde baserat på vår erfarenhet från andra tillväxtresor inom närliggande segment”, säger Viktor Borg, investeringschef på Eequity, i ett pressmeddelande. 

För John Henric innebär investeringen en trygghet som hjälper bolaget att satsa ännu mer på företaget.

”Med investeringen kommer expertis och ett nätverk som vi tror kan vara till hjälp för oss framöver. Eequity har en väldigt öppen och familjär kultur för entreprenörer. Jag kan tänka mig att om det blir för formellt, att det finns en risk att det hotar hela den kreativa känslan”, säger John Ekström.

På senare år har John Henric genomgått en omfattande transformationsresa, från att butiksförsäljningen har varit dominerande till att bolagets e‐handel står för cirka 70 procent av försäljningen. 

”I vår tillväxtmodell är det e-handeln som gäller. Vi har vi inte planerat för att öppna fler butiker, men framåt är vi öppna för att slå upp fler butiker i storstäder i Europa”, säger John Ekström.

Majoriteten av John Henrics omsättning i dag kommer från deras klädförsäljning samtidigt som efterfrågan på manliga accessoarer ökar.

”Marknaden för accessoarer för män växer snabbare än kvinnligt mode just nu. Det är fortfarande väldigt få som satsar fullt ut som vi gör. Det finns konkurrenter som gör enbart slipsar, armband eller strumpor. Men just att ha allt, där är vi unika. Det finns en stor efterfrågan efter den här typen av butiker i Europa”, säger han.

Under det brutna räkenskapsåret som slutar i april förväntas bolagets e-handelssatsning växa med cirka 80 procent. Nu siktar John Henric på att bli ett miljardbolag. 

”Hur lång tid det tar får vi se, vårt fokus kommer ligga på Europa och Storbritannien.”


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?