1515

Klart högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotify rapporterar en betydligt högre förlust än väntat under andra kvartalet – vilket berodde på ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren. Däremot växer bolaget sin användarbas i snabb takt.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.Foto:TORU YAMANAKA

Förväntningarna på den svenska musikjätten Spotify har stigit kraftigt under de senaste tre månaderna. Aktiekursen har mer än fördubblats under coronapandemin som en del av det generella teknikrallyt i USA.

Nu har Spotify visat korten för sitt andra kvartal. Omsättningen kom in på 1 889 miljoner euro, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 1 916 miljoner euro.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men under perioden summerades resultatet på ebitda-nivå till minus 167 miljoner euro. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”, analytikerkåren hade däremot förväntat sig en betydligt mindre förlust på 44,2 miljoner euro.

Spotify menar att merparten av förlusten är kopplad till aktiens positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 126 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader under kvartalet kopplat till personalens optionsprogram. Di Digital rapporterade i veckan om de miljardklipp som Spotifys anställda gjort på kursuppgången.  

Antalet månatligen aktiva användare steg under kvartalet till 299 miljoner. Det var i det högre spannet av Spotifys egna, något konservativa, prognoser om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Analytikerkåren hade i sin tur spått att det totala antalet användare skulle landa på 297,8 miljoner.

Annonsintäkterna föll med 21 procent på årsbasis under kvartalet, kopplat till minskade reklamköp under coronapandemin. Men bara en tiondel av Spotifys totala intäkter kommer från den annonsfinansierade gratistjänsten. Bolaget förlitar sig därför starkt på att kunderna faktiskt tecknar en prenumeration. Antalet betalande kunder steg till 138 miljoner under andra kvartalet, mot väntade 135,9 miljoner.

Vd:n Daniel Ek konstaterar att inledningen av kvartalet präglades av försämrad användartillväxt och en del avhopp, särskilt på utvecklingsmarknader som Latinamerika, men att situationen förbättrades framåt sommaren.

Spotify har under det senaste året lagt mycker resurser på att växa inom poddar, genom miljardförvärv av flera produktionsbolag. I dag lyssnar 21 procent av alla Spotifys användare på poddar genom plattformen, upp från 19 procent kvartalet före.

Bruttomarginalen kom in på 25,4, mot väntade 24,8 procent. Resten av Spotifys intäkter går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

Det fria kassaflödet uppgick vid utgången av andra kvartalet till 27 miljoner euro, och Spotify förväntar sig att det fortsatt ska vara positivt för helåret, vilket betyder att Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital. De likvida medlen i bolaget uppgår vidare till 1,8 miljarder euro.

Aktien hade vid 16:00, svensk tid, fallit med knappt 1,3 procent i den inledande börshandeln i New York.

Spotify ger även uppdaterade finansiella prognoser för fortsättningen av 2020. 

Bolaget spår intäkter på 1,85-2,05 miljarder euro för det tredje kvartalet, och en rörelseförlust på mellan 70-150 miljoner euro. Även under årets sista kvartal väntar sig Spotify visa ett negativt resultat.

Antalet användare spås öka till 312-317 under tredje kvartalet, av vilka premiumkunderna väntas uppgå till 140-144 miljoner. 

Läs mer: Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?