1515
Annons

Klarna: ”Vi är Europas största privata fintechbolag”

Klarna tar in 4,4 miljarder kronor i en finansieringsrunda som värderar bolaget till 53 miljarder kronor.
”Vi är nu Europas största privatägda fintechbolag”, skriver betalbolaget i ett pressmeddelande.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.
Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna.Foto:Jesper Frisk

Börskandidaten Klarna tar in 460 miljoner dollar, motsvarande 4,4 miljarder kronor, i en finansieringsrunda som leds av den tidigare Spotifyägaren Dragoneer.

Även Första AP-fonden deltar i emissionen.

Sebastian har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet.

Pengarna ska användas för att investera i expansion på den amerikanska marknaden. Klarna uppger att man just nu växer med sex miljoner nya kunder om året i USA.

”Det här är en avgörande tid för den konsumentinriktade banksektorn. Äntligen kommer transparens, teknik och kreativitet att tjäna kunden”, säger Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski i ett skriftligt uttalande.

Han fortsätter:

”Vi, alla 2 500 medarbetare på Klarna, står ödmjuka och hedrade, men får även kraft, genom att få spela en roll i denna förbättring.”

Investeringen sker efter en tidigare finansieringsrunda i april då Klarna tog in drygt en miljard kronor. I denna runda deltog bland annat Klarnas två övriga medgrundare, Victor Jacobsson och Niklas Adalberth.

Klarna värderas nu till 5,5 miljarder dollar, eller 53 miljarder kronor, med de nya pengarna inräknade. Det är en markant ökning mot värderingen på andrahandsmarknaden, som legat strax över 30 miljarder kronor.

”Den nya värderingen innebär att Klarna är det största privatägda fintechbolaget i Europa och en av de största privatägda fintechbolagen i världen”, skriver bolaget i pressmeddelandet. 

Andra investerare i jätterundan är: Commonwealth Bank of Australia, HMI Capital LLC, Merian Chrysalis Investment Company, IPGL, IVP, samt flera fonder som förvaltas av BlackRock. Klarna meddelar även att man i samband med emissionen tar klivet in i Australien och Nya Zeeland. 

Klarna har nu 60 millioner kunder och jobbar med 130 000 partners. Varje dag genomförs en miljon transaktioner och omsättningen närmar sig en miljard dollar på årsbasis. 

I USA samarbetar man med över 3000 handlare. Bland dem kan nämnas ASOS, Toms, Superdry, Sonos och Acne Studios. Även samarbetet med H&M ska omfatta den amerikanska marknaden senare i år. 

Klarna uppger att man, vid sidan av betalningar, även hjälper dessa handlare att nå fler nya kunder, behålla existerande kunder och öka det genomsnittliga ordervärdet. 

Läs mer: Klarna och H&M samarbetar i USA i år 

Bolagets tjänster, som är ett alternativ till kreditkort på nätet och i butik, uppges ha gått hem hos amerikanska konsumenter. Även Klarnas nya shoppingapp uppges ha fått ett varmt mottagande i USA. 

Läs mer: Klarna vänder till förlust – för första gången 

Klarna redovisade en nettoförlust på 96 miljoner kronor för årets första tre månader. Olönsamma kvartal är annars ovanliga på Klarna, som grundades 2005 och har varit lönsamt på årsbasis sedan 2006. Som jämförelse redovisade bolaget en vinst på 75 Mkr för samma period 2018.

Bolagets kommunikationschef Aoife Houlihan uppger att man just nu investerar i personal, appen, skalbarheten i plattformen och marknadsföringskampanjer som den med rapstjärnan Snoop Dogg. Hon vill inte kommentera huruvida bolaget kommer gå med vinst i år. 

Vad gäller en framtida börsnotering säger hon: 

”Sebastian (Siemiatkowski) har varit tydlig med att en börsnotering är en möjlighet, men inga formella beslut har tagits ännu. Vårt fokus är på tillväxt.”

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera