1515

Klarnas storägare i Silicon Valley: ”Coronaviruset är en svart svan”

I spåren av coronavirusets framfart målar riskkapitalbolaget Sequoia Capital upp en mörk bild av verkligheten i ett brev till sina portföljbolag.

Riskkapitalbolaget skickade ut ett brev i samma anda under lågkonjunkturen 2008, där de fick rätt i mycket.
Riskkapitalbolaget skickade ut ett brev i samma anda under lågkonjunkturen 2008, där de fick rätt i mycket.

(Di Digital/Silicon Valley) ”Coronaviruset är 2020 års svarta svan”, skriver Sequoia Capital i ett brev de har skickat till sina portföljbolag.

Det prestigefulla riskkapitalbolaget har en stark röst i startupvärlden, och har genom åren bland annat investerat i bolag som Apple, Google, Whatsapp och Stripe. Man har även gjort investeringar i svenska Klarna, Truecaller och Mapillary.

I brevet uppmanar Sequoia bolagen att förbereda sig för olika scenarion som skulle kunna uppstå under det pågående utbrottet av coronaviruset. Det handlar om missade affärsmål, problem med produktionskedjor som är kopplade till Kina och inställda möten för bolag som är beroende av fysiska kontakter.

”Det kommer att ta en ansenlig tid – kanske flera kvartal – innan vi kan vara säkra på att viruset är under kontroll. Det kommer att ta ännu längre för den globala ekonomin att återhämta sig”, står det i brevet.

Läs också: Facebook stänger kontor efter upptäckt av coronaviruset

Sequoia rekommenderar bolagen att se över kassaflödet och kostnader för till exempel marknadsföring och personal. Man varnar även för att det kan ta längre tid att få en investering och jämför med åren 2001 och 2009 – efter it-kraschen och under den förra lågkonjunkturen.

Försäljningen kan också gå ner plötsligt, för att kunderna tar snabba beslut om att ställa in köp.

”I nedgång så faller nivåerna av intäkter och kapital alltid snabbare än kostnaderna”, skriver Sequoia, och menar förhållandet speglar det inom biologi och citerar Darwin:
”de som överlever är inte de starkaste eller de mest intelligenta, det är dem som anpassar sig snabbast till förändring”.

Bolagen har helt enkelt inte råd att inte ta risken på allvar, menar Sequoia. Brevet avslutas med att man avråder grundare och vd:ar från att inge falsk optimism, utan istället vara realistiska.

Till saken hör också att Sequoia skickade ut ett närmast ikoniskt meddelande i samma anda under lågkonjunkturen 2008. Det gick under rubriken ”R.I.P. Good Times”, och innehöll en presentation om att överleva under en ekonomisk svacka. 

Riskkapitalbolaget fick rätt i mycket 2008 och den gången var det en bredare bild av ekonomin, kring till exempel hus- och kreditmarknaden, som man målade upp. Den här gången är råden direkt riktade till startupbolag och hur det går med ekonomin återstår att se.

Läs också: Corona kan vända upp och ned på gamla sanningar i Silicon Valley


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?