Annons

Klarnagrundarens stiftelse investerar 200 miljoner i Barcelona

Efter Stockholm och Kigali följer Barcelona – av en slump. 

Nu slår Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken upp portarna till sin största hubb hittills.

”Det är en väldigt spännande marknad just nu som växer oerhört snabbt”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Erik Engellau-Nilsson har sagt upp sig från vd-rollen på Norrsken men jobbar vidare tills en efterträdare är tillsatt.
Erik Engellau-Nilsson har sagt upp sig från vd-rollen på Norrsken men jobbar vidare tills en efterträdare är tillsatt.Foto:Jack Mikrut/Press

Sedan starten 2016 har stiftelsen Norrsken, som grundats av Klarnagrundaren Niklas Adalberth, växt till att bli en av Sveriges största investerare av så kallade impactbolag.

Målet är att stödja bolag med idéer som kan lösa samhällsproblem som fattigdom och klimathot. Norrskens ambition är att samla, investera i och hjälpa dessa att växa.

Bolagets kärna huserar sedan några år tillbaka i Spårvagnshallarna i Stockholm och sedan 2019 har man även en hubb, eller kontor, i Rwandas huvudstad Kigali. Nu slår Norrsken upp portarna till sin tredje hubb i Barcelona. 

Norrskens nya hubb, som öppnar i Desiguals lokaler, kommer enligt egen utsago bli Europas största för impact och inom tekniksektorn.
Norrskens nya hubb, som öppnar i Desiguals lokaler, kommer enligt egen utsago bli Europas största för impact och inom tekniksektorn.Foto:Press

”Det är inte nödvändigtvis så att vi tycker att Spanien och Barcelona är överlägset mycket bättre än London och Berlin. Men det är en väldigt spännande marknad just nu som växer oerhört snabbt i termer av investeringar och startups. De ligger fortfarande efter Sverige men är på en spännande resa. Det vill vi stötta och accelerera”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson. 

Men det är framför allt en slump att valet faller på Spanien, där man för första gången öppnar upp en hubb i samarbete med en annan aktör. Det handlar om klädmärket Desiguals grundare Thomas Meyer, som Norrsken kom i kontakt med genom Nakd-grundaren Jarno Vanhatapio. 

”Det är precis så här vi vill jobba; Hitta starka lokala partners som redan har ett nätverk och vet hur man ska arbeta i den kulturen. Det gör dessutom att vi kan komma igång snabbare.” 

Den nya hubben blir enligt egen utsago Europas största mätt i yta och kontorsplatser. Norrsken flyttar in i Desiguals gamla lokaler på 10.000 kvadratmeter och kommer att kunna rymma 300 till 500 bolag. Därmed är det tre gånger så stort som lokalerna i Stockholm. 

Totalt investerar Norrsken 200 miljoner kronor i Barcelona. Det kommer dels att gå till lokalerna, dels avsättas till framtida investeringar i spanska impactbolag. 

”Vår strategi är att vara så öppensinnade som möjligt”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Innehåll från ComarchAnnons

Framtidens legacysystem måste lämna plats för omnikanaler

Legacysystem är ofta belastade med sviktande manuella processer som orsakar problem för finans- och försäkringsaktörer. För att motverka dessa bör bolagen komma över sitt förändringsmotstånd och proaktivt investera i moderna, digitala lösningar.

Risken med förändringsmotstånd vad gäller digitala systemlösningar är att aktörer som berörs enbart accepterar förändringsbehovet när katastrofen redan har inträffat. Därför förespråkar experter digitaliserade system som möjliggör för bolag att förnya sina innovationsprocesser. 

– En låg tröskel in till ett övergripande system minskar risken för förändringsmotstånd och öppnar upp möjligheten för företag att lägga en långsiktig strategi, säger Aleksandra Romot, Senior Business Consultant hos systemintegratören och programvaruhuset Comarch.

Att uppgradera ett befintligt legacysystem innebär att man måste välja att antingen bygga om, omstrukturera eller ersätta ett gammalt system. Omstrukturering eller uppdatering innebär medelhöga kostnader och risker, med resultat därefter. Att istället ersätta systemet med ett modernt alternativ ger bäst resultat, men innebär också högre kostnader och högre risker. 

– McKinsey visar att it-kostnaderna per försäkring för försäkringsbolag med moderniserad it kan vara 41 procent lägre än för de med äldre system. Försäkringsbolagen har emellertid svårt att utnyttja denna potential, dels på grund av föråldrade system, dels på grund av alltför komplexa konfigurationer.

Explosivt eller stegvis?

Huruvida man bör välja att ersätta systemet helt eller att gradvis bygga om det och gå mot exempelvis ökad modularitet eller mikrotjänster beror därför enligt Aleksandra Romot både på verksamhetens omfattning och effektiviteten hos försäkringsgivarens it-team. 

– Då blir frågan: ska vi göra en explosiv eller stegvis förändring? Satsa på intern utveckling eller inköp av paketerad programvara? Svaren beror bland annat på hälsan hos existerande legacysystem, tillgången till mogna standardlösningar på marknaden, effektiviteten hos den interna it-funktionen, samt mängden tillgängliga resurser eller målen för affärsmodellen.

Hon konstaterar att moderna it-lösningar för bank och försäkring bör stödja olika typer av försäkringar, exempelvis liv- eller skadeförsäkringar. De bör också vara anpassade för både privatkunder och företag i en sammanhängande lösning, utan att man behöver logga in i flera olika verktyg.

– En sådan modularitet gör det möjligt att anpassa lösningen till försäkringsbolagets behov och ger flexibilitet när det gäller att skapa sin egen it-arkitektur. Comarchs branschanpassade it-lösningar möjliggör för företag att snabbt driva sin digitalisering framåt och dra nytta av dess fördelar.

Värt arbetet

Standardsystem är vanligtvis mer strömlinjeformade, med färdiga funktioner för produktmodellering, prissättning, försäkringar, självbetjäning för kunder eller skadereglering. Att övergå från äldre lösningar till moderna alternativ är därför en komplex process som kräver både tid och resurser, men enligt Aleksandra Romot är det värt det. 

– Försäkringslösningar kommer att bli alltmer integrerade i externa tjänster och produkter. Samarbeten i den moderna världen är endast möjlig om man kan utbyta information snabbt och enkelt. Därför riskerar de bolag som väljer traditionella legacysystem i stället för nya lösningar att hamna på efterkälken. Dagens försäkringsbolag behöver onlineportaler för kunderna, digitala verktyg för distributörerna och en strategi baserad på omnikanallösningar. 

Läs mer hos Comarch  

Mer från Comarch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Comarch och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera