1515

Klart högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotify rapporterar en betydligt högre förlust än väntat under andra kvartalet – vilket berodde på ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren. Däremot växer bolaget sin användarbas i snabb takt.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.Foto:TORU YAMANAKA

Förväntningarna på den svenska musikjätten Spotify har stigit kraftigt under de senaste tre månaderna. Aktiekursen har mer än fördubblats under coronapandemin som en del av det generella teknikrallyt i USA.

Nu har Spotify visat korten för sitt andra kvartal. Omsättningen kom in på 1 889 miljoner euro, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 1 916 miljoner euro.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men under perioden summerades resultatet på ebitda-nivå till minus 167 miljoner euro. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”, analytikerkåren hade däremot förväntat sig en betydligt mindre förlust på 44,2 miljoner euro.

Spotify menar att merparten av förlusten är kopplad till aktiens positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 126 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader under kvartalet kopplat till personalens optionsprogram. Di Digital rapporterade i veckan om de miljardklipp som Spotifys anställda gjort på kursuppgången.  

Antalet månatligen aktiva användare steg under kvartalet till 299 miljoner. Det var i det högre spannet av Spotifys egna, något konservativa, prognoser om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Analytikerkåren hade i sin tur spått att det totala antalet användare skulle landa på 297,8 miljoner.

Annonsintäkterna föll med 21 procent på årsbasis under kvartalet, kopplat till minskade reklamköp under coronapandemin. Men bara en tiondel av Spotifys totala intäkter kommer från den annonsfinansierade gratistjänsten. Bolaget förlitar sig därför starkt på att kunderna faktiskt tecknar en prenumeration. Antalet betalande kunder steg till 138 miljoner under andra kvartalet, mot väntade 135,9 miljoner.

Vd:n Daniel Ek konstaterar att inledningen av kvartalet präglades av försämrad användartillväxt och en del avhopp, särskilt på utvecklingsmarknader som Latinamerika, men att situationen förbättrades framåt sommaren.

Spotify har under det senaste året lagt mycker resurser på att växa inom poddar, genom miljardförvärv av flera produktionsbolag. I dag lyssnar 21 procent av alla Spotifys användare på poddar genom plattformen, upp från 19 procent kvartalet före.

Bruttomarginalen kom in på 25,4, mot väntade 24,8 procent. Resten av Spotifys intäkter går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

Det fria kassaflödet uppgick vid utgången av andra kvartalet till 27 miljoner euro, och Spotify förväntar sig att det fortsatt ska vara positivt för helåret, vilket betyder att Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital. De likvida medlen i bolaget uppgår vidare till 1,8 miljarder euro.

Aktien hade vid 16:00, svensk tid, fallit med knappt 1,3 procent i den inledande börshandeln i New York.

Spotify ger även uppdaterade finansiella prognoser för fortsättningen av 2020. 

Bolaget spår intäkter på 1,85-2,05 miljarder euro för det tredje kvartalet, och en rörelseförlust på mellan 70-150 miljoner euro. Även under årets sista kvartal väntar sig Spotify visa ett negativt resultat.

Antalet användare spås öka till 312-317 under tredje kvartalet, av vilka premiumkunderna väntas uppgå till 140-144 miljoner. 

Läs mer: Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

 


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?