1515

Klarna-veteranernas kassalösning får kapitalinjektion

Briqpay, som levererar en kassafunktion som ska förenkla e-handel mellan företag, tar in 20 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Eequity. Även befintliga investerare är med på tåget, som Voi-medgrundarna Keith Richman och Fredrik Hjelm.

Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.
Briqpays medgrundare Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström jobbade samtidigt på betalbolaget Klarna för några år sedan.

Förra året startade de gamla Klarna-kollegorna Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström bolaget Briqpay – en tjänst som kan integreras i e-handel mellan företag. 

De hade alla tre gått vidare från Klarna och jobbade i betal- och e-handelsbranschen på annat håll. I januari i fjol sammanstrålade de på ett event, två månader senare startade de Briqpay och i november förra året skrev de sitt första kundavtal. 

”Nu har vi skrivit på med 20 kunder av varierande storlek, allt från mindre företag till större aktörer som Cloetta och Roxtec”, säger Sara Johansson, medgrundare och marknadschef på Briqpay. 

Briqpay säljer en kassalösning för att förenkla och effektivisera e-handel mellan företag, men hanterar inte betalningarna i sig. Tjänsten ligger som ett lager på kassan och kan till exempel utföra en snabb kreditkoll på företaget som ska betala för en produkt eller tjänst. Det är en process som ofta sker manuellt av säljande företag och kan ta tid. 

Med Briqpays lösning krävs det inte heller att kunden är inloggad för att checka ut från kassan.

”Grundpelaren i produkten är att spara tid både för kunden och för e-handlaren som snabbt kan få koll på kreditexponeringen”, säger Sara Johansson.

I dag har Briqpay ett team på sex personer och planerar att anställa 2–4 personer till innan året är slut – två utvecklare och två säljare. Det finns även tankar kring att lansera på andra marknader som Tyskland, där e-handeln mellan företag är stor. Men för att göra det krävs ytterligare finansiering och Briqpay tar in 20 miljoner kronor med riskkapitalbolaget Eequity som ny investerare.

”Vi är glada över att få in just Equity som finansiär då de har stor erfarenhet från e-handelsbranschen och har gjort den resan vi vill göra med många av sina portföljbolag.”

Även befintliga investerare är med och lägger in pengar. Bland dem finns bland andra Voi- och Boosted Commerce-medgrundaren Keith Richmans fond 31 Atlantic, Vois medgrundare och vd Fredrik Hjelm, Christian Leone, vd och grundare av riskapitalbolaget Luxor Capital och Charlie Chantarasopon som har medgrundat Boosted Commerce.

Vad Briqpay omsätter i dagsläget vill Sara Johansson inte avslöja, men säger att man nyligen nådde en viktig milstolpe i värdet på återkommande prenumerationsintäkter.

Läs också: Voi-grundare investerar i betalningslösning från Klarna-veteraner


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?