1515

Klart: Gravid-appen Natural Cycles tar in 50 miljoner

Fertilitetsappen Natural Cycles tar in 50 miljoner kronor i en A-runda. Huvudinvesterare är Bonnier Growth Media. ”Produkten är genuint universell”, säger bolagets vd Ulrika Saxon.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon med Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.
Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon med Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl och Elina Berglund.Foto:Jesper Frisk

I mars kunde Di Digital avslöja att Natural Cycles planerade att ta in 50 miljoner kronor i sin första stora finansieringsrunda.

Vi tycker om att planera

Sagt och gjort. Tre månader senare leder Bonnier Growth Media en investering om just det beloppet i fertilitetsappen.

”Vi tycker om att planera”, säger vd:n Raoul Scherwitzl, vars app genom att mäta användarens kroppstemperatur uppskattar när under månaden hon är som mest fertil.

Natural Cycles (NTL) ska använda pengarna till att expandera i Europa och USA och genomföra ytterligare studier för att belägga att produkten fungerar som den ska.

Bolaget nådde i fjol sitt försäljningsmål på 17 miljoner kronor, vilket Di Digital tidigare har rapporterat. Bolaget ser stor potential i sitt kundunderlag.

”Det finns mycket vi kan göra med datan”, säger medgrundaren Elina Berglund (NTL).

Foto:

Raoul Scherwitzl och Elina Berglund är gifta och har tillsammans grundat Natural Cycles. Foto: Jesper Frisk

”Vilka faktorer leder till vad? När vi tittar på det kan vi profilera en användare väldigt precist. Till exempel kan då personer som sannolikt kommer att ha svårt att bli gravida på egen hand få veta det tidigare, och på så sätt också kunna ta hjälp tidigare och därmed maximera sina chanser att få barn”, fortsätter hon.

Natural Cycles har i dag fler än 100 000 användare i uppåt 190 länder. Majoriteten finns i Sverige men även i USA och i Brasilien har fertilitetsappen gjort framsteg.

”Elina och Raoul har redan under Natural Cycles första år visat att det finns en betalningsvilja för produkten. Dessutom är den genuint universell”, säger Bonnier Growths vd Ulrika Saxon, som investerar tillsammans med Sunstone och E-ventures.

”Barnafödande går i många geografier upp i ålder, vilket rent biologiskt innebär att det ofta är svårare att bli gravid. Det finns många makrofaktorer som gör att detta är intressant”, säger Ulrika Saxon.

Natural Cycles har dock flera gånger stött på myndighetspatrull.

Läs mer: Gravid-appen Naturalcycles fälls för missvisande reklam

Mot slutet av 2015 vände sig både reklamombudsmannen och Läkemedelsverket mot att appen marknadsfördes som preventivmedel.

Det som spelar roll är huruvida det förbättrar folks liv

I april publicerade dock appens grundare tillsammans med andra forskare en studie som visade att Natural Cycles vid perfekt användning resulterar i 0,5 oplanerade graviditeter per hundra kvinnor och år, endast något högre än p-piller, vilket Dagens Nyheter rapporterade.

Nu planerar Natural Cycles att genomföra en studie där 2 000 kvinnor under ett år tar antingen p-piller eller använder sig av appen för att bevaka sin fertilitet.

”De ramverk som finns har skapats för andra typer av produkter. Nu kommer något lite annorlunda som inte riktigt passar perfekt. Det kräver anpassning från båda sidor”, säger Raoul Scherwitzl.

”Det som spelar roll är huruvida det förbättrar folks liv och huruvida man har genomfört studier för att bevisa att produkten fungerar som den ska”, säger han.


Läs även:

Foto:

Hon vill revolutionera läkemedelsbranschen med vårt DNA


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?