1515

Klart: Då öppnar Matsmart i Tyskland – ”impact på allvar”

Matsmart smyger igång sin största satsning någonsin. Sista veckan i april är tanken att den tyska sidan ska öppna. ”Det är det största som hänt oss”, säger en förväntansfull vd i Karl Andersson.

Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.
Matsmarts grundare från vänster: Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson.Foto:KG Z Fougstedt

Det går snabbt framåt för Matsmart – sajtens vars syfte är att sälja matvaror som annars skulle ha slängts.

När sajten nu slår upp sina digitala portar i Tyskland gör man det under namnet ”Motatos”, precis som sidan heter i Danmark.

Nytt är också formspråket och logotyperna.

Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.
Matsmarts logotyp som den kommer att se ut i Tyskland. Även den svenska loggan har fått ett nytt utseende.

”Det ska andas lite ’superhjälte’. Vi tycker att våra kunder är superhjältar precis som våra leverantörer”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Så sent som i september 2019 tog bolaget in 182 miljoner kronor. Största investerare i kapitalrundan var den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

Bland bolagets befintliga ägare finns Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Bolaget omsatte 277 miljoner kronor 2018 och verkar landa på omkring 400 miljoner 2019. 2020 taktar bolaget mot en halv miljard.

”Vi har pratat om Tyskland sedan 2015 tror jag, och nu händer det. Det största är att vi ska få visa att den här modellen håller för en större marknad”, säger Karl Andersson vidare.

Vi tror att Matsmart kan bli ett miljardbolag som hjälper leverantörer på ett globalt plan

Tyskland är förutom en stor volymmarknad också en marknad som uppskattar lågprisvaror.

”De är ’discount lovers’, så vi måste lägga oss på en nivå som tilltalar den marknaden. Men det får växa fram mer exakt. Vi kommer att smyga igång för att se hur det går och fixa alla barnsjukdomar, sedan växla upp.”

En annan anledning till att inte blåsa på från dag ett är att Matsmart ännu inte har uppbyggda relationer med alla leverantörer som behövs för storskalig verksamhet.

Lagret har bolaget upphandlat av en tredje part och bara ett knappt tiotal egna anställda kommer att jobba där från starten.

Läs mer: Matsmart expanderar till Danmark – med nytt namn 

Lagret ligger ungefär 50 minuter utanför Berlin.

”Till en början kommer vi ha ungefär hälften så många varor som i Sverige, det vill säga omkring 400. Vi har fått hjälp via våra svenska leverantörer att knyta kontakter i Tyskland, liksom från Metro AG”, säger Karl Andersson.

Precis som i Sverige kommer leveranserna att ske med lokala tredjepartsaktörer, till exempel DHL.

Kommer det här betyda att svenska kunder kommer att kunna köpa fler tyska varor?

”Nej, det inte inte meningen. Mat är i grunden något lokalt som vi ser det. Att vi öppnar i Tyskland har att göra med att det är Europas största marknad.

Vad skulle det betyda att ”lyckas” i Tyskland?

”Väldigt mycket – då har vi verkligen bevisat att modellen fungerar – då kan vi på allvar tala om impact. Vi tror ju att Matsmart kan bli ett miljardbolag och hjälpa våra leverantörer på ett globalt plan. Så det långsiktiga målet är förstås att det här ska växa mycket mer.”

Hur mottagligt är Tyskland för ert impact-budskap?

”Mycket. Det är ett väldigt medvetet land precis som Sverige. Jag har inga hårda fakta i frågan, men det är vår uppfattning. Så vi har ingen annan strategi i Tyskland – vi vill vara språkröret för rörelsen att matsvinn är ett stort problem som kräver lösningar som kan ta sig an volymerna det handlar om.”

Tyskland efter påsk, hur snart kommer nästa marknad efter det?

”Det får vi se. Vi vill se hur det går i Tyskland först.”

Läs mer: Kinnevik: Så ska Mathem bli Netflix för livsmedel


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?